Întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare şi raportărilor contabile anuale aferente exerciţiului financiar 2015

Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Cluj-Napoca a anunţat că în Monitorul Oficial nr. 81 din 4 februarie 2016 a fost publicat Ordinul Ministrului Finanţelor Publice (OMFP) nr. 123/28.01.2016, privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare si raportărilor contabile anuale aferente exerciţiului financiar 2015.

Prevederile OMFP nr. 123/2016 se aplică de entităţile cărora le sînt incidente Reglementările contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate, aprobate prin OMFP nr. 1802/2014, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi de cele cărora le sînt incidente Reglementările contabile conforme cu Standardele internaţionale de raportare financiară, aplicabile societăţilor comerciale ale căror valori mobiliare sînt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată, aprobate prin OMFP nr. 1286/2012, cu modificările şi completările ulterioare. Entităţile autorizate, reglementate şi supravegheate de Banca Naţională a României, respectiv Autoritatea de Supraveghere Financiară întocmesc situaţii financiare anuale la 31 decembrie, avînd în vedere, pe lîngă reglementările aplicabile acestora şi prevederile generale cuprinse în anexa nr. 1 din OMFP nr. 123/2016.

Persoanele juridice fără scop patrimonial întocmesc situaţii financiare anuale încheiate la 31 decembrie, avînd în vedere, pe lîngă reglementările aplicabile acestora (O.M.F.P. nr. 1969/2007) şi prevederile generale cuprinse la pct. I.1.3 din anexa nr. 1 din OMFP nr. 123/2016.

Termenele de depunere a Situaţiilor financiare şi a raportărilor contabile anuale aferente exerciţiului financiar 2015 sînt: * pentru societăţile comerciale, societăţile / companiile naţionale, regiile autonome, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare – 150 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, care se împlinesc la 30 mai 2016 * pentru celelalte persoane prevăzute la art. 1, alin. (1) – (3) din Legea nr. 82/1991, republicată (instituţiile publice, asociaţiile şi celelalte persoane juridice cu şi fără scop patrimonial) – 120 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, care se împlinesc la 29 aprilie 2016 * pentru subunităţile din România care aparţin unor persoane juridice cu sediul sau domiciliul în străinătate (cu excepţia subunităţilor deschise în România de societăţi rezidente în state aparţinînd Spaţiului Economic European) – 150 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, care se împlinesc la 30 mai 2016 * pentru persoanele juridice aflate în lichidare, o raportare anuală, în termen de 90 de zile de la încheierea fiecărui an calendaristic, care se împlinesc la 30 martie 2016.

Au obligaţia depunerii de raportări contabile anuale în termen de 150 de zile de la încheierea exerciţiului financiar şi: * entităţile care au optat pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic; acestea au obligaţia de a întocmi raportări contabile anuale la 31 decembrie, distinct de situaţiile financiare anuale încheiate la data aleasă pentru acestea, cu respectarea prevederilor Legii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare * subunităţile deschise în România de societăţi rezidente în state aparţinînd Spaţiului Economic European.

Entităţile care nu au desfăşurat activitate de la constituire pînă la sfîrşitul exerciţiului financiar de raportare nu întocmesc situaţii financiare anuale, urmînd să depună în acest sens la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice (MFP) o declaraţie pe propria răspundere a persoanei care are obligaţia gestionării entităţii, în termen de 60 de zile de la încheierea exercitiului financiar, care se împlinesc la 29 februarie 2016.

În vederea depunerii declaraţiilor de inactivitate în formă electronică, avînd ataşată o semnătură electronică extinsă, sau numai în format hîrtie şi în format electronic, se foloseşte programul de asistenţă pus la dispoziţie gratuit de MFP pe site-ul ANAF (www.anaf.ro).

Situaţiile financiare anuale se întocmesc cu ajutorul programului de asistenţă elaborat de MFP, care conţine formularistica necesară şi programul de verificare cu documentaţia de utilizare aferentă. Programul de asistenţă este pus la dispoziţie gratuit de MFP şi poate fi obtinut direct de la unităţile fiscale teritoriale sau poate fi descărcat de pe portalul ANAF, de la adresa www.anaf.ro, domeniul servicii online, subdomeniul declaratii electronice opţiunea descărcare declaraţii.

Situaţiile financiare anuale si documentele cerute de lege se depun în format hîrtie şi în format electronic la registratura unităţilor teritoriale ale MFP sau la oficiile poştale, prin scrisori cu valoare declarată, sau numai în formă electronică pe portalul www.e-guvernare.ro, avînd ataşată o semnătură electronică extinsă.

Formatul electronic al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale simplificate, generat prin programele de asistenţă, constă într-un fişier de tip .PDF avînd ataşat un fişier .xml precum şi un fişier cu extensia .zip. Fişierul cu extensia .zip va conţine documentele cerute de lege scanate alb-negru, lizibil şi cu o rezoluţie care să permită încadrarea în limita a 9,5 MB a fişierului PDF la care este ataşat fişierul zip.

Programul de asistenţă pentru raportările contabile anuale la 31 decembrie este elaborat distinct de programul de asistenţă aplicabil pentru întocmirea situaţiilor financiare anuale, respectiv situaţiilor financiare anuale simplificate.

Nerespectarea reglementărilor emise de MFP privind întocmirea, semnarea şi depunerea în termenul prevăzut de lege a situaţiilor financiare anuale constituie contravenţie, iar nerespectarea se sancţionează conform Legii nr. 82/1991 a contabilităţii, astfel: * cele referitoare la întocmire şi semnare – cu amendă de la 2.000 lei la 3.000 lei * cele referitoare la depunerea în termenul legal – cu amendă de la 300 lei la 1.000 lei, dacă perioada de întîrziere este cuprinsă între 1 şi 15 zile lucrătoare; cu amendă de la 1.000 lei la 3.000 lei, dacă perioada de întîrziere este cuprinsă între 16 şi 30 de zile lucrătoare; cu amendă de la 1.500 lei la 4.500 lei, dacă perioada de întîrziere depăşeşte 30 de zile lucrătoare.

Articole din aceeasi categorie