Farmec deţine 45% din cifra de afaceri a pieţei naţionale de cosmetice

Raportat la cifra de afaceri, compania clujeană Farmec este cel mai importat producător de cosmetice din piaţa românească, firma înregistrând în anul 2017 o cifră de afaceri de 46,9 milioane de euro, ceea ce reprezintă circa 45% din totalul pieţei.

În topul naţional al producătorilor de cosmetice, locul secund este ocupat de Detergenţi SA, companie deţinută indirect via Procter & Gamble Marketing România SRL de o subsidiară a americanilor de la The Procter&Gamble Company, cu o cifră de afaceri de 22,1 milioane de euro în 2017 (21% din totalul pieţei). Locul trei este ocupat de Papillon Laboratories Cosmetiques SRL, companie controlată de ciprioţii de la Mirlalon Holdings Limited, cu afaceri de 11,8 milioane de euro în 2017 (11% din total). Clasamentul este completat de două firme cu capital 100% românesc, Ais Pharma SRL şi Gerocossen SRL.
În ceea ce priveşte comerţul cu produse cosmetice, cele mai mari afaceri pe codul CAEN 4775 le-a raportat în, anul 2017, compania Interbrands Marketing & Distribution SRL, cu 187,4 milioane euro. Compania, ce deţine aproape 16% din totalul pieţei, este controlată în proporţie de peste 90% de ciprioţii de la Holson Holdings Limited. În top urmează L’oreal România SRL, parte a grupului francez cu acelaşi nume, cu afaceri de 80,9 milioane euro, şi Sarantis România SA, firmă controlată tot de investitori din Cipru, prin Gr Sarantis Cypus Limited, companie care a raportat o cifră de afaceri de 65,3 milioane euro.
Pe codul CAEN 4645, DM Drogerie Markt SRL, controlată de DM Drogerie Markt GMBH din Austria, Millenium PRO Design SRL, deţinută majoritar de investitori locali şi Sephora Cosmetics România SA (controlată de Sephora Cyprus Limited) sunt principalii jucători din piaţă.

Clujul domină piaţa cosmeticelor

Din punct de vedere regional, cele mai mari afaceri, aproape 70% din total, au fost realizate de firmele cu sediul în judeţul Cluj. Topul este completat de companiile din Bucureşti, Prahova, Timiş şi Sibiu, iar împreună primele 5 judeţe au înregistrat 98% din cifra de afaceri totală a producătorilor de cosmetice.
„Judecând din punct de vedere al profitabilităţii, datele vin să susţină evoluţia semnificativă a acestui sector. Dintre cele 145 de companii producătoare de cosmetice analizate, 73 au înregistrat profit, 52 au avut pierdere restul înregistrând un rezultat nul. Rezultatul net a crescut cu 2% faţă de 2016 şi este cu 163% peste nivelul din 2013 la 7,8 milioane de euro în anul 2017. Datoriile comerciale ale producătorilor de cosmetice au reprezentat 50% din total, ceea ce indică o dependenţă crescută de creditul furnizor, mult peste media economiei din 2017 de 32%”, arată o analiză realizată Frames şi KeyFin.
În ceea ce priveşte comerţul cu cosmetice, dintre cele 1.960 de companii analizate, 949 au înregistrat profit, 725 au avut pierdere restul înregistrând un rezultat nul. Rezultatul net a scăzut marginal faţă de 2016 însă este cu peste 210% peste nivelul din 2013, la 71,1 milioane de euro în 2017. Datoriile comerciale ale comercianţilor de cosmetice au reprezentat 43,7% respectiv 38,5% ceea ce indică o dependenţă mai redusă de creditul furnizor, însă rămâne peste media economiei din 2017 de 32%.

În 5 ani, piaţa de cosmetice a crescut cu 50%

Piaţa de cosmetice din România, producţie şi comerţ, a crescut cu aproape 50% în ultimii 5 ani, totalizând anul trecut peste 1,7 miliarde de euro, iar estimările pentru acest an arată un business ce se apropie de două miliarde de euro.
„Afacerile din sectorul producţiei de cosmetice din România s-au dublat între 2013 şi 2017, la peste 100 de milioane de euro, iar datele preliminare din 2018 indică depăşirea pragului de 120 de milioane de euro. Cifra de afaceri a producătorilor locali de cosmetice a crescut cu 11% faţă de 2016, respectiv cu 108,5% faţă de 2013, la 104,8 milioane de euro în 2017. Şi comerţul cu cosmetice a înregistrat un ritm susţinut, avansând cu peste 4% faţă de 2016 şi cu 35,4% faţă de 2013, la aproape 1,5 miliarde de euro în 2017. Extinderea gamei de produse şi publicitatea susţinută s-au pliat excelent pe trendul de creştere economică şi pe diversificarea obiceiurilor de consum”, arată rezultatele analizei realizate de Frames în colaborare cu KeysFin. Astfel, studiul indică, pe ansamblu, un business ce se apropie semnificativ de două miliarde de euro în acest an, incluzând atât producţia cât şi comercializarea de cosmetice.

Importurile depăşesc 500 milioane euro

Evoluţia semnificativă a pieţei trebuie pusă în legătură directă şi cu importurile de produse cosmetice, care au crescut cu 9,7% faţă de anul 2017 şi au fost cu 102% mai mari decât în 2010, la 525,5 milioane de euro în cursul anului anterior. Pe subcomponente, companiile au importat în principal produse de înfrumuseţare sau de machiaj (35% din total în 2018), urmate de parfumuri, produsele de igienă corporală şi cele de îngrijire a părului.

Exporturi de peste 320 milioane euro

La capitolul exporturi, performanţa sectorului este una semnificativă, raportat la nivelul de acum 7 ani. Datele financiare arată că exporturile de cosmetice din România au avansat cu 276% faţă de 2010, la 327,5 milioane de euro în cursul anului anterior.
„Companiile româneşti au exportat cel mai mult produse de îngrijire a părului (70% din totalul exporturilor de cosmetice de anul trecut), urmate de cele de igienă corporală, înfrumuseţare sau machiaj şi parfumuri. Importurile de produse cosmetice au crescut cu 9,7% faţă de anul 2017 şi au fost cu 102% mai mari decât în 2010, la 525,5 milioane de euro în 2018. Pe subcomponente, companiile au importat în principal produse de înfrumuseţare sau de machiaj (35% din total în 2018), urmat de parfumuri, igienă corporală şi de produsele de îngrijire a părului. Pe ansamblu, deficitul comercial al pieţei de produse cosmetice a crescut cu 34,5% în 2018 faţă de 2017, la 198 milioane de euro, fiind cu 14,6% mai mare faţă de 2010”, se arată în studiu.

In sector lucrează circa 14.000 de angajaţi
Referitor la numărul de angajaţi din sectorul cosmeticelor din România, acesta era, în 2017, de aproape 14.000 persoane, cei mai mulţi activând în domeniul comerţului. Dacă producătorii raportau 1.654 de angajaţi, cu 6,4% peste nivelul din 2016 şi cu aproape 50% maimulţi comparativ cu 2013, comercianţii de cosmetice aveau 12.100 de angajaţi în 2017, mai mulţi cu 44,5% faţă de anul 2013.
Analiza KeysFin mai arată că, în sectorul de producţie, costul cu forţa de muncă a crescut cu 6%, la 14.300 de euro per angajat, în timp ce productivitatea a avansat cu 5%, la 63.000 de euro, în 2017. În cazul comerţului, datele financiare din anul 2017 indică cel mai scăzut raport între cost şi productivitate, de doar 7,8%, la polul opus avem producţia cu un nivel al costului per angajat de 22,6% din productivitatea medie.

Articole din aceeasi categorie