Din ce categorie faceţi parte? „Redu drastic cheltuielile” sau „Hibernează şi cheltuie”?

Criza generată de pandemia Covid-19 defineşte patru categorii distincte de comportamente în rândul consumatorilor: „Redu drastic cheltuielile”, „Păstrează-ţi calmul şi cheltuie”, „Economiseşte şi fă stocuri” şi „Hibernează şi cheltuie”, se apreciază în studiul EY Future Consumer Index.

Astfel, consumatorii care se încadrează în segmentul „Redu drastic” (27,3%) cheltuiesc mai puţin în toate categoriile de consum, deoarece pandemia are un efect mai sever asupra statutului lor profesional. Cei din categoria „Păstrează-ţi calmul şi cheltuie” (26,2%) nu şi-au schimbat obiceiurile de consum. Cei mai mulţi consumatori (35,1%) se înscriu însă în categoria „Economiseşte şi fă stocuri” – ei sunt pesimişti şi privesc cu neîncredere viitorul. Consumatorii din segmentul „Hibernează şi cheltuie” (11,4%) cheltuiesc cel mai mult pe toate categoriile de produse.
Din perspectiva grupei de vârstă, a statutului familial sau profesional, consumatorii categoriei „Redu drastic” au, în general, peste 45 de ani şi au fost cei mai afectaţi din punct de vedere profesional. Activitatea profesională a aproape un sfert dintre ei a fost suspendată temporar sau permanent. În consecinţă, 78% dintre ei fac cumpărături mai rar, 64% cumpără doar produse de strictă necesitate, iar 33% consideră că marca produsului este mult mai puţin importantă pentru ei în contextul actual.
Consumatorii „Păstrează-ţi calmul şi cheltuie” nu se consideră direct afectaţi de pandemie şi nu îşi modifică obiceiurile de cumpărare. Doar 21% dintre ei cheltuiesc mai mult pe produsele de băcănie, iar 18% cheltuiesc mai puţin.
Cei din categoria „Economiseşte şi fă stocuri” sunt consumatorii cei mai îngrijoraţi de viitorul familiilor lor şi de perspectivele pe termen lung. Peste o treime (36%) dintre aceştia cheltuiesc mai mult pe produse de băcănie, iar majoritatea cheltuiesc mai puţin pe îmbrăcăminte (72%) şi produse destinate petrecerii timpului liber (85%).
În segmentul „Hibernează şi cheltuie” sunt incluşi consumatorii cuprinşi majoritar în grupa de vârstă 18-44 de ani, ei fiind preocupaţi cel mai mult de impactul pandemiei. Cu toate acestea, doar 40% dintre membrii acestui segment au declarat că fac cumpărături mai rar. Şi, deşi 42% au spus că produsele pe care le cumpără s-au schimbat semnificativ, 46% au declarat că marca este acum mai importantă pentru ei.
Potrivit studiului, cele patru segmente identificate s-ar putea transforma în cinci categorii distincte odată cu atenuarea crizei. Concluziile raportului sugerează că, în timp, majoritatea consumatorilor din segmentul „Economiseşte şi fă stocuri” vor migra, de exemplu, către două noi segmente: „Păstrează moderaţia” şi „Extravagant prudent”.

Articole din aceeasi categorie