Deşi au puţini bani, românii sînt tot mai dispuşi să facă cumpărături

romaniDisponibilitatea pentru cumpărare a crescut semnificativ în primul trimestru pe piaţa din România, indicatorul crescînd cu 11 puncte între decembrie anul trecut şi luna martie a anului în curs, la nivelul maxim de după septembrie 2008.

„Această creştere s-a concretizat în revenirea indicatorului în zona pozitivă a scalei, atingînd aproape 4 puncte – cea mai înaltă valoare din septembrie 2008. Foarte probabil, decizia guvernului de a reduce TVA-ul cu 4 puncte procentuale începînd de la 1 ianuarie 2016 a contribuit la acest rezultat”, se spune în studiul “Climatul de consum” realizat de GfK în 28 deţări ale Uniunii Europene.

Totuşi, consumatorii sînt încă departe de momentul în care vor cheltui banii pe produse şi servicii scumpe, deoarece, în acest moment, marea lor majoritate abia dacă dispun de fondurile necesare traiului zilnic. În acelaşi timp, românii nu au mai fost atît de pesimişti cu privire la perspectivele economiei din octombrie 2014. Aşteptările economice au scăzut în primul trimestru, indicatorul ajungînd la valoarea de 3 puncte în martie, cu 7 puncte sub nivelul din decembrie 2015. Raportat la aceeaşi perioadă a anului trecut, indicatorul de încredere a pierdut peste 19 puncte. „Această tendinţă descendentă este surprinzătoare, dat fiind faptul că economia a crescut cu 4,3%, respectiv 3,4% în cele patru trimestre ale anului 2015, în comparaţie cu aceleaşi perioade ale anului anterior. Ultima oară cînd consumatorii români au fost atît de pesimişti cu privire la perspectivele economiei a fost în octombrie 2014”, se mai spune în studiu.

La nivel european, consumatorii se tem de o încetinire a ritmului economiei, războiul din Siria (ca sursă a crizei refugiaţilor), ameninţarea teroristă din Europa, posibilitatea ieşirii Marii Britanii din Uniunea Europeană şi continuarea recesiunii în marile ţări în curs de dezvoltare afectînd climatul de consum şi, în special, aşteptările economice şi speranţele de creştere a veniturilor consumatorilor europeni. În intervalul decembrie 2015 – martie 2016, indicele climatului de consum în Europa a scăzut cu 3,2 puncte, la nivelul de 9 puncte.

Articole din aceeasi categorie