Comerţul on-line a “explodat” şi în România

Românii au făcut cumpărături on-line în valoare de peste 3,5 miliarde de euro, în 2018, cu 30% mai mult decât în 2017, când suma cheltuită a fost de 2,8 miliarde de euro, iar estimările arată că piaţa românească de e-commerce va atinge şi, probabil, va depăşi pragul de 5 miliarde de euro, în 2020.

Conform Raportului Pieţei de e-Commerce GPeC 2018, realizat de principalii jucători din piaţa de comerţ electronic din România, creşterea de aproape 30% este una dintre cele mai mari din Europa, pentru al doilea an consecutiv, iar calculat ca medie, românii au cheltuit pentru cumpărături on-line aproape 10 milioane de euro în fiecare zi din 2018, în creştere comparativ cu cele 7,67 milioane de euro, medie zilnică înregistrată în 2017.
Valoarea totală de peste 3,5 miliarde de euro reprezintă strict segmentul e-tail, adică produsele fizice (tangibile) care au fost cumpărate prin internet. Nu sunt incluse serviciile, biletele de avion, vacanţele şi călătoriile, rezervările hoteliere, biletele la spectacole sau la diferite evenimente, conţinutul de download etc.
În 2018, un român a cheltuit, în medie, 243 de lei la o achiziţie on-line făcută de pe computer, respectiv 210 lei pentru o achiziţie realizată de pe telefonul mobil. De altfel, aproximativ 80% din traficul înregistrat de principalele magazine on-line a fost generat de dispozitivele mobile, în creştere cu 10% faţă de 2017, şi cu 30% în comparaţie cu anul 2016.

Cumpărăturile de pe desktop le depăşesc pe cele de pe mobil

„Totuşi, rata de conversie de pe dispozitivele mobile este încă la jumătate din rata de conversie înregistrată pe desktop în cazul majorităţii magazinelor on-line, ceea ce înseamnă că românii preferă să folosească telefonul mobil pentru a căuta informaţii despre produse, dar aleg să finalizeze tranzacţia de la computer, unde au monitoare mai mari decât ecranul telefonului mobil. Există însă şi excepţii, în cazul magazinelor on-line consacrate şi a magazinelor on-line care au aplicaţie mobilă dedicată, caz în care rata de conversie depăşeşte deja desktop-ul”, se menţionează în raport.

Totuşi, românii cumpără anumite tipuri de produse cu preponderenţă de pe telefonul mobil. Astfel, 78,5% dintre tranzacţiile magazinelor care comercializează articole pentru copii sunt realizate de pe telefonul mobil şi doar 21,5% de pe desktop. În plus, produsele din categoria Fashion sunt cumpărate de pe telefonul mobil în proporţie de 66%, precum şi cosmeticele sau produsele din categoria Beauty (63,2%).
În cazul electronicelor, electrocasnicelor şi produselor IT, românii încă preferă desktop-ul (57,3%) în detrimentul mobilului (42,7%), acelaşi lucru fiind valabil şi în cazul produselor destinate adulţilor (56% desktop vs. 44% mobil).
În ceea ce priveşte frecvenţa vizitelor la magazin din partea cumpărătorilor, datele arată că aceştia optează, în medie, pentru 9 magazine pe an, cu o frecvenţă de 3-4 ori pe săptămână, în timp ce non-cumpărătorii vizitează 5 magazine on-line în decursul a 12 luni, cu o frecvenţă mai mică (o dată pe săptămână).

Cele mai vândute produse on-line sunt din categoria Electro – IT&C
Principalele categorii de produse vândute on-line au fost cele din categoriile Electro-IT&C, Fashion & Beauty, Travel, Produsele pentru casă şi decoraţiuni, Cărţile, Cadourile şi florile, biletele la spectacole şi concerte, Auto & Moto (inclusiv poliţele RCA) şi produsele destinate copiilor.
În medie, un cumpărător on-line a făcut 9 achiziţii în 2018, în creştere faţă de 2017, când media era de 8,7 achiziţii. Din punct de vedere al numărului de magazine on-line, acesta s-a dublat de la peste 7.000 în 2017, la mai mult de 15.000, în 2018, la ora actuală existând circa 35.000 de website-uri pe domenii „.ro” care au funcţie de „Adaugă în coş”. Plata ramburs iese în evidenţă cu o proporţie covârşitoare de aproximativ 83% din total, totuşi în scădere uşoară faţă de 2017, când procentul era de 85%.

Principalele motive invocate de către cei care nu au cumpărat on-line sunt neîncrederea că produsele prezentate pe website-urile magazinelor on-line corespund întocmai realităţii (65% în 2018, comparativ cu 68% în 2017), imposibilitatea de a vedea, testa şi proba produsele (58% vs 53%), neîncrederea în magazinele on-line sau teama de a nu fi fraudat (46% vs 51%) şi plata taxelor de transport în plus faţă de preţul produsului (33% vs 30%).

Articole din aceeasi categorie