Cifra de afaceri din comerţ s-a diminuat după trei luni de creştere constantă

Luna iunie a fost marcată de o scădere a volumului comerţului cu amănuntul faţă de rezultatele înregistrate în luna anterioară, însă, faţă de aceeaşi lună a anului trecut, acest indicator este într-o creştere solidă, tendinţă înregistrată şi pe ansamblul primului semestru din acest an.

Datele Institutului Naţional de Statistică arată că, în luna iunie comparativ cu luna mai, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a scăzut cu 1%. Scăderea a avut loc pe fondul diminuărilor consemnate în comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (cu 3,5%) şi în vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (cu 0,6%), care nu au putut fi compensate de majorarea cu 0,3% a vânzărilor de produse nealimentare.

Totuşi, faţă de luna corespunzătoare a anului precedent, volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul a crescut cu 7%, datorită majorărilor înregistrate în vânzările de produse nealimentare (cu 8,2%), în vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (cu 7,4%) şi în comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (cu 4,8%).

De remarcat că, în primele şase luni ale acestui an, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul a crescut cu 6,5%, datorită majorărilor consemnate în vânzările de produse nealimentare (cu 7,4%), în vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (cu 7%) şi în comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (cu 4,4%).

România, printre ţările europene în care au scăpzut afacerile din comerţ

Datele Oficiului European de Statistică (Eurostat) avansează cifra de 0,2% corespunzătoare scăderii lunare (iunie faţă de mai) a volumului comerţului cu amănuntul în România, acesta fiind prima scădere lunară a comerţului cu amănuntul din februarie.

Conform Eurostat, comerţul cu amănuntul rămas stabil în Uniunea Europeană (UE), după ce în mai s-a înregistrat un avans de 0,6%. În iunie, comparativ cu luna precedentă, cele mai mari creşteri au fost raportate în Germania (cu 1,2%), Spania şi Polonia (ambele cu 0,7%), iar cel mai semnificativ declin a fost consemnat în Suedia şi Finlanda (ambele cu 2,1%) şi Estonia (cu 1,9%). Comerţul cu amănuntul în UE a fost influenţat de faptul că vânzările de alimente, băuturi şi ţigări au urcatcu 0,4%, cele de combustibili au crescut cu 0,1%, în timp ce vânzările de produse non-alimentare au scăzut cu 0,4%.
În ritm anual, comerţul cu amănuntul a crescut cu 1,9% în UE, datorită majorărilor din vânzările de alimente, băuturi şi ţigări (cu 2%), de combustibili (cu 1,2%,) şi de produse non-alimentare (cu 1,9%). Cele mai mari creşteri anuale au fost raportate în România (7,8%), Lituania (7,2%), Ungaria (6,1%) şi Bulgaria (6%), cel mai semnificativ declin fiind raportat în Malta (cu 1,5%), Austria (cu 1,4%) şi Estonia (cu 1,2%).

Articole din aceeasi categorie