Când plătim penalități de reziliere pentru abonamentul de telefonie, internet sau televiziune?

ancomAutoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) prezintă utilizatorilor care dețin abonamente de telefonie, internet sau televiziune date despre rezilierea contractului înainte de expirarea perioadei minime prevăzute de acesta, situaţie care va implica, de regulă, plata unor penalități.

Penalități pentru rezilierea anticipată. Utilizatorii care doresc rezilierea contractului prin care sunt abonați la servicii de comunicații electronice (telefonie, internet, televiziune) trebuie să verifice dacă a expirat perioada minimă a contractului (de regulă, 12 sau 24 de luni) iar, în caz contrar, care sunt sumele pe care ar trebui să le plătească pentru încetarea contractului înainte de expirarea acestei perioade. Acest lucru este valabil și pentru persoanele care doresc să-și porteze numărul de telefon, având în vedere că prin depunerea unei cereri de portare, acestea solicită automat și încetarea contractului de telefonie (fixă sau mobilă) pe care îl au cu furnizorul din rețeaua căruia vor să plece.

Sumele percepute pentru rezilierea anticipată sau modul de calcul al acestora trebuie să fie specificate în contract, alături de perioada contractuală minimă și de alte condiții de încetare a contractului. Stabilirea, prin contract, a unor penalități pe care utilizatorii trebuie să le plătească în cazul în care doresc rezilierea contractelor înainte de expirarea perioadei minime contractuale nu este interzisă, însă modalitatea în care penalitățile sunt fixate de furnizori este reglementată de legislația generală din domeniul protecției consumatorilor. Conform acestor prevederi legale, este abuzivă impunerea prin contract a unei sume fixe care trebuie plătită de utilizator în cazul denunțării unilaterale a contractului de către acesta.

Ce, cum și unde se pot face reclamaţii. În măsura în care consideră că penalitățile de reziliere anticipată prevăzute în contract sunt abuzive, utilizatorii se pot adresa Autorității Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), care poate constata existența unor clauze abuzive, iar instanța de judecată poate dispune modificarea contractelor aflate în curs de executare sau eliminarea acelor clauze din contractele preformulate, pe baza cărora sunt încheiate contracte noi cu utilizatorii finali.

Utilizatorii pot sesiza ANCOM în situaţiile în care contractul de servicii de comunicații electronice nu conţine nici o precizare referitoare la durata acestuia sau în cazul în care furnizorul percepe penalități pentru rezilierea anticipată a contractului deși acestea nu au fost incluse în contract, urmând paşii din secţiunea Sesizează ANCOM.

În cazul contractelor încheiate cu persoane fizice în calitate de utilizatori finali, ANCOM poate sancționa furnizorii dacă perioada minimă contractuală este mai mare de 24 de luni sau dacă aceștia nu oferă posibilitatea de a încheia contracte și pe o perioadă de cel mult 12 luni.

Pentru informații suplimentare, cei interesați pot accesa InfoCentrul din pagina de internet a Autorităţii, www.ancom.org.ro, subsecţiunea Contractul pe înţelesul tău. De asemenea, secţiunea pune la dispoziţia utilizatorilor informații despre serviciile de comunicaţii electronice (telefonie, internet şi televiziune) şi serviciile poştale. Informațiile se referă, în principal, la încheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming, iar utilizatorii pot aveab accres la ghiduri referitoare la fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.

Articole din aceeasi categorie