Alegerea denumirii unei firme

La înființarea unei firme, trebuie să se țină cont de anumite aspecte legate de alegerea şi rezervarea denumirii societăţii.

Firma este numele sau, după caz, denumirea sub care un profesionist îşi exercită comerţul şi sub care semnează, iar în vederea rezervării, firma este supusă unor operaţiuni de verificare astfel încît să îndeplinească, cumulativ, condiţiile generale şi speciale de legalitate, de disponibilitate şi de distinctivitate faţă de firmele înregistrate în registrul comerţului sau rezervate în vederea înregistrării.

Conform Oficiului Registrului Comerţului, firma trebuie să fie scrisă cu caractere latine, în limba română, şi să nu producă confuzie cu alte firme sau denumiri înregistrate anterior, iar dreptul de folosinţă exclusivă asupra firmei se dobîndeşte doar prin înscrierea acesteia în registrul comerţului.

O firmă este disponibilă, adică susceptibilă de a fi apropriată de un profesionist, atunci cînd nu aparţine altui profesionist prin înregistrarea ei anterioară în registrul comerţului.

O firmă este distinctivă atunci cînd constă într-o denumire care nu este necesară, generică sau uzuală şi atunci cînd nu este identică sau similară cu alte firme înregistrate anterior în registrul comerţului. Distinctivitatea firmei se apreciază atît din punctul de vedere al grafiei, cît şi al topicii cuvintelor care formează denumirea. Nu reprezintă elemente de distinctivitate: a). articularea cuvintelor; b). inversarea ordinii cuvintelor care au intrat în componenţa unei firme înregistrate sau rezervate; c). dublarea uneia sau mai multora dintre literele ori cifrele care au intrat în componenţa unei firme înregistrate sau rezervate; d). adăugarea sau eliminarea adverbelor, prepoziţiilor, conjuncţiilor, numerelor, semnelor de punctuaţie şi a altor particularităţi similare, avînd o semnificaţie vagă, precum şi a abrevierilor care nu sînt de natură să schimbe înţelesul denumirii; e). utilizarea unor cuvinte diferite din punct de vedere semantic, dar identice fonetic; f). folosirea unor prescurtări ale cuvintelor care intră în componenţa unei firme înregistrate sau rezervate; g). utilizarea simbolurilor echivalente literelor şi cuvintelor, de exemplu, @, #, % etc.; h). utilizarea / neutilizarea diacriticelor; i). adăugarea, eliminarea sau înlocuirea unei părţi din denumirea înregistrată sau rezervată, dacă adăugarea, eliminarea sau înlocuirea nu schimbă înţelesul firmei sau utilizarea cuvintelor „grup”, „holding”, „company”, „trust”, „com”, „trans” ori altele asemenea; j). adăugarea cuvântului „România” indiferent de limba în care este redat.

Articole din aceeasi categorie