A scăzut ponderea întreprinderilor inovatoare

Ponderea întreprinderilor inovatoare a fost de 10,2% în perioada 2014-2016, în scădere cu 2,6%, faţă de perioada 2012-2014, însă finanţarea publică a crescut cu 17,6%.

Datele furnizate de Institutul Naţional de Statistică arată că cele mai inovatoare activităţi economice au fost cele de servicii în tehnologia informaţiei – 25,1% şi fabricarea produselor farmaceutice de bază şi a preparatelor farmaceutice – 24,2%.
Întreprinderile inovatoare de produse sau procese au avut o pondere de 5,4% în total întreprinderi, în scădere cu 1,1%, în comparaţie cu perioada 2012-2014, când s-a înregistrat o pondere de 6,5%.
Întreprinderile inovatoare din sectorul industriei au avut o pondere de 10,3%, în scădere cu 2,3% comparativ cu perioada 2012-2014, în timp ce întreprinderile inovatoare din sectorul serviciilor au înregistrat o pondere de 10%, în scădere cu 3,1%, comparativ cu perioada 2012-2014.
Întreprinderile mari sunt mai inovatoare (17,9%), comparativ cu întreprinderile mijlocii (11,9%) şi cele mici (9,3%).
Cea mai inovatoare activitate economică din sectorul serviciilor a fost cea de servicii în tehnologia informaţiei – 25,1%, urmată de cercetare-dezvoltare – 20,4%. În industrie, cele mai inovatoare activităţi economice au fost fabricarea produselor farmaceutice de bază şi a preparatelor farmaceutice 24,2%, urmată de fabricarea substanţelor şi a produselor chimice – 19,7%.
După tipul inovaţiei implementate, în perioada 2014-2016, cele mai multe întreprinderi inovatoare au implementat metode de organizare 5,8% şi metode de marketing 5,1%. Ponderea întreprinderilor inovatoare de produse a fost de 3,3%, iar a celor inovatoare de procese 3,5%.
Ponderea întreprinderilor care au introdus produse noi pe piaţă a crescut cu 0,1%, în timp ce ponderea întreprinderilor care au introdus produse noi pentru întreprindere a scăzut cu 0,3% .
Din totalul întreprinderilor inovatoare de produse (bunuri), 52,2% au dezvoltat inovaţiile în propria întreprindere, 25,2% din întreprinderi au introdus bunuri împreună cu alte întreprinderi, 6% le-au realizat prin adaptarea sau modificarea bunurilor şi 2,2% au fost realizate în alte întreprinderi.
Cea mai importantă piaţă de desfacere a produselor rămâne piaţa locală sau regională, urmată de piaţa naţională şi piaţa Uniunii Europene. Din totalul întreprinderilor inovatoare, doar 31,2% au indicat că şi-au vândut produsele în alte ţări.
Numărul întreprinderilor inovatoare cu acorduri de cooperare pentru realizarea activităţilor inovatoare a crescut cu 2,5%, ajungând la 17,9%. Principalii parteneri de cooperare ai întreprinderilor inovatoare au fost furnizorii de echipamente, materiale, componente sau software 9,3% şi universităţi sau alte instituţii de învăţământ superior 9,1%.
În Regiunea Nord-Est s-au înregistrat cele mai multe IMM-uri inovatoare care au primit finanţare publică (3,4%) iar cele mai multe IMM-uri care au cooperat pentru activităţi inovatoare cu alte întreprinderi sau instituţii, s-au înregistrat în regiunea Nord-Vest, respectiv (2,6%).
În Regiunea Sud-Est au fost cele mai multe IMM-uri inovatoare de produse noi pentru întreprindere (2,0%), iar în Regiunea Bucureşti-Ilfov au fost cele mai multe IMM-uri inovatoare de produse noi pe piaţă (0,6%).

Articole din aceeasi categorie