A aflat şi prim-ministrul ce ştiu toţi românii: trenurile circulă ca vai de lume

Un raport al Corpului de control al prim-ministrului arată ceea ce ştie, de multă vreme, toţi cei care încearcă să folosească trenurile: infrastructura feroviară din ţară este la pământ, iar guvernanţii nu alocă sumele cerute pentru întreţinerea si repararea reţelei de căi ferate.

Conform raportului, viteza medie cu care se poate circula pe calea ferată este de 68,86 km/h, iar în august 2019 se înregistrau 1.236 restricţii de viteză permanentă pe 1.335 km.
„Potrivit informaţiilor transmise de CFR SA, la data de 30.08.2019 se înregistrau 1.236 restricţii de viteză permanentă cu o lungime totală de 1.335 km. Ca urmare a instituirii restricţiilor de viteză, a fost diminuată viteza medie tehnică cu care se poate circula pe infrastructura feroviară la 68,86 km/h, în comparaţie cu viteza proiectată a reţelei de 86,30 km/h. Cu titlu de exemplu, viteza medie tehnică pe distanţa Bucureşti Nord – Braşov este de 66,78 km/h, în timp ce viteza proiectată pe această distanţă este de 122,54 km/h (…) CFR SA a efectuat întreţinere, reparaţii şi reînnoiri într-un procent scăzut, fapt ce a condus la apariţia unui număr mare de restricţii de viteză, puncte periculoase şi închiderea unor linii, afectând astfel siguranţa feroviară şi implicit limitarea vitezei de circulaţie a trenurilor în raport cu viteza planificată”, se precizează în raport.

Bani puţini, dar… nefolosiţi

Privind calitatea infrastructurii feroviare din administrarea CFR, raportul arată că acestea au scadenţa depăşită la reînnoire, cu ponderi între 35% şi 92%. Conform Situaţiilor financiare pe anii 2017-2019 a reînnoirilor pe elementele infrastructurii feroviare publice, necesarul solicitat a fost aprobat în Bugetul de Venituri şi Cheltuieli al CFR SA, într-un procent între 27,16% şi 39,75%.
„Cu toate că alocarea bugetară este într-un procent sub necesarul solicitat de CFR SA, programele de investiţii aferente reînnoirilor se execută în procente sub nivelul bugetului aprobat, astfel, la finele anului 2017, s-a raportat o execuţie bugetară a reînnoirilor de 78,97% din aprobat, la 2018 de 82,32%, iar la data de 30.06.2019 de 2,82%. (…) Astfel, din necesarul de 175.991.150,35 lei solicitat, a fost aprobată suma de 49.100.000 lei, respectiv doar un procent de 27,90%, fiind raportată la data de 30.06.2019 o execuţie a programului de întreţinere şi reparaţii de 0%”, menţionează Corpul de control.

Raportul susţine că, din informaţiile prezentate de CFR SA, iniţierea demersurilor pentru investiţii se face ulterior aprobării sumelor alocate de stat, deşi „legislaţia în vigoare condiţionează iniţierea procedurii de atribuire doar de elaborarea documentaţiei de atribuire şi a publicării în SEAP împreună cu documentele-suport, şi nu este strict legată de asigurarea fondurilor”.
„Astfel, lipsa de coordonare şi organizare a reprezentanţilor CFR SA conduce la o execuţie bugetară deficitară şi, pe cale de consecinţă, la diminuarea creditelor de angajament şi/sau bugetare alocate CFR SA, determinând totodată neutilizarea eficientă a creditelor bugetare aprobate în vederea întreţinerii, reparării şi/sau reînnoirii infrastructurii feroviare.”, se spune în raport.

Peste 1.200 de puncte periculoase pe calea ferată

Raportul arată că, la începutul anului 2017, se aflau în evidenţă 1.206 de puncte periculoase, pe o lungime de circa 604 km, iar până în august 2019, ca urmare a lucrărilor executate, au fost scoase din evidenţă 74 de puncte periculoase dar apărut alte 39 de puncte noi.
Punctele periculoase sunt zone slăbite din infrastructura feroviară (terasamente instabile, terasamente situate în zone inundabile, poduri cu defecte apărute în exploatare, lucrări de artă cu o stare tehnică necorespunzătoare etc.) care pot apărea în condiţii extreme (ploi torenţiale, inundaţii, căderi de stânci, alunecări de teren etc.) sau din cauza agravării problemelor tehnice, a carenţei în întreţinerea căii, şi care pot conduce la afectarea circulaţiei şi pot pune în pericol siguranţa circulaţiei trenurilor.

Articole din aceeasi categorie