Vinurile din R.Moldova rivalizează cu cele franceze

The Moscow Times

Întreprinzătorul Victor Bostan are în prezent misiunea de a aşeza Republica Moldova pe hartă ca producătoare de vinuri. Brandurile de vin produse la via Purcari de către “Vinăria Bostavan”, în care fondul “Horizon Capital” a făcut recent o investiţie de 15 milioane dolari, rivalizează cu vinurile franceze şi sînt “chiar mai bune decît cele italiene” în ceea ce priveşte calitatea.

Bostan speră ca în numai cinci ani R.Moldova, renumită în fosta URSS pentru vinurile sale, să fie recunoscută pe plan mondial ca producător pe picior de egalitate cu cei doi grei din domeniul vinificaţiei, Franţa şi Italia.

Deşi “Bostavan” va investi o parte din fondurile oferite de “Horizon Capital” pentru a achiziţiona un pachet majoritar pentru ameliorarea tehnologiei de producţie şi plantarea de noi vii, cea mai mare parte din cele 15 milioane de dolari va merge spre iniţierea de vînzări pe pieţe noi şi promovarea brandului, spune Bostan. În următorii trei ani, el vrea ca “Bostavan” “să devină compania numărul unu ]n Europa de Est” pentru vinuri şi să crească volumul total al vînzărilor la 50 de milioane de euro (65 milioane dolari), a precizat.

R.Moldova are 151.000 de hectare de struguri de vin – aproximativ 5% din suprafaţa totală a ţării -, iar exporturile se cifrează la aproximativ 200 milioane dolari, potrivit Organizaţiei pentru Alimente şi Agricultură a ONU (OAA). Ţara exportă 95% din producţia sa de alcool – 78% în Belarus, Rusia şi Ucraina. Regiunile sale viticole sînt situate la aproximativ aceeaşi latitudine ca regiunile franceze Bordeaux şi Burgundia.

Bostan a intrat pentru prima dată în afaceri în 1992, la un an după ce căderea URSS a făcut posibil antreprenoriatul în R.Moldova. “Vinăria Bostavan”, pe care a înfiinţat-o în afara Chişinăului, în 2002, a ajuns să controleze circa 50% din piaţa internă de vin a R.Moldova şi aproximativ 20% din piaţa sa la export. Grupul are aproximativ 1.000 de angajaţi la viile sale, care acoperă 800 de hectare, precum şi 50 de angajaţi la sediul din Chişinău.

Principalele pieţe externe ale companiei sînt Polonia, România, Republica Cehă şi Slovacia, care deţin împreună 35% din vînzările sale, dar vinde vinuri şi în Germania, Olanda, Belgia, Austria, China, Coreea de Sud şi SUA.

Articole din aceeasi categorie