Teatrul Naţional „Aureliu Manea” din Turda: fascinaţia din viaţa comunităţii

Teatrul Municipal „Aureliu Manea” din Turda a dobândit, din 15 ianuarie, rangul de Teatru Național, iar noua titulatură aduce cu sine mai multe șanse în afirmarea peste hotare a artei scenice românești.

În ultimii trei ani, instituția de cultură a prezentat publicului peste 250 de spectacole și a organizat trei ediții ale Festivalului Internațional de Teatru – manifestare de succes, la care participă trupe din Italia, Spania, Argentina, Mexic, Australia și România. În acest an, Festivalul se va desfășura la finalul lunii iunie, început de iulie. „Sperăm să fim cel puțin la nivelul festivalului de anul trecut. În 2019 au fost peste 500 de participanți, 150 de evenimente, timp de zece zile, în 15 locații. Lumea se identifică deja cu festivalul nostru”, afirmă directorul Cătălin Grigoraș.

Edificiul impozant al Teatrului, construit între anii 1901-1904, în stil Art Nouveau tributar tradiției arhitecturale baroce, va intra într-un amplu program de restaurare, susținut cu fonduri europene. Instituția va beneficia, totodată, de lucrări de modernizare – acustica sălii mari, a sălii Studio, sistemele de iluminare, cabinele actorilor, garderobele – care vor contribui substanțial la prezentarea unor spectacole de calitate.

Directorul Teatrului Naţional „Aureliu Manea”, Cătălin Grigoraș, a relatat, pentru cititorii cotidianului „Făclia”, despre proiectele care se vor derula în acest an, evidențiind că acțiunile instituției, apreciate de publicul din Turda și din țară, se datorează „echipei foarte bune și bine închegate”. Pe de altă parte, administrația municipală a sprijinit cu interes proiectele Teatrului. „Nu e deloc întâmplător că județul Cluj se poate mândri, azi, cu două Teatre Naționale, la Cluj-Napoca și la Turda”, a evidențiat domnul Grigoraș.

„La Teatrul din Turda se face performanță. Este o mândrie a noastră, a echipei, și a comunității din Turda ridicarea instituției la rangul de Teatru Național”, a arătat managerul Cătălin Grigoraș, amintind, că joi, 27 februarie, un public numeros a venit la premiera cu spectacolul „Livada de vișini” – ultima piesă a celebrului scriitor rus Anton Pavlovici Cehov, pusă în scenă la Teatrul de Artă din Moscova în 1904, cu doar câteva luni înainte de moartea sa.

„Livada de vișini” a fost pusă în scenă la Teatrul Național din Turda de regizorul Alexandru Maftei, după o nouă traducere a acestei opere, semnată de Raluca Rădulescu. Scenografia îi aparține Ilonei Alyamani, clujeancă stabilită la Londra, Lucian Moga a realizat jocul de lumini, iar actorii din distribuție sunt Valentin Oncu, Nicoleta Lucreția Bolcă, George Sfetcu, Alexandra Dușa, Alexandra Cheroiu, Alexandru Ioan Savu, Miky Paicu, Călin Mihail Roajdă, Cătălin Florea, Alexandru Condurat, Amalia Popa, Miron Cornel și Ginuc Crișan. Sâmbătă se va juca a doua reprezentație a acestei piese, iar următoarele în luna aprilie.

„Montarea piesei lui Cehov a fost o mare provocare. Abia aștept să văd reacția publicului”, a spus Cătălin Grigoraș, adăugând că „echipa tinerilor actori aduce un suflu nou acestei reprezentații”. Regizorul Alexandru Maftei este absolvent al Academiei de Teatru și Film din București în 1994 – prima generație de regizori de film postdecembristă. Lungmetrajul său „În fiecare zi e noapte”, turnat în 1995, pentru susținerea lucrării de diplomă, a fost distins cu premii la multe festivaluri internaționale de film și a fost difuzat de postul de televiziune „Arte”. A regizat „Fii cu ochii pe fericire” (1999), „Lombarzilor 8” (serial TV,2006), „Cu un pas înainte” (serial TV, 2007), „Supermarket” (2011), „Bună, ce faci?” (2011) şi „Domnișoara Christina” (2013). Cătălin Grigoraş i-a propus regizorului Maftei să monteze „Livada de vișini” de Cehov la Teatrul din Turda. A fost organizat un atelier de lucru în acest scop, iar Alexandru Maftei şi actorii turdeni „s-au plăcut reciproc și au plecat împreună la drum”.

Teatrul „Aureliu Manea” va continua și în acest an programele pentru copii. Cătălin Grigoraș nădăjduiește ca în 2020 ele să nu fie afectate de evoluția epidemiei de coronavirus. Și spectacolele programate a fi jucate la Montreal, în Canada, ar putea fi contramandate din același considerent. În 2019, actorii turdeni au susținut spectacole bine primite de public la Toronto, cel mai mare oraș din Canada și capitala provinciei Ontario.

În ce privește spectacolele pentru copii, ele au loc în fiecare duminică dimineața. Copiii vin cu bunicii la aceste reprezentații, care sunt o bună alternativă pentru „promenadele” în supermarketuri aglomerate, desene animate cu comportamente agresive, la televizor, ori jocuri stupide pe calculator.
„Sunt spectacolele copilăriei noastre care se joacă deja de trei ani – „Scufița Roşie”, de Fraţii Grimm „Capra cu trei iezi” și „Punguța cu doi bani”, ambele de Ion Creangă. Le reluăm pentru un public numeros, fascinat de ce vede pe scenă. Anul acesta vom monta şi „Hansel şi Gretel” de Frații Grimm, iar în luna mai „Motanul încălțat” de Charles Perrault. Programul pentru copii este cu totul atractiv. În ultima perioadă, am realizat și întâlniri ale copiilor cu personajele din povestea jucată pe scenă: cei mici au putut face fotografii cu actorii din piese, au discutat cu ei, le-au admirat de aproape costumele, au pus mâna pe ele. Nu vă pot descrie încântarea copiilor când se întâlnesc cu Mica Sirenă sau cu Scufița Roșie”, a relatat directorul teatrului.

Echipa actorilor – absolvenți ai școlilor de teatru din întreaga țară – este mai numeroasă în 2020: Alexandru Condurat, absolvent de Cluj, s-a alăturat trupei profesioniste turdene. Totodată, Teatrul are colaborări cu tineri actori clujeni, masteranzi sau doctoranzi. Cătălin Grigoraș speră să facă la Turda „o adevărată şcoală de teatru, un laborator de dezvoltare în artele spectacolului”. La Festivalul Internațional de Teatru de la Turda chiar există o secțiune dedicată școlilor de teatru.

Actorii instituției de cultură din Turda vor juca spectacolul cu piesa „Visul unei nopți de vară”, regia Muriel Manea-Jakab, scenografia Eliza Labancz, la cea de-a XII-a ediție a Festivalului „Shakespeare” organizat de Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova, între 23 aprilie și 4 mai. „Avem privilegiul de a fi invitați la această prestigioasă manifestare. Nu multe teatre din România au această șansă. Regizorul Emil Boroghină, director și unic selecționer al Festivalului „Shakespeare”, a văzut spectacolul, i-a plăcut şi ne-a invitat. Pentru noi este o emoție fantastică pentru că vor veni producători, regizori, shakespearologi de renume și critici de teatru din toată lumea”, a subliniat Cătălin Grigoraș. La festivalul de la Craiova va fi și o lansare de carte, „Spectacole imaginare” de Aureliu Manea, apărută la Editura Eikon.

„Regizor de teatru şi scriitor, Aureliu Manea (1945-2014) a absolvit Liceul „Emil Racoviță” din Cluj-Napoca (1963), iar apoi Institutul de Artă Teatrală „Ion Luca Caragiale” din București (1968), secțiunea Regie, clasa profesorului Radu Penciulescu. A debutat cu piesa „Rosmersholm” de Ibsen pe scena Teatrului din Sibiu. Printre spectacolele sale de referință se numără „Anotimpurile”, de Arnold Wesker, „Philoctet”, de Sofocle, „Pescărușul”, de Cehov, „O noapte furtunoasă” și „Conul Leonida față cu reacțiunea”, de I. L. Caragiale, „O sărbătoare princiară” şi „Sub clar de lună”, de Theodor Mazilu. A fost considerat „vizionarul” generației sale. În semn de recunoaștere a contribuției aduse la dezvoltarea artei teatrale românești, din anul 2014 Teatrul din Turda a primit numele marelui regizor”, ne spune editorul volumului „Spectacole imaginare”.

Carmen FĂRCAȘIU

Articole din aceeasi categorie