Studiu: Cum văd elevii, profesorii și părinții clujeni activitățile de învățare online

Mai mult de jumătate dintre elevii și părinții clujeni participanți la un studiu privind activitățile de învățare online, realizat de Inspectoratul Școlar Județean, împreună cu Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Cluj, afirmă că nu întâmpină dificultăți în desfășurarea unor astfel de activități.

Studiul a fost realizat în perioada 23-26 mai, prin aplicarea unor chestionare  online, la care au răspuns elevi, părinți și cadre didactice din 155 de instituții de învățământ preuniversitar din județul Cluj.

„Referitor la tipurile de activități online desfășurate, toate cele trei categorii de respondenți aleg aceleași prime trei activități ca fiind cele mai frecvent desfășurate: lecții de învățare/ recapitulare la diferite materii; rezolvarea/  încărcarea de sarcini de lucru pe platformele educaționale; activități tip dirigenție/ consiliere. Anumite diferențe procentuale apar în ceea ce privește  rezolvarea/ încărcarea de sarcini de lucru (elevii și părinții selectează opțiunea în procent mai mare decât cadrele didactice) și în ceea ce privește  activitățile de tip dirigenție/ consiliere, unde procentul este invers (mai multe cadre didactice afirmă că desfășoară acest tip de activități decât elevii și părinții). Legat de dificultățile în desfășurarea activității online, mai mult de jumătate dintre elevi și părinți afirmă că nu întâmpină dificultăți (54% dintre elevi și 55% dintre părinți) – informează Inspectoratul Școlar Județean Cluj.

Conform studiului, principala dificultate identificată de elevi este cea tehnică, în utilizarea platformelor/ mijloacelor electronice (26%), aspect menționat și de cadrele didactice (25%).

„Cadrele didactice identifică însă în procent mai mare și alte dificultăți, cum sunt motivația scăzută a elevilor (49%), accesul dificil al elevilor la mijloacele electronice de comunicare (43%) și adaptarea lecțiilor în format digital (31%). Părinții observă și ei, ca principală dificultate, motivația scăzută a copiilor care sunt distrași de la conținutul lecțiilor de tehnologia pe care o au la îndemână (într-un procent mult mai mic decât cadrele didactice, 21%), aceștia menționând și dificultăți cu conexiunea la internet, faptul că unii copii sunt prea mici pentru a folosi singuri tehnologia, lipsa socializării cu alți copii și a relaționării directe, apropiate, cu cadrul didactic” – precizează IȘJ Cluj.

În ceea ce privește gradul de mulțumire față de desfășurarea și eficiența activităților online, părinții și apoi elevii sunt cei mai mulțumiți, 78%, respectiv 65% alegând variantele „Foarte mulțumit” și „Mulțumit”. Cadrele didactice (care, de altfel, întâmpină și mai multe dificultăți în desfășurarea activităților) aleg, în marea majoritate, variantele „Relativ mulțumit” și „Mulțumit”. În cazul tuturor categoriilor de respondenți, procentul celor care aleg variantele „Nemulțumit” și „Foarte nemulțumit” este mic (4% elevi și părinți și 6% cadre didactice).

Potrivit IȘJ Cluj, cei care au ales variantele „Nemulțumit” sau „Foarte nemulțumit” identifică și câteva motive pentru alegerea lor: „Din punctul de vedere al părinților, copiii stau prea mult în fața ecranelor, având prea multe ore online, ceea ce îi obosește și îi face irascibili. De asemenea, părinții identifică dificultatea pentru cei care nu au telefoane performante sau calculatoare, sugerând că acestea ar trebui asigurate de către școli. Elevii se referă și ei la oboseală, timpul lung petrecut în fața ecranelor, programul încărcat, precum și la dificultățile tehnice, de conexiune. Cadrele didactice menționează și ele lipsa dispozitivelor necesare la unii elevi, precum și problemele legate de conexiunea la rețea”.

Alte răspunsuri se referă la colaborarea și comunicarea cu elevii, cadrele didactice subliniind importanța interacțiunilor față în față, a apropierii față de copii/ elevi, mai ales în cazul celor mici. De asemeni, activitățile cu copiii/ elevii cu CES sunt menționate ca fiind dificil de realizat online.

Referitor la preferința pentru activitățile online sau activități față în față, elevii aleg, în cea mai mare măsură, o combinație între activități online și față în față (52%). Pentru numai cursuri/ ore față în față optează 35% și doar 6% ar alege doar cursuri online. 7% nu răspund.

„Solicitați să propună alte activități online la care le-ar plăcea să participe, cel mai frecvent elevii propun activități sportive, educație fizică, dans, apoi activități de dezvoltare personală, activități educative, jocuri educative, jocuri de socializare, precum și activități artistice – desen, pictură, grafică, muzică, lecții de chitară” – informează IȘJ Cluj.

În ce privește părinții – precizează aceeași sursă -, cei mai mulți afirmă că nu doresc, pentru copiii lor, alte activități online, „e suficient/ e prea mult deja”. Cei care dau, totuși, niște sugestii, menționează activități de consiliere și orientare în carieră, activități de dezvoltare personală și dezvoltare a abilităților de comunicare și socializare, activități distractive, de relaxare, concursuri și activități extracurriculare, dar și folosirea manualelor digitale.

M. TRIPON

Articole din aceeasi categorie