Stadiul proiectului „Centura metropolitană Cluj-Napoca”

Ziarul Făclia arăta recent că în documentul publicat la începutul lunii mai de Compania Naţională de Administare a Infrastructurii Rutiere cu privire la proiectele în derulare nu se regăseşte centura de ocolire a municipiului Cluj-Napoca. În acest context, am încercat să vedem care este situaţia acestui proiect de infrastructură rutieră atât de important pentru această zonă. Răspunsul l-am găsit într-un document emis de Ministerul pentru Relaţia cu Parlamentul ca urmare a unei înterpelări pe această temă formulată de un deputat clujean.

Din documentul prezentat pe site-ul Camerei Deputaţilor reiese că până în prezent CNAIR nu a înaintat nicio cerere de finanţare către Direcţia Generală Organismul Intermediar pentru Transport(DGOIT) din Ministerul Transporturilor din cauză că documentaţia pentru acest obiectiv de investiţii nu a fost întocmită. Această documentaţie va trebui realizată de comunitatea clujeană şi predată CNAIR, urmând ca apoi să fie derulată licitaţia. „În ceea ce priveşte finanţarea obiectivului de investiţie, în cadrul POIM 2014-2020, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere va trebui să depună o documentaţie matură şi conformă pentru obiectivul de investiţie. Până în acest moment, CNAIR nu a înaintat nicio aplicaţie de finanţare în acest sens la DGOIT. Conform informaţiilor primite de la CNAIR, documentaţia tehnico-economică va fi realizată de comunitatea clujeană şi predată companiei, ulterior se poate lansa licitaţia pentru execuţia de lucrări, ducând proiectul în cea de a doua etapă a implementării”, se arată în document. Totodată, se precizează că proiectul privind centura metropolitană Cluj-Napoca este inclus în Strategia de Implementare a Master Planului General de Transport, la capitolul I Proiecte provenite din scenariul de bază, cu sursă de finaţare din fondul de Coeziune şi Bugetul de stat, în prima perioadă de programare 2014-2020.

În decembrie anul trecut, primarii comunelor Floreşti, Gilău şi Apahida, precum şi primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc au semnat un protocol de asociere cu CNAIR – Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere în vederea întocmirii studiului de fezabilitate pentru centura metropolitană a municipiului Cluj-Napoca. La semnarea protoculului cu CNAIR au fost prezenţi Ştefan Ioniţă – director general CNAIR, Mircea Biban, secretar de stat în Ministerul Transporturilor şi Radu Băruţă, director general al Direcţiei Generale de Drumuri şi Poduri Cluj. Ulterior, cele patru unităţi administrativ teritoriale au alocat fonduri, aproximativ patru milioane euro, pentru realizarea Studiului de fezabilitate, PUZ şi Detaliile tehnice de execuţie.

Primarul Emil Boc a anunţat recent că s-a terminat deja faza de depunere a ofertelor pentru realizarea studiului de fezabilitate la Centura metropolitană. „Am pregătit caietul de sarcini, s-a lansat licitaţia, s-au depus oferte. O spun în premieră. S-a încheiat faza de depunere a ofertelor pentru realizarea studiului de fezabilitate la centura metropolitană. Vestea bună este că sunt cinci oferte depuse. S-a încheiat perioada de depunere, nu am avut contestaţii, foarte bună vestea asta pentru că ne-ar fi putut bloca. Trecem la faza de evaluare a ofertelor care va însemna că, în urma evaluării, un câştigător va fi desemnat. Să sperăm, dacă ar fi posibil, să nu fie contestaţii, dacă vor fi, se vor urma procedurile legale, după care acel câştigător va proceda la realizarea acestui studiu de fezabilitate, a documentaţiilor tehnice atât de dificile şi grele, dar atât de necesare pentru acest oraş”, a declarat, recent, primarul Emil Boc.

Centura ar urma să aibă 38 de kilometri, jumătate fiind pe raza municipiului Cluj-Napoca, iar restul pe raza comunelor Floreşti Apahida şi Gilău. Proporţional, fiecare unitate administrativ-teritorială trebuie să suporte costul studiului de fezabilitate.

Pentru execuţia lucrărilor vor fi alocaţi 150 de milioane de euro de la Uniunea Europeană. Traseul începe de la nodul de autostrada A3 din Gilău, malul Someşului-Floreşti, sensul giratoriu de la Cora, pasaj suprateran până la Bucium în Mănăştur la linia de tramvai, după care centura de sud a municipiului Cluj-Napoca, traversează Calea Turzii şi ajunge în spate la Selgros. De acolo se duce până la nodul de centură Apahida-Vâlcele.

Cosmin PURIŞ

Articole din aceeasi categorie