Sociologul Ioan Hosu, despre candidații la locale: „Pentru mulți, din nou, ideea de participare e mai importantă decât reușita”

Nu mai puțin de 14 candidați s-au înscris în cursa alegerilor pentru Primăria Cluj-Napoca ce vor avea loc în 27 septembrie. Lista de aspiranți la fotoliul de edil șef este, așadar, lungă.

Pe ea se regăsesc nume cunoscute, dar și „iluștri necunoscți”, și este compusă din: Emil Boc (PNL) – actual primar, Valentin Cuibus (PSD) – fost șef al ISJ Cluj. Emanuel Ungureanu (USRPLUS) – deputat, Csoma Botond (UDMR) – deputat, Dan Codrean (PRORomânia) – avocat, Avram Fițiu (PMP) -cadru didactic universitar, Adela Mîrza (Alternativa Dreaptă) specialist marketing, Bogdan Gârbovan (Partidul Verde) – pensionar, Paul Siserman (ALDE) – bucătar, Sorin Naș  (Forța Națională) – director general la o companie, Radu Lupaș (Partidul Republican) antreprenor, Simona Teodora Roșca Neacșu ((Alianța pentru Unirea Românilor)- – artist plastic, Daniela Gîfu (PRM) – cercetător științific și Petru Mîndru (Partidul România Noastră).

Analizând lista de candidați, sociologul clujean Ioan Hosu atrage atenția asupra faptului că în politica noastră, din păcate, încă nu există o cultură a parteneriatului pentru formațiunile mici și mijlocii și că pentru mulți dintre aceștia ideea de participare e mai importantă decât reușita. Probabil trei candidați vor obține peste 10%, la localele din septembrie, iar unii nici măcar 1%.

„Această listă lungă de participanți ne arată faptul că încă nu există o cultură a parteneriatului pentru formațiunile mici și foarte mici. Probabil vom avea trei dintre candidați cu procente de peste 10%, iar unii vor fi sub 1%. Cu toate acestea, formațiuni politice cvasi-inexistente și candidați care nu au șansa reală de a-si promova formațiunea în Consiliul Local continuă să meargă, fiecare pe calea sa. Ideea de parteneriat se pare că încă nu e funcțională pentru mulți din politică, iar asta spune multe despre filosofia politicianului de la noi. Probabil pentru mulți, din nou, ideea de participare e mai importantă decât reușita. E un principiu pe care Pierre de Coubertin l-a statuat atunci când a regândit jocurile olimpice moderne. Dar acest principiu nu face decât să erodeze – atunci când e vorba de politică – încrederea în formțiuni, grupări politice, candidați ce vor obține scoruri între 1 și 3% în cele mai fericite situații”, a declarat pentru Făclia, Ioan Hosu.     

Un alt aspect asupra căruia Ioan Hosu atrage atenția este legat de importanța cunoașterii candidatilor față în față, care vor avea de câștigat în fața celor care se expun mai mult în mediul online, pe rețelele de socializare.

„Probabil că pe mulți îi încurajează să participe la alegeri și faptul că o bună parte din eforturile de comunicare se desfășoară în mediul online, considerând astfel, că prin câteva postări pe rețelele de socializare vor obține voturi. Cred că votanții se vor orienta însă, la aceste alegeri, având în minte experiențele „offline” de până acum cu oamenii politici, cele față în față”, a mai spus Hosu.

Anca M. Colibășanu

Articole din aceeasi categorie