Școala Gimnazială Răchițele – O școală care formează OAMENI

Școala Gimnazială Răchițele este așezată pe malul stâng al Văii Răchițele, aproape de centrul satului cu același nume.

Satul Răchițele este așezat în partea vestică a județului Cluj, în sud-estul Munților Vlădeasa (1836 m). În est și spre sud se întind dealuri, în mare pare împădurite, cu cote de peste 1200 m, precum Dealu’ Rășinarului, Prislop, Măgura, Ruginoasa, iar spre nord se deschide Valea Sebeșului, până la întâlnirea cu Valea Crișului Repede. Printre localitățile învecinate putem aminti Scrind-Frăsinet (4 km – nord), Mărgău (10 km nord-est), Dealu’ Botii (9 km sud-est), toate cu o vechime de peste 200 de ani. La o distanță de 27 km se află orașul Huedin.

Prima atestare documentară a satului este în anul 1792, când s-a ridicat prima biserică, dar aceste locuri au fost populate cu mulți ani înainte. Documentele bisericești atestă faptul că atunci a fost ridicată și o casă parohială, iar numele primului preot consemnat in arhiva bisericii, în 1838, a fost Vasile Floca. Biserica a fost construită din lemn de brad, cu o singură navă și cu un singur turn pe tindă. De interes istoric și cultural sunt cele șapte icoane pictate pe lemn și clopotul turnat in 1703, păstrate din vechea biserică, precum și mormântul preotului Vasile Floca din cimitirul bisericii.

În prezent, satul Răchițele beneficiază de un potențial turistic natural extrem de bogat, variat și recunoscut internațional precum cascada Vălul Miresei, peșterile Vârfuraș, Humpleu, Șurile Mici și Șurile Mari.

Cascada Vălul Miresei, numită de localnicii vechi „Săritoare”, este situată pe unul dintre traseele care duc de la Huedin la Vlădeasa. Situată într-un decor de sălbăticie aproape totală, cu o înălțime de 30 m, între doi versanți de calcar, acoperiți de pădure de brad în amestec cu fagi și paltini, cascada este considerată cea mai frumoasă din Munții Apuseni. Dealu Rășinarului este un obiectiv turistic apreciat îndeosebi de localnici. Lipsa drumurilor pietruite și a liniilor de curent electric fac greu accesibil locul denumit Hagău, o culme de unde priveliștea Apusenilor se dezvăluie în totalitatea ei grandioasă.

***

Prima atestare documentară a școlii s-a făcut odată cu ridicarea primei biserici a satului. Într-o cameră a casei parohiale, ridicată odată cu clădirea bisericii, a funcționat și prima școală. Inventarul acestei săli de clasă, din 7 august 1898, este primul document referitor la școala din Răchițele. Pe atunci, sala de clasă era echipată cu 4 bănci, 8 abecedare, 3 istorii biblice și 3 catehisme.

În 1912 a început construirea școlii vechi, terminată între anii 1915 și 1916. Datorită contextului socio-politic din acea vreme (teritoriul satului se afla în Imperiul Austro-Ungar), limba de predare în școală era maghiara. Învățător era Nemeș. La început, în școala veche, au fost 2 săli de clasă. Până în 1930, nici un elev al satului nu a finalizat șapte clase.

Între anii 1930 și 1935, era la gimnaziu doar câte un singur elev într-o clasă. În 1939, când a început al doilea război mondial, dl Mureșan, dl și d-na Râmbu erau dascălii școlii. Cum bărbații au plecat în război, d-na Mureșan a preluat toate clasele.

În 1950 s-a înființat un internat. Școala a găzduit cel mai mare număr de copii între 1960-1985. În 1961 a fost dat în folosință un cămin cultural, iar în 1975, datorită numărului mare de elevi, s-a construit o a doua clădire a școlii.

Misiune, viziune, valori

Naționalitatea elevilor este română 100%, ortodocși fiind 98%, iar 2% baptiști.

Colectivul de cadre didactice este preocupat de rolul pe care îl are școala în comunitate cu scopul de a răspunde cât mai eficient posibil nevoilor și cerințelor comunității și societății, asigurând un echilibru între păstrarea tradiției și dezvoltarea competențelor impuse de societatea cunoașterii. De aceea, în procesul educativ, școala urmărește să colaboreze cu familiile elevilor, cu agenții economici, cu Consiliul local, cu Primăria și cu alte instituții cu roluri importante în evoluția viitoare a elevilor.

Obiectivul principal al școlii este acela ca, la final, elevii să devină personalități integre, să trăiască în mod relevant în conformitate cu propriul crez, să fie factori activi în păstrarea valorilor tradiționale ale satului românesc, dar și în manifestarea constructivă spiritului civic, să fie adaptabili pe piața muncii și să-și însușească tehnici de lucru adaptate lumii moderne în care trăim.

Elevi, cadre didactice, părinți, comunitate

Eforturile unității se îndreaptă asupra elevilor, urmărind prin activitățile specifice dobândirea de competențe sociale și intelectuale, dezvoltarea abilităților de comunicare, dobândirea competențelor în tehnologia informației, însușirea limbilor de circulație internațională, completarea competențelor sociale, intelectuale, tehnico-aplicative, artistice și sportive, a abilităților practice, a competențelor în tehnologia informației, continua dezvoltare a abilităților de comunicare.

Cadrele didactice sunt în continuă ridicare a nivelului de pregătire de specialitate și psihopedagogică și practică un învățământ activ, formativ, cu accent pe creativitatea și inventivitatea elevilor.

Evaluarea activităților realizate, implicarea elevilor în propria evaluare, realizarea unui sistem de evaluare a reușitei activității se face permanent, astfel încât să poată aprecia corect modul în care obiectivele propuse au fost realizate.

La rândul lor, părinții sunt conștienți de rolul pe care îl joacă școala în dezvoltarea personalității copiilor, fiind parteneri activi cu implicare directă în managementul unității școlare.

Comunitatea locală participă la activitățile desfășurate și suntem într-o colaborare puternică cu Consiliul Local și Primăria, Poliția, Pompierii, Jandarmeria, ONG-urile, agenții economici locali, care ne oferă sprijin în modernizarea bazei materiale a școlii.

Activități extrașcolare reprezentative

Concursul de cross, Cupa „Vălul Miresei” este organizat în fiecare an, în luna octombrie, cu sprijinul Inspectoratului Școlar Județean Cluj și al Consiliului Local Mărgău și cu participarea a 180 de elevi ai școlilor din mediul rural. Cadrele didactice ale Școlii Gimnaziale Răchițele sunt implicate în totalitate în buna desfășurare a acestui concurs, alături de profesorul de sport, Roșu Claudiu.

Școala participă la concursurile de schi fond organizate de școlile limitrofe în sezonul de iarnă, cu un echipaj format din 12 elevi: Cupa „Vlădeasa” Rogojel, Cupa „Scorușet” Beliș, Cupa „Sălănducu” Râșca, Cupa „Pelaghia Roșu” Mărișel, Cupa „Avram Iancu” Măguri Răcătău, Cupa „Micii vânători de munte” Băișoara. Concursurile sunt organizate atât pentru participarea individuală, pe categorii de vârstă și gen, cât și ștafetă, care este compusă din 4 elevi.

De asemenea, elevii noștri participă anual la concursuri care au ca temă fundamentală păstrarea tradițiilor și obiceiurilor, unde se remarcă prin obținerea locurilor fruntașe. Amintim aici, între altele, concursurile „Noi umblăm să împlinim”, „Junii Satului”, Festivalul de colinde „Țara Călatei”.

***

Școala Gimnazială Răchițele este o instituție deschisă spre comunitatea în mijlocul căreia își desfășoară activitatea. Credem cu tărie în parteneriatul școală-familie, un parteneriat durabil bazat pe respect și încredere, responsabil de educarea și reușita copiilor noștri. Fiecare are un rol important în acest parteneriat și poate să se îmbogățească din experiența celuilalt, cu sentimentul unor obiective comune: binele și reușita copilului.

Conducerea școlii și personalul didactic promovează incluziunea socială, ținând cont de capacitatea tuturor copiilor de a învăța și realiza progrese în dezvoltare, indiferent de dispozițiile emoționale, de experiențele anterioare sau de moștenirea culturală și socială.

Avantajul competitiv al școlii noastre este dat de calitatea și complexitatea serviciilor oferite și de utilizarea eficientă a resurselor umane, pregătirea și succesele profesionale ale membrilor corpului didactic reprezentând o carte de vizită concludentă.

Director,
Prof. Claudia Alexandra ROȘU

Articole din aceeasi categorie