Școala Gimnazială Luna, punte între tradițional și modern

La Luna, învățătura de carte a fost atestată  începând cu anul de învățământ 1787-1788 în cadrul unei școli sătești confesionale. De-a lungul timpului, multe se vor fi schimbat pentru a se ajunge la ceea ce este astăzi Școala Gimnazială Luna, mulți înaintași își vor fi sădit o bucățică de suflet în inimile miilor de copii care i-au trecut pragul…

Elevi și profesori

În prezent, Școala Gimnazială Luna funcționează ca unitate de învățământ cu personalitate juridică, având două structuri arondate – Școala Gimnazială ”Traian Gărduș” Luncani și Gădinița cu program prelungit Gligorești.

Numărul de elevi, actualmente 326, este într-o continuă scădere, ca urmare a evoluției demografice generalizată la nivel de țară, dar și datorită unor motive cu caracter local, legate de abandonul școlar.

Învățământul este organizat pe trei nivele: preșcolar, primar și gimnazial. La nivel preșcolar funcționează patru grupe, la nivel primar zece clase și șapte clase de gimnaziu.

Elevii școlii provin din medii diferite de dezvoltare socio-economică, dintr-o comunitate multietnică, iar numărul relativ mic de elevi/ clasă a dus la existența învățământului simultan. Există o preocupare continuă a cadrelor didactice și a comunității locale pentru sprijinirea elevilor proveniți din medii defavorizate, prin acordarea de burse sociale și de merit consistente. O altă modalitate de susținere este realizată prin intermediul activităților de tip after school pentru elevii din ciclul primar, implementate de-a lungul ultimilor 5 ani, la început fiind susținute din fonduri europene, iar în prezent, de la bugetul local.

Colectivul de cadre didactice, în număr de 30, este format din profesori calificați, care se apleacă asupra problemelor mari și mici cu dăruirea hărăzită oamenilor de carte, dornici de a face față provocărilor actuale.

Infrastructura

Infrastructura școlară are o structură complexă, fiind formată din șase corpuri de clădire (două în localitatea Luna, trei în localitatea Luncani și unul în localitatea Gligorești). Școala dispune de o bibliotecă cu un fond de carte diversificat și actualizat, de două laboratoare de informatică  modernizate, de  teren de sport cu suprafață sintetică și sală de sport. Toate corpurile de clădire au fost modernizate și oferă condiții optime pentru desfășurarea activităților educative. Aceste componente fac procesul educativ complex și provocator.

Misiune, viziune, valori

Misiunea și viziunea școlii au un caracter situațional: sunt elaborate având în vedere mediul și condițiile concrete în care funcționează școala, condiții care țin de cultura organizațională și tendințele de evoluție ale acesteia.

Ca instituție de educație, Școala Gimnazială Luna își propune să contribuie la dezvoltarea liberă, integrală și armonioasă a copiilor din comunitatea noastră, la formarea personalității lor pentru a deveni cetățeni care respectă valorile democrației și ale umanității.

Școala noastră este factorul principal în educarea și formarea copiilor, bazându-se pe resurse umane bine pregătite și instruite pentru integrarea în societatea modernă și satisfacerea nevoilor comunității.

Țintele strategice pe care și le propune urmăresc schimbarea unei stări de fapt, dezvoltarea unor domenii ale vieții școlare sau îmbunătățirea unor situații considerate ca nesatisfăcătoare. Acestea sunt realiste, clar formulate, pentru a fi înțelese nu numai de către cadrele didactice, ci și de elevi, părinți, alți membrii ai comunității. Totodată ele răspund intereselor și așteptărilor acestora.

Astfel, în fiecare an se urmărește încadrarea cu personal didactic cu o înaltă pregătire științifică și metodică, receptiv la nou și interesat de perfecționare și formarea continuă, este propus un curriculum la decizia școlii, diversificat și atractiv, realizat prin consultarea elevilor și părinților,  cu scopul de prevenire a eșecului școlar și includerea tuturor elevilor într-o formă superioară de școlarizare, precum și creșterea performanței școlare.

Rezultate și performanțe școlare

De-a lungul anilor, mulți elevi ai școlii noastre au parcurs drumuri de succes, atât în cariera profesională, cât și în cea personală. A defini performanța în termeni de rezultate la examene și competiții este restrictivă. Totul trebuie măsurat în relație cu linia de start. Nu-i puțin lucru când un copil își depășește condiția și reușește să atingă un obiectiv, care la început părea inaccesibil. Astfel, o performanță, pentru o parte dintre elevii noștri, este însușirea unei meserii, după absolvirea unei școli profesionale.

Ne putem mândri, însă, și cu performanțe la concursuri și olimpiade, din domenii diferite, unde rezultatele obținute demonstrează că educația de la școala noastră este una competitivă în raport cu alte școli. Astfel, în ultimii doi ani elevii noștri au obținut premii la fazele județene ale olimpiadei de limba și literatura română ”Universul cunoașterii prin lectură”, a concursului de geografie ”Mica olimpiadă de geografie – Terra”, a concursului de matematică  ”Olimpiada satelor”, unde, în acest an, s-a obținut și calificarea la faza națională.

De asemenea, elevii noștri au participat și obținut rezultate remarcabile la concursuri legate de tradiții multiculturale și colinde, precum ”Raza Soarelui”, Festival de colinde ”Episcop Nicolae Ivan” sau Concursul interjudețean “Pe urmele sfinților”.

 Parteneriate și proiecte

Pentru că ne place să răspundem provocărilor, școala noastră este angrenată  în diferite proiecte și programe, din diferite domenii, care pun în valoare și dezvoltă atât competențele elevilor, cât și ale profesorilor.

Digitaliada, un program național al Fundației Orange de susținere a educației digitale la clasele gimnaziale, se desfășoară încă din anul școlar 2016-2017, școala noastră fiind una din cele zece școli-pilot ale acestui program. Prin intermediul programului, în școală a fost înființat un laborator digital echipat cu tablete, tablă interactivă și cu materiale digitale educaționale pentru Matematică și Informatică și TIC, iar profesorii au beneficiat de sesiuni de formare, proiecte didactice și suport tehnic pentru a utiliza resursele digitale la clasă.

Cu sprijinul Fundației Noi Orizonturi, școala noastră găzduiește un club de inițiativă comunitară, clubul Impact „State Forces-Luncani”, care sprijină elevii să devină agenți ai schimbării, competenți, integri și atenți la nevoile celor din jur. O parte din elevii claselor V-VIII de la Școala Gimnazială „Traian Gărduș” Luncani, sub coordonarea a doi profesori, se întâlnesc săptămânal, după orele de curs, pentru a implementa proiecte de serviciu în folosul comunității. Aceste activități sunt construite pe învățarea experiențială, elevul este plasat într-o experiență pe care trebuie să o gestioneze prin propriile tactici, iar la final are posibilitatea de a reflecta asupra acesteia și de a transfera ceea ce a descoperit în viața cotidiană.

Ne-am alăturat cu mare entuziasm campaniei naționale „Toată școala citește”. Din nevoia de a găsi soluții ingenioase pentru a conecta elevii cu lectura, am considerat oportună această campanie. Astfel, s-a stabilit pauza de lectură (10-15 minute) în care toată școala – elevi, profesori, personal nedidactic, personal auxiliar -, ia o pauză de la rutina zilnică și citește.

De asemenea, activitățile ecologice sunt promovate, astfel că, la Școala Gimnazială Luna s-au desfășurat o serie de activități în parteneriat cu Asociația  ENVIROTEAM  în vederea promovării Proiectului „Îmbunătățirea stării de conservare a speciilor și habitatelor de interes conservativ din situl Natura 2000 ROSCI0040 Coasta Lunii și Rezervația naturală Dealul cu fluturi”. Scopul acestui proiect îl reprezintă crearea premiselor pentru menținerea stării favorabile de conservare a habitatelor și speciilor de interes comunitar pe suprafața sitului Coasta Lunii, împreună cu Rezervația Naturală Dealul cu Fluturi.

Acestea sunt doar câteva dintre proiectele care întregesc procesul educațional care determină formarea personalității armonioase a unui copil!

***

Este mult sau puțin ceea ce se realizează în această școală? Timpul va decide! Noi privim spre copii noștri ca spre bunul cel mai de preț ce ne-a fost încredințat spre formare și investim tot ceea ce am avem mai bun, ca moștenire de la dascălii noștri.

Și, astfel, fărâma de suflet trudit a dascălului își caută cu nesaț dorința de împlinire prin ochii larg deschiși ai copiilor care îl privesc…

Director,
Prof. Maria RUS

Articole din aceeasi categorie