Școala Gimnazială „Iuliu Hațieganu”, o școală prietenoasă!

Școala Gimnazială „Iuliu Hațieganu” din Mănăștur, fosta Generală 21, este deținătoarea unui brand, acela de „școală prietenoasă”. În spatele acestui apelativ se află calitatea dialogului școală-familie. Mobilizând toate resursele și mijloacele de care dispune, împreună cu un corp profesoral foarte bine pregătit și dinamic, școala se dăruiește pentru reușita elevilor.

Clădită în mijlocul cartierului, școala este mai mult decât o instituție de învățământ, este o micro-comunitate activă, unită, binevoitoare.

Istoricul Școlii Gimnaziale „Iuliu Hațieganu”

Povestea Școlii Gimnaziale „Iuliu Hațieganu” se scrie din anul 1900, când pe strada Mănăștur nr. 22-24 a fost înființată Școala Civilă. Din anul 1918 până în 1940 a funcționat ca Școală Elementară cu 7 clase. Prin Dictatul de la Viena devine școală cu predare în limba maghiară. După revenirea Ardealului de Nord la România, aceasta redevine școală elementară cu ciclul primar și gimnazial.

Între anii 1965-1978 a funcționat ca liceu. Actualul sediu a fost construit în 1973, iar sala de sport a fost dată în folosință în 1979. Din 1978 a devenit Școala Generală cu clasele I-VIII nr. 21, fiind cea mai numeroasă din cartier.

Actuala denumire a fost adoptată în 2006, în cinstea personalității de excepție a lui Iuliu Hațieganu (14.04.1885-04.09.1959), ctitorul învățământului medical clujean, o figură de legendă încă din timpul vieții. Pentru cei care l-au cunoscut, dar și pentru cei care i-au citit studiile, Iuliu Hațieganu a fost medic, om de cultură și dascăl complet.

Infrastructura educațională

Școala dispune de 24 de săli de clasă, laboratoare de chimie, fizică, biologie și geografie, o bibliotecă. Orele de sport se desfășoară într-o sală de sport și pe cele 3 terenuri, din care două sunt sintetice. În afara orelor de curs, elevii pot participa la activități sportive (badminton, handbal, fotbal) menite să le dezvolte competențe aprofundate și globale. Elevilor li se asigură starea de bine fizică la cabinetul medical și la cel stomatologic, și suportul emoțional și consilierea psihologică în cabinetul de specialitate. Elevii ciclului primar se pot bucura de avantajele programului „Școală după școală”.

În băncile școlii se așază zilnic aproape 1.100 de elevi, repartizați în 39 de clase: 24 pentru ciclul primar și 15 pentru ciclul gimnazial. Cursurile se desfășoară în două schimburi, alcătuirea orarului și spațiul fiind de ani buni probleme stringente ale acestei instituții. De anul școlar viitor, o parte din clasele de primar își vor desfășura activitatea cu program de dimineață într-o locație nouă, oferită de Inspectoratul Școlar Județean Cluj, pe strada Câmpului nr. 2/II. Sălile de clasă se igienizează, se fac lucrări de modernizare, se depun toate eforturile pentru ca în septembrie elevii din clasele a III-a și a IV-a, alături de o clasă pregătitoare, să fie primiți în cele mai prietenoase spații de studiu.

Misiune, viziune, valori

Prin deschiderea sa spre comunitate, prin faptul că este „prietenoasă”, școala își asumă misiunea de educare a elevilor din punct de vedere cognitiv, afectiv și psihologic. Fiecare elev este iubit, respectat, valorizat în fiecare clipă. Școala Gimnazială „Iuliu Hațieganu” este promotoarea unei educații în acord cu nevoile societății actuale, dar și viitoare. Astfel, sunt puse în prim plan achizițiile de competențe de care cetățeanul de mâine va avea nevoie pentru a fi un om împlinit: munca în echipă, contactul cu natura, deschiderea spre lume, creativitatea și spiritul critic.

Școala Gimnazială „Iuliu Hațieganu” și-a construit valorile în jurul a trei idei: descoperirea potențialului fiecărui elev, incluziunea și cetățenia. Elevii școlii sunt încurajați și susținuți să facă față oricărei provocări și situații de învățare, sunt stimulați să rămână curioși. Educați în acest spirit, elevii găsesc resurse pentru a se autodepăși și pentru a deveni mai buni, îndrăznesc să o ia de la capăt pentru a ajunge la potențialul lor maxim. Oferta foarte variată de activități extrașcolare și culturale propuse de școală conduce la creșterea stimei de sine a elevului, la descoperirea talentelor și a abilităților personale. Amintim aici de activitățile „Primăvara talentelor” sau „Românesc 100%”, coordonate de dna profesoară Bianca Albu, de diversitatea activităților (re)creative propuse de Asociația Alegria.

Așa cum se pune preț pe reușită, la fel este valorizată și incluziunea, integrarea oricărui copil, promovarea egalității de șanse. Avându-i aproape pe profesorii de sprijin, pe consilierul școlar și pe logoped, pe învățători și profesori, copiii cu cerințe educaționale speciale își găsesc bucuria de a fi la școală. Activitățile școlare și extrașcolare urmăresc printre competențe și construirea unei identități cetățenești. Copilul – elev astăzi trebuie pregătit să devină un adult – cetățean prin implicarea în acțiuni de ecologie (concursuri cu tematică ecologică, activități de împădurire alături de CERT Transilvania, sărbătorirea în 6 mai a Zilei Mondiale a Coloratului prin tablouri de dimensiuni mari din capace de plastic), de dezvoltarea a spiritului civic și european (activități în cadrul proiectului „Jean Monnet – Building A Better Future – Learning EUrope@School”, dezbateri și conferințe), de voluntariat social (parteneriate cu fundații și asociații umanitare, cel al cunoscutului antrenor Marcel Țenter „Performanță și integrare școlară prin sport”), prin participări la activități și manifestări organizate de instituțiile reprezentative ale orașului. Reprezentanții Consiliului Elevilor au pus bazele unui proiect de educație ecologică și cetățească, numit „Reciclăm de nota 10!”, premiat în cadrul Galei de excelență „10 pentru Cluj!” și fiind, de asemenea, Marele Câștigător al unei ediții a concursului „Iubesc Clujul curat!”

Rezultate și performanțe școlare – elevi, profesori

Munca și eforturile depuse de elevi și profesori privilegiază un mediu al performanței atât la nivel primar, cât și gimnazial: numeroase premii și mențiuni la olimpiadele și concursurile școlare – etapele județene (limba și literatura română, limba engleză, matematică, fizică, biologie, istorie, geografie, cultură civică, educație fizică și sport – badminton, fotbal fete și băieți, handbal băieți), premii și participări meritorii la etapele naționale (premiul I la fotbal fete). Fiecare ediție a unor competiții prestigioase de biologie (Concursul Școlar Național „George Emil Palade”), de geografie (Concursul Național de Geografie „Terra”) a adus și premii la nivel național. La acest ultim concurs, premiul I cu punctaj maxim a fost obținut anul acesta de Catargiu Rareș. Prin participarea elevului Hossu George la Olimpiada de fizică, etapa națională, s-a obținut Medalia de Bronz.

Talentul și dăruirea elevilor au ajuns să fie promovate și la nivel internațional. Echipa de badminton a școlii, coordonată de domnul profesor Joldeș Nicolae, a participat la Campionatul Școlar European de Badminton, desfășurat între 16 și 21 iunie 2017, la Clermont-Ferrand, Franța, clasându-se pe locul al 8-lea. La olimpiada gimnaziilor, aceeași echipă a obținut locul III pe țară. Rezultate remarcabile au obținut și șahiștii școlii, mai ales elevul Dragoș Boeru, câștigător de competiții internaționale.

Examenul de Evaluare Națională la clasa a VIII-a i-a adus în fiecare an pe elevii școlii printre fruntașii clasamentului județean, anul trecut școlar elevul Bia Ștefan obținând media 10. Șefii de promoție ai școlii au ales pentru continuarea studiilor cele mai bune licee din oraș. De asemenea, foști elevi studiază în universități prestigioase din Cluj-Napoca sau din străinătate.

***

Școala Gimnazială „Iuliu Hațieganu” este o instituție deschisă spre comunitatea în mijlocul căreia își desfășoară activitatea. Credem cu tărie în parteneriatul școală-familie, un parteneriat durabil bazat pe respect și încredere, responsabil de educarea și reușita copiilor noștri. Fiecare are un rol important în acest parteneriat și poate să se îmbogățească din experiența celuilalt, cu sentimentul unor obiective comune: binele și reușita copilului.

Activitățile extrașcolare pe care le promovăm sunt creative și recreative, pentru a-i motiva pe elevi și pentru a le oferi o atmosferă plăcută de studiu.

Director, prof. Carmen Rodica STĂNESCU

Articole din aceeasi categorie