Școala Gimnazială „Ioan Alexandru”, Sânpaul – o școală comunitară, incluzivă

Școala din Sânpaul îi primește cu dragoste pe elevii sânpăleni încă din anul 1950, funcționând inițial cu clasele I – IV, apoi I – VIII, iar în perioada 1982-1990, cu clasele I – X.

Din anul 2005, școala primește denumirea de Școala Gimnazială „Ioan Alexandru” Sânpaul, în onoarea marelui poet Ioan Alexandru, născut în localitatea Topa Mică din comuna noastră.

În ultimii ani însă, datorită îmbătrânirii populației sătești și plecării tinerilor în alte localități, mai ales cele urbane, s-a ajuns treptat la scăderea numărului de elevi din școlile de pe raza comunei. În 2009 se desființează Școala Topa Mică, în 2010 Școala Sumurducu, Școala Șardu și Școala Mihăiești, în localitatea Șardu rămânând doar grădinița, iar în 2012 se desființează și Școala Berindu, localitate în care rămâne, de asemenea, doar grădinița.

În felul acesta, școala din Sânpaul rămâne singura gazdă a tuturor elevilor din comună care doresc să învețe carte.

Infrastructură

Școala Gimnazială „Ioan Alexandru” găzduiește elevi din întreaga comună și dispune de un spațiu restrâns, dar primitor, îmbrățișând zilnic aproape 237 de elevi, repartizați pe trei niveluri.

Cele patru clase de nivel gimnazial și cele cinci clase de nivel primar funcționează independent, în timp ce grupele de preșcolari, una în comuna Sânpaul, celelalte în Șardu și Berindu, sunt grupe mixte.

Fiecare sală de clasă este dotată cu tablă magnetică; una dintre acestea dispune de videoproiector, o alta de tablă interactivă, iar una dintre săli servește orelor desfășurate cu ajutorul calculatoarelor, fiind utilată cu aparatura necesară. De asemenea, în incinta unității școlare se găsește o bibliotecă cu numeroase și frumoase volume pentru copii, iar în curtea școlii elevii se pot relaxa în parcul de joacă amenajat chiar de ei.

Misiune, viziune, valori

Într-o lume aflată sub semnul schimbărilor și al inovației, misiunea unității noastre școlare este să orienteze tânăra generație, să o ajute să facă față prezentului și să îi pregătească pentru viitor.

Ne propunem să fim mai mult decât un furnizor de informații de specialitate – o școală pentru viață, în care formăm tinerii pentru inserție socială; o școală prietenoasă care propune modalități atractive de petrecere a timpului liber; o școală a intersecției comunitare în care elevi, părinți, cadre didactice, reprezentanți ai autorității locale, agenți economici, instituții de cultură fac echipe de lucru. Astfel, încercăm să renunțăm la viziunea izolată asupra unității școlare, să îndepărtăm barierele dintre școală și viața socio-profesională și să reconsiderăm locul și rolul școlii în comunitatea locală.

De asemenea, urmărim incluziunea socială și școlară a tuturor minorităților care conviețuiesc în comunitatea noastră. Scopul suprem al acestor demersuri este coeziunea și armonia grupului, pentru ca fiecare membru să primească respectul și siguranța pe care o merită. Ne dorim să întemeiem, în școală, o adevărată comunitate, care să privească în aceeași direcție, a reușitei și care să împărtășească aceleași valori – altruismul, cooperarea, respectul reciproc, cu scopul de a asigura un proces educativ evolutiv.

Începând cu anul 2018, Fundația Noi Orizonturi ne sprijină în efortul de a deveni o școală comunitară, incluzivă, care să asigure tuturor elevilor egalitatea de șanse, prin abordarea educației din perspectiva serviciilor comunitare, scopul nostru fiind formarea elevilor ca viitori cetățeni, activi și creativi, capabili să se integreze pe piața muncii, într-o societate dinamică de tip european.

Rezultate și performanțe școlare

Cadrele didactice se preocupă, cu precădere, de obținerea performanțelor școlare prin creșterea ratei de promovare a examenelor, situația îmbunătățindu-se anual, mare parte dintre elevii noștri reușind să urmeze școlile care se află în topul priorităților lor. De asemenea, sunt valorificate competențele, abilitățile și talentele elevilor în diverse concursuri și competiții, dintre acestea elevii preferându-le pe cele sportive sau artistice, acestea oferindu-le șansa de a-și dovedi atuurile și pasiunile.

Activități educative extrașcolare reprezentative

Oferta activităților extrașcolare este în strânsă relație cu viziunea școlii noastre, viziune pe care și-au asumat-o și elevii, care inițiază și derulează proiecte la nivelul comunității.

Amintim: • proiectul „Fratele/sora mai mic/ă” al Clubului IMPACT, care derulează numeroase activități de voluntariat, în parteneriat cu Fundația Noi Orizonturi; • reabilitarea parcului din curtea școlii și pictarea grădiniței, proiect derulat împreună cu asociația Go Free; • proiectul caritabil „Dăruind vei dobândi”, în cadrul căruia elevii, în preajma sărbătorilor de iarnă, duc vestea nașterii lui Iisus în comunitate, dăruind vârstinicilor, celor care locuiesc singuri sau nevoiașilor alimente care pot fi așezate pe masa de Crăciun; • Târgul de mărțișoare, odată cu Ziua Porților Deschise la Muzeul Etnografic din Sânpaul (muzeu ce a luat naștere dintr-un proiect al Clubului IMPACT); • activități de lectură comune părinți-copii în cadrul proiectului „Incluziunea înseamnă învățare pentru toți”, inițiat de Fundația Noi Orizonturi; • activități lunare de lectorate cu părinții; • participarea în Tabăra VIAȚA, la Straja (august 2019), tabără finanțată de FNO; • participarea în Tabăra de vară de la Brașov (iulie 2019), tabără finanțată de fundația World Vision România.

Absolvenți de renume

Printre absolvenții de renume ai școlii îi amintim pe: • Augustin Tătaru – doctor în economie, cu mențiunea „Magna Cum Laude”, a urmat școala primară la Topa Mică; • Ioan Alexandru – poet, publicist, om politic, a urmat școala primară la Topa Mică; • Alexandru Vlad – prozator, a urmat școala primară la Mihăiești; • Virgil Podoabă – scriitor, traducător, critic literar, a urmat școala primară la Topa Mică.

***

Într-o comunitate mică, cum e Sânpaul, școala generală este o răscruce de drumuri și, în același timp, un început de drum; un catalizator al relațiilor sociale din localitate, contribuind la construirea unei comunități sănătoase, prospere. Elevii, părinții, membrii comunității, profesorii s-au mobilizat pentru a oferi copiilor un mediu constructiv care să îi propulseze către o viață mai bună.

În măsura în care cei implicați în acest proces de inițiere în lume își păstrează energia, implicarea și ascultă nevoile copiilor de a-și construi un viitor solid, există convingerea că procesul de transformare a elevilor în adulți responsabili va continua cu eficacitate.

Director,
Prof. Rodica MARCHIȘ

Articole din aceeasi categorie