Școala Gimnazială Căpușu Mare – creatoare de competențe, formatoare de conduită morală

Căpușu Mare este o localitate a cărei atestare documentară datează din secolul al XIII-lea, însă meleagurile căpușene sunt menționate mai timpuriu, ca loc de înfruntare a voievodului Gelu cu oastea lui Tuhutum, în Cronica notarului anonim al regelui Béla al III-lea.

Componența actuală a comunei, situată la 25 km vest de municipiul Cluj-Napoca, a fost stabilită în 1968, când, odată cu reorganizarea administrativă a țării, au fost alăturate și satele fostelor comune Dumbrava și Dângău Mare. Astăzi, comuna cuprinde nouă sate învecinate, situate la distanțe de 2-13 km: Căpușu Mare (reședința comunei), Căpușu Mic, Agârbiciu, Dângău Mare, Dângău Mic, Bălcești, Straja, Dumbrava și Păniceni. Datele statistice ale recensământului general din 2010 au atestat un număr de 3925 locuitori în comună. Comunitatea are o tradiție multiseculară de conviețuire etnică, aici coabitând români cu un număr însemnat de maghiari și de rromi. Din păcate, se constată un declin demografic permanent, de care sunt responsabili mai mulți factori: fenomenul migrațional spre mediul urban (Cluj-Napoca și Huedin) care a luat amploare, alături de emigrare, și scăderea drastică a natalității.

Istoricul învățământului instituționalizat în Căpuș începe în secolul al XIX-lea, moment în care Episcopia Reformată din Ardeal organizează o școală confesională în Căpușu Mare. Aceasta a constituit structura pe care monarhia austro-ungară a pus, ulterior, bazele școlii de stat. La începutul secolului al XX-lea, înainte de „Marele război”, s-a fondat o școală confesională ortodoxă cu predare în limba română la Căpușu Mic.

Infrastructura imobiliară a Școlii Gimnaziale Căpușu Mare moștenită de la cultele religioase a fost lăcașul în care s-a desfășurat activitatea educativă până în anul 1962, când a fost ridicat un nou imobil cu aceeași destinație, după un model standardizat la nivel național, prin ”munca patriotică” a părinților, a bunicilor și a elevilor din comună.

Astăzi putem spune că funcționăm la parametri moderni, pentru că, la intervale diferite de timp, școala noastră a trecut prin mai multe etape de reabilitare și reamenajare a spațiului de școlarizare. În anul 2006, spațiul de școlarizare care constituie sediul actual al Școlii Gimnaziale Căpușu Mare a trecut printr-un proces de amplă renovare, în baza unui proiect inițiat de Ministerul Educației: s-au schimbat ușile, ferestrele, s-a înlocuit încălzirea prin sobe de teracotă cu încălzirea centrală, s-au amenajat toaletele în interiorul clădirii, s-a efectuat izolarea termică în exterior. Școala Gimnazială Căpușu Mare a fost printre primele școli din județ dotate cu un laborator propriu de informatică (încă din 1997). Un parteneriat încheiat de unitatea noastră de învățământ cu o fundație din Rotterdam – Olanda a făcut posibilă amenajarea unui spațiu de școlarizare mai confortabil, în sensul că sălile de clasă au fost utilate cu mobilier nou, iar laboratorul de informatică dotat cu calculatoare cu microprocesoare Intel i286, i486, Pentium I și mașini electronice de scris. Acestea au fost înlocuite ulterior, în 2008, cu modele mai recente.

În anul 2014, cu sprijinul Consiliului Local și al Primăriei, s-a dat în folosință un teren de fotbal cu gazon artificial. Structurile aferente școlii au fost și ele modernizate treptat, cu ajutorul Inspectoratului Școlar Județean Cluj: în anul 2007, Școala Primară Căpușu Mic, în 2008 –  Grădinița și Școala Primară Dumbrava, iar în 2014 – Grădinița și Școala Primară Agârbiciu. S-au reabilitat imobilele și s-a introdus încălzirea centrală cu centrale pe combustibil lemnos în toate structurile. Cea mai nouă investiție în infrastructura educațională a comunei a fost încheiată cu succes în anul 2018, când s-a dat în folosință clădirea reabilitată a Grădiniței Căpușu Mare, aflată în proprietatea Parohiei Reformate, modernizată și transformată în grădiniță cu program prelungit, cu sprijinul Guvernului Ungariei.

Școala Gimnazială Căpușu Mare – un spațiu educativ multicultural și incluziv

Valorile promovate de Școala Gimnazială Căpușu Mare își au rădăcinile în tradiția acestei instituții de învățământ care de-a lungul istoriei sale s-a remarcat drept o structură educațională dinamică, cu specificul de a fi școală multiculturală și incluzivă și a manifestat, în mod legitim, o deschidere constantă către educația multiculturală și incluzivă, acordând o importanță deosebită multiculturalismului etnic, integrării elevilor din familii defavorizate și a celor cu CES, în virtutea principiului egalității de șanse în educație. Pornind de pe platforma unei tradiții îndelungate, școala noastră și-a adaptat mereu viziunea în funcție de nevoile educabililor. Astfel, a fost posibilă reajustarea politicilor educaționale și a managementului școlar (PDI, PM), reformarea și optimizarea permanentă a strategiilor de dezvoltare instituțională în acord cu valorile europene ale educației.

Instituția noastră de învățământ funcționează cu două linii de studiu – română și maghiară și desfășoară activități specifice unei școli multiculturale și incluzive. Ea adoptă o politică de desegregare prin mixtarea elevilor, prin oferirea de sprijin și programe comune. Din totalul de 229 de elevi, 133 studiază la secția română și 96 la secția maghiară. Funcționăm pe trei nivele de învățământ: învățământ preșcolar – 57 copii în patru grupe, învățământ primar (cl. 0-IV) – 81 de elevi în șase clase simultane și învățământ gimnazial – 91 elevi în șase clase, din care două clase cu predare simultană (VII-VIII). La momentul actual, școala noastră are arondate trei structuri: Școala Primară Căpușu Mic, Grădinița și Școala Primară Agârbiciu și Grădinița și Școala Primară Dumbrava. Din cauza numărului foarte redus de elevi, cea de-a patra structură, Grădinița și Școala Primară Dângău Mare a fost desființată începând cu anul școlar 2019/2020, elevii fiind transferați la Grădinița și Școala Primară Agârbiciu.

O dificultate majoră și constantă cu care ne confruntăm în ceea ce privește asigurarea accesului la educație este rezolvarea în mod favorabil a transportului preșcolarilor și al elevilor. Din totalul de 229 elevi, 128 sunt navetiști, prin urmare asigurarea transportului acestora constituie o problemă reală pentru desfășurarea în bune condiții a procesului educativ. Două microbuze (unul aflat în proprietatea Școlii și altul în proprietatea Primăriei) asigură zilnic, la plecare și la sosire, transportul elevilor din peste 10 localități învecinate, cursele preluând de la 2 până la 14 copii, în funcție de numărul elevilor din localitățile de proveniență de pe traseu care sunt înscriși la cursuri în unitatea noastră. De asemenea, activitățile extrașcolare necesită o planificare logistică detaliată pentru a putea satisfice solicitările cadrelor didactice, posibilitățile instituționale și posibilitățile de deplasare ale elevilor.

Corpul profesoral al instituției noastre cuprinde 28 de cadre didactice, dintre care 12 cadre didactice dețin gradul didactic I, 6 dascăli gradul didactic II, 8 profesori grad didactic definitiv în învățământ și 2 profesori debutanți. Din cele 28 de cadre didactice, 19 sunt titulari, iar 9 sunt suplinitori. Rezultatele remarcabile ale școlii și activitățile educative de calitate se datorează, în mare măsură, competențelor acestui colectiv didactic și fluctuației anuale reduse a cadrelor didactice, desigur, cu limitările impuse de dispozițiile legale privind mobilitatea personalului didactic. Un aspect care merită reținut este că mulți dintre actualii profesori ai școlii sunt foștii noștri elevi. Profesorii noștri se remarcă prin abordarea și interactivă a conținuturilor de învățare specifice diverselor discipline și arii curriculare, prin utilizarea mijloacelor TIC, a unor strategii activ-participative și metode eficiente de învățare adecvate particularităților de vârstă, psihice și intelectuale al elevilor, fapt care asigură calitatea procesului educativ și atrage după sine un bun renume.

Viziunea și misiunea școlii – eminență călăuzitoare și individualități libere, complete, responsabile

Viziunea noastră concepe școala în calitate de eminență călăuzitoare în dezvoltarea integrală, liberă și armonioasă a individualității umane, în formarea personalității autonome și creative a tinerilor pentru fi apți să facă față provocărilor unei lumi aflate în continuă transformare. Misiunea școlii rezidă în oferirea unei educații eficiente și flexibile, adaptate provocărilor actuale din societatea globalizată, care să permită transferul cunoașterii în viața reală, o educație pentru dezvoltare permanentă, care să sprijine și să stimuleze aspirația de învățare pe tot parcursul vieții. Asumarea unui asemenea deziderat înseamnă, în fond, a ne ajuta copiii să devină ființe complete, împlinite, fericite, adulți care să își urmeze propriul drum în viață, să-și construiască în mod conștient și asumat propriul destin.

Alături de corpul profesoral, conducerea unității se caracterizează printr-o preocupare constantă de a moderniza procesul educațional în ansamblul său și o disponibilitate vădită în vederea configurării componentelor-cheie care asigură un parcurs educațional orientat către o dezvoltare durabilă.

Cadrele didactice care și-au asumat succesiv conducerea instituției în ultimul deceniu și jumătate – prof. Török Gyurkó Zoltán, prof. Buda Oana Cornelia, prof. Mihály Béla – au depus și depun un efort constant în a coordona, în limita posibilităților, asigurarea unui demers educativ calitativ, constant și predictibil, în concordanță cu directivele idealiste și, de multe ori, contradictorii, transmise din jilțul ministerial. Prin performanțele și rezultatele obținute de elevii noștri putem afirma că ne achităm favorabil de misiunea asumată. De pildă, în ultimii doi ani promovabilitata elevilor la Evaluarea Națională a fost de 95%. Rezultatele obținute la Evaluarea Națională a claselor a VIII-a în sesiunea 2019 situează Școala Căpușu Mare între primele cinci unități școlare din mediul rural din județ (raportat la numărul total de absolvenți – 23). Ne mândrim cu succese la olimpiade, la faza județeană și/ sau la faza națională la diverse discipline școlare – matematică (Olimpiada satelor), limba și literatura română (Olimpiada „Universul cunoașterii prin lectură”), premii și mențiuni la competiții de limba și literatura maghiară, fizică, biologie, istorie. Între elevii deosebiți care ne-au adus un bun renume se numără Martin Fabian (matematică), Bogdán Szintia, Harasztosi Timea (literatura română; literatura maghiară) și alții.

Conform statisticilor recente, 98% dintre absolvenții claselor a VIII-a și-au continuat studiile în Cluj-Napoca sau la Huedin, urmând cursurile liceelor teoretice, tehnologice sau a școlilor profesionale și a învățământului profesional dual. Foarte mulți absolvenți ai școlii au urmat studii superioare la facultățile universităților din Cluj sau din străinătate (Marea Britanie, Ungaria), ocupând apoi funcții de răspundere ca ingineri, economiști, manageri, profesori, cercetători în domeniul fizicii în țară și peste hotare (SUA, Suedia), artiști, iar alții își desfășoară, cu cinste, activitatea în acele domenii de care depinde viața noastră cotidiană: transport, comerț, prestări servicii. Nu putem omite din vedere faptul că un număr important de elevi ai școlii au provenit sau provin din familii defavorizate din punct de vedere economico-social sau din punct de vedere al mediului intrafamilial. Pentru aceștia, din nefericire, sistemul nostru educațional nu a acordat și nu acordă nici în prezent suficiente resurse și mijloace eficiente de reducere a riscului de abandon școlar timpuriu, nu alocă personal specializat, dar școala noastră, cu puținele instrumente disponibile, încearcă să le ofere un sprijin pentru dezvoltare.

Activitatea educativă extracurriculară și extrașcolară (programe, proiecte, parteneriate etc.) derulată de Școala Căpușu Mare vine în întâmpinarea nevoilor de formare ale elevilor noștri, încurajând schimbul de idei și informații și în afara orelor de curs. Activitatea educativă extracurriculară și extrașcolară s-a manifestat prin multiplele participări la diverse festivaluri și activități educative aniversare sau omagiale (Festivalul de colinde al comunei, organizat din 2012, Ziua Culturii Naționale, Ziua Națională), Ziua Internațională a Cititului Împreună – ZICI, „Zile de joacă și meșteșug în vacanța mare”, la care au luat parte mulți elevi ai școlii noastre și elevi din alte instituții de învățământ.

Unii dintre elevii noștri au avut șansa de a-și etala talentul scriitoricesc prin intermediul proiectului „Evantaiul poveștilor – Meselegyező”, inițiat de profesorii din Catedra de limba și literatura română și Catedra de limba și literatura maghiară a școlii noastre, în parteneriat cu Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” din Cluj-Napoca și cu Școala Gimnazială ”Kós Károly” Izvoru Crișului, proiect din care au rezultat două volume de povești și povestiri în limba română și un volum în limba maghiară, publicate între anii 2013-2015. Promovăm, de asemenea, parteneriate cultural-educaționale cu unități școlare din municipiul Cluj-Napoca (Școala „Iuliu Hațieganu”, Liceul Teoretic „Apáczai Csere János”, Liceul Teologic Reformat). Parteneriatul internațional cu Școala Gimnazială „Karácsony Sándor” din Kőbánya – Budapesta datează din 2008, iar în cadrul acestuia desfășurăm bianual schimburi de experiență și excursii de studii.

Am încurajat voluntariatul și atitudinea responsabilă ecologic prin acțiuni și activități orientate în spiritul valorilor europene cu privire la protejarea mediului înconjurător. Astfel, între 2011-2019, un profesor al școlii noastre a format și coordonat „Echipa Verde – Zöld csapat”, a cărei misiune a fost promovarea colectării selective a deșeurilor menajere atât printre elevi, cât și în cadrul comunității, adoptarea unor deprinderi de protejare a Naturii, care să permită viața și dezvoltarea sănătoasă a generațiilor prezente și viitoare. În decursul activității sale, echipa a reciclat 12 tone de PET-uri, 22,5 tone de hârtie, 3,6 tone de metale, 5,8 tone de sticlă și 8,7 tone de deșeuri electronice, care majoritatea ar fi ajuns în șanțurile, pârâurile, pe pajiștile satelor. Mica echipă a școlii a fost sprijinită în demersul ei ecologic atât de Primărie și Consiliul Local, care a răsplătit efortul acesteia prin finanțarea anuală a unei excursii în țară, cât și de câțiva părinți implicați și harnici.

Școala colaborează în mod constant cu părinții, organizează periodic întâlniri cu părinții, dialogând cu aceștia și luând act de sugestiile și propunerile lor, în vederea optimizării procesului educativ și a îmbunătățirii condițiilor existente, în limita resurselor umane și instituționale disponibile. Pentru a finanța cheltuieli educaționale nesusținute din bugetul local sau național (excursii de studii, materiale necesare activităților din săptămâna „Școala Altfel”, suplimentarea fondurilor pentru cărțile de premii) a colaborat cu  Asociația „Pro Magyarkapus” Căpușu Mare, susținută de sponsori din comunitate și din afara ei. Colaborarea unității noastre de învățământ cu comunitatea locală și cu Primăria comunei se caracterizează printr-o deschidere în beneficiul tuturor părților și o atitudine de sprijin reciproc, reînnoită. Solicitările noastre sunt ascultate și se urmărește rezolvarea promptă în beneficiul educabililor.

Tradiție, continuitate și perspective

Prin implicarea susținută și constantă a conducerii unității și a corpului profesoral, în colaborare cu toți ceilalți pioni sociali importanți, Școala Gimnazială Căpușu Mare a fost, este și va continua să fie o instituție deschisă tuturor copiilor din zonă. Prin rezultatele obținute de-a lungul anilor, prin activități educative școlare și extrașcolare și management de calitate, ea se recomandă ca o instituție multiculturală și incluzivă ce își dorește să pregătească tineri cu competențe de învățare pe tot parcursul vieții, capabili de o integrare activă pe piața muncii, să formeze adulți responsabili, cu un sentiment asumat al valorilor identitare și europene.

Școala Gimnazială Căpușu Mare este un spațiu educațional bine integrat în comunitate, construit pe valori autentice, cu priorități bine definite, subsumate dezideratelor de multiculturalism și incluziune, egalitate de șanse, continuitate și inovație, cunoaștere și integrare. Ne caracterizează respectul pentru valorile identitare naționale și etnice, pentru diversitatea culturală din mediul instituțional și comunitar, iar cooperarea inter- și multiculturală reprezintă, în viziunea noastră, un factor de coerență și progres în educație și de stabilitate în societate.

Profesor, HAJDUCSI Árpád
Director, MIHÁLY Béla

Articole din aceeasi categorie