Raport MEN: Cluj – judeţul cu cea mai ridicată rată de promovare a Bacalaureatului, în 2014

Clujul este judeţul cu cea mai ridicată rată de promovare a examenului de Bacalaureat pentru absolvenţii din promoţia 2014, dar şi pentru candidaţii din promoţiile anterioare şi, totodată, este judeţul cu cel mai bun rezultat la nivel naţional (rezultate cumulate), în 2014, relevă raportul analitic al datelor statistice înregistrate în cadrul celor două sesiuni ale examenului, dat marţi publicităţii de MEN.

Potrivit raportului, 93.433 elevi (71%) dintre cei 131.571 de absolvenţi de clasa a XII-a din promoţia 2014 (candidaţi unici), care s-au Examenprezentat la examenele din acest an, au promovat Bacalaureatul. Dintre cei 166.415 de candidaţi unici prezenţi în sesiunile de Bacalaureat 2014 (promoţia curentă şi promoţiile anterioare) au promovat 62,6% (104.229). Pentru absolvenţii promoţiilor anterioare, care au susţinut examenul în acest an, rata de promovare este de 30,89%.

Comparativ cu ultimii ani, procentul candidaţilor care susţin examenul de Bacalaureat în acelaşi an în care îşi finalizează studiile este în creştere cu 10%: 2014 – 71%, 2013 – 64,35%, 2012 – 59,04% şi 2011 – 57,59% – relevă raportul.

„În ceea ce priveşte promovarea pe filiere, situaţia pentru 2014 arată că cele mai bune rezultate s-au înregistrat la filiera teoretică, unde procentul a tins spre 90% pentru generaţia de absolvenţi ai anului 2014. Cumulată cu situaţia absolvenţilor din promoţiile anterioare, a generat o rată de promovare apropiată de 80%. Şi la filiera vocaţională situaţia absolvenţilor din generaţia 2014 indică un procent foarte ridicat, care tinde spre 80%, în timp ce situaţia cumulată menţine procentul la peste 70%. La filiera tehnologică, absolvenţii din anul 2014 au obţinut aproape 50%, în timp ce situaţia cumulată a produs un rezultat sub 45%” – precizează MEN, într-un comunicat remis presei.

Rata de promovare, pe filiere, evidenţiată de raportul MEN, este de: 85,18% (absolvenţi 2014), 32,29% (absolvenţi promoţiile anterioare), 79,63% (rezultat final cumulat) – pentru filiera teoretică; 77,89% (absolvenţi 2014), 42,45% (absolvenţi promoţiile anterioare), 73,06% (rezultat final cumulat) – filiera vocaţională; 48,35% (absolvenţi 2014), 28,53% (absolvenţi promoţiile anterioare), 41,76% (rezultat final cumulat) – filiera tehnologică.

„Analiza datelor relevă că există diferenţe între nivelul de promovare din mediul urban şi cel din mediul rural de peste 15% în rîndul absolvenţilor de clasa a XII-a ai promoţiei 2014. Astfel, în mediul rural rata de promovare este de 59,3%, în timp ce în mediul urban este de 75,7%. În ceea ce-i priveşte pe absolvenţii din promoţiile anterioare, care au susţinut Bacalaureatul în 2014, se constată că rata promovare în mediul urban este de 31,8%, iar cea din mediul rural este de 29,3%” – precizează MEN.

Pe judeţe, raportul relevă că rata de promovare cea mai ridicată pentru absolvenţii din promoţia 2014 s-a înregistrat în Cluj – 83%, Brăila – 82,4%, Iaşi – 81,3% şi Suceava – 80,5%. Pentru candidaţii din promoţiile anterioare, procentul de promovare cel mai ridicat s-a înregistrat în judeţele Cluj – 47% şi Brăila – 42%. Per total, cel mai bun rezultat la nivel naţional (rezultate cumulate) s-a înregistrat în judeţele Cluj – 75,9%, Brăila – 75,1% şi Iaşi – 74%. Cele mai scăzute rezultate pentru promoţia din 2014 s-au înregistrat în judeţele Ilfov – 40,3% şi Giurgiu – 48,4%. Pentru promoţiile anterioare, cele mai slabe rezultate, sub 20%, au fost cetralizate în judeţele Ilfov – 13,7%, Giurgiu – 17,7%, Mehedinţi – 17,8% şi Teleorman – 19,3%. Rezultatul total cel mai scăzut pentru cele două categorii de absolvenţi s-a înregistrat în aceleaşi patru judeţe: Ilfov – 33,5%, Giurgiu – 39,4%, Mehedinţi – 47,1% şi Teleorman – 49,6%.

MEN face precizarea că în cadrul analizei s-a utilizat sintagma „candidat unic”, „ceea ce a presupus că însumarea datelor a ţinut cont nu de numărul de participări ale aceluiaşi candidat la sesiunile din acest an, ci s-a axat pe participarea unică a candidatului, cumulînd toate rezultatele sale din sesiunile la care a participat în 2014, acolo unde a fost cazul”. De asemeni, mai precizează MEN, analiza a avut în vedere şi comparaţia cu ceilalţi ani în ceea ce priveşte procentul de promovare, distribuţia promovării pe mediul urban şi rural şi pe filiere.

M. TRIPON

Articole din aceeasi categorie