Proiectul privind metroul merge mai departe

Proiectul privind realizarea metroului la Cluj-Napoca poate continua. Şi asta după ce a câştigat în instanţă acţiunea formulată împotriva deciziei Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor prin care s-a decis ca asocierea plasată pe locul 2 la licitaţia pentru metrou, anume Metroul SA – Padeco, să devină câștigătoare.
Asocierea SWS Engineering Spa (Italia) –  SYSTRA (Franța) – METRANS Engineering (România) a câștigat licitația deschisă organizată în vederea atribuirii contractului având ca obiect “Servicii de elaborare Studii de Pre-Fezabilitate, Fezabilitate, impact asupra mediului şi evaluarea strategică adecvată pentru obiectivul de investiţii „Tren Metropolitan Gilău – Floreşti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonţida”- etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de Metrou şi Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și studiile conexe viitoarelor obiective de investiții”.
Compania SC Metroul SA, plasată pe locul doi a contestat licitaţia, obţinând la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) excluderea asocierii SWS Engineering Spa (Italia) –  SYSTRA (Franța) – METRANS Engineering (România). În urma deciziei CNSC, Primăria Cluj-Napoca s-a adresta instanţei, obținând câştig de cauză.
Potrivit municipalităţii clujene, instanţa Curţii de Apel Cluj a admis plângerea formulată de primărie și a respins acțiunea Asocierii METROUL SA (România) – PADECO CO., LTD (Japonia), cu consecința menținerii raportului procedurii întocmit de Municipiul Cluj-Napoca. Drept urmare, în etapa imediat următoare, Primăria Cluj-Napoca va trece la încheierea procedurii de achiziție având ca obiect serviciile amintite mai sus.
Pentru realizarea studiilor de prefezabilitate și fezabilitate pentru metrou și tren metropolitan în Cluj-Napoca au fost depuse cinci oferte: asocierea SWS Engineering Spa (Italia) –  SYSTRA (Franța) – METRANS Engineering (România); asocierea Explan (România) – DR. SAUER & PARTNERS (Marea Britanie); asocierea METROUL SA (România) – PADECO ( Japonia); asocierea EUROCERAD INTERNATIONAL (România) – 3TI PROGETTI ITALIA – INGEGNERIA INTEGRATA (Italia); EGIS RAIL SA (Franța). Două dintre cele cinci participante, respectiv EGIS RAIL și socierea Explan SRL (România)  – DR. SAUER and PARTENERS (România) au fost declarate inacceptabile de către comisia de evaluare și respinse din cauza neîndeplinirii cerințele de calificare solicitate în documentația de atribuire.
Dezvoltarea socio-economică a zonei metropolitane Cluj – Napoca (ZMC) și problemele de trafic generate de aceasta, orientarea clară a administrației locale spre mobilitatea urbană durabilă și tipologia rețelelor de mobilitate au necesitat studierea posibilității implementării unui sistem de transport rapid metropolitan, constând din:
1. Tren Metropolitan
Pe infrastructura actuală, se propune implementarea unui sistem de transport rapid – tren metropolitan care va acoperi întregul coridor feroviar cuprins între halta Nădășel și stația Bonțida, pe o lungime de aprximativ 43 km.
Se vor păstra punctele de oprire actuale și vor fi propuse adăugarea unor noi puncte de oprire în zonele: Baciu, Tetarom I (str. Taietura Turcului), pod IRA (str. Aurel Vlaicu); relocarea punctului de oprire Cluj-Napoca Est mai aproape de aeroport.
Se vor analiza, pentru fiecare punct de oprire, facilitățile disponibile pentru călători: bănci, zone de așteptare protejate de intemperii, coșuri de gunoi, toalete, puncte de procurare de bilete (automate / case) etc. Pentru fiecare punct de oprire se va analiza disponibilitatea parcărilor de mici dimensiuni (Park & Ride).
2. Metrou
Noul coridor magistral de transport rapid (metrou) pe axa vest-centru-est va urmări să deservească următoarele puncte principale de interes: în prima etapă: centrul zonei de sud a comunei Florești, viitorul spital regional de urgență, centrul comercial Vivo, cartierul Mănăștur, centrul orașului Cluj-Napoca și zona de est a orașului (respectiv zona Aurel Vlaicu /Pod IRA); în a doua etapă: centrul zonei de sud a comunei Florești și comuna Gilău.
Pe noua linie de metrou sunt propuse 15 stații pe o lungime de aproximativ 16 km, deci o interstație medie de 1035 m.
‘’Având în vedere importanța comunei Gilău în zona metropolitană, va fi studiată cu prioritate asigurarea de legături de autobuz între Gilău și capetele ambelor sisteme de transport rapid (la Florești pentru metrou, respectiv la Nădășel – via A3 – pentru trenul metropolitan). Astfel, se va studia cu prioritate introducerea liniilor de autobuz care să alimenteze stațiile din rețeaua rapidă metropolitană’’, susţine primăria clujeană.

Articole din aceeasi categorie