Primarul Municipiului Turda: “Nu există temei juridic pentru repunerea în funcţie a directorului MIT”

Primarul Municipiului Turda, Cristian Octavian Matei, a încredinţat cotidianului “Făclia” răspunsul formulat de domnia sa, în calitate de reprezentant al “Unităţii Administrativ-Teritoriale (UAT)”, referitor la cererea arheologului dr. Mariana Andone-Rotaru de a fi repus în funcţia de director al Muzeului de Istorie din Turda (MIT), după demiterea sa de la conducerea instituţiei. 

Edilul arată că UAT “nu poate da curs solicitării formulate de arheolog dr. Mariana Andone- Rotaru întrucât “nu există temei juridic pentru o astfel de măsură”.

“Încredinţarea managementului instituţiilor publice de cultură se face prin organizarea unui concurs de proiecte de management, conform art. 4 din OUG nr.189/2008. Decizia privind încetarea contractului de management nr. 15.513/29.07.2016  a fost luată prin raportare la dispozitiile acestuia şi la prevederile OUG nr.189/2008, respectiv avându-se în vedere obligațiile contractuale și legale asumate de către dvs. În acest sens au fost avute în vedere obligațiile managerului prevăzute la art.6 alin.2 lit.b, h, i, k şi l din Contractul de Management nr.15513/29.07.2016, precum și prevederile art.27 alin.1 lit.a și alin.2 din OUG 189/2008, conform cărora: (1)Managerul are următoarele atribuții principale: a) elaborează şi propune spre aprobare autorității proiectul de buget al instituției; (2) Managerul poate îndeplini și alte atribuții stabilite prin contractul de management, prin regulamentul de organizare și funcționare a instituției sau prevăzute de lege”, susţine primarul.

În răspunsul UAT semnat de edilul Cristian Octavian Matei este invocată neglijarea de către directorul MIT a unor aspecte birocratice din activitate – proiect de buget, situaţii financiare trimestriale şi anuale, rapoarte anuale de activitate.

Potrivit edilului, evaluarea activităţii directoarei Mariana Andone-Rotaru se putea face cu referire prioritară la aspectele birocratice ale instituţiei, şi mai puţin la organizarea acţiunilor care au implicat creativitate, cunoştinţe profesionale, efort intelectual şi efort fizic.

Primarul Cristian Octavian Matei reproşează Marianei Andone-Rotaru că în ultimii 3 ani nu şi-ar fi îndeplinit aceste obligaţii birocratice. Edilul explică că deşi acţiunile organizate de  Muzeu au fost de succes „Autoritatea publică a fost în imposibilitate de efectuare a evaluării anuale a managementului conform Regulamentului-cadru de organizare şi desfăşurare a evaluării managementului, aprobat prin Ordinul nr. 2799/2015, neputând fi analizat modul în care dvs.     v-ați îndeplinit obligațiile asumate prin contractul de management și modul în care au fost respectate clauzele contractuale”.

În motivarea răspunsului său, edilul invocă art.25 alin.1 din OUG 189/2008: “(1) Pe durata contractului de management, autoritatea verifică modul în care sunt respectate clauzele acestuia de către manager, în cadrul evaluărilor anuale ale managementului”, şi art.36 din OUG 189/2008: “(1) Evaluarea managementului se face anual, pe baza Regulamentului-cadru de organizare şi desfăşurare a evaluării managementului,  elaborat de Ministerul Culturii, şi reprezintă procedura prin care autoritatea verifică modul în care au fost realizate obligaţiile asumate prin contractul de management”.

De asemenea, primarul Cristian Octavian Matei face referire şi la un important paragraf al Ordonanţei de Urgenţă 89/2008: „În toate cazurile, evaluarea prevăzută la alin. (1) se face prin analizarea proiectelor realizate în cadrul programului asumat şi, după caz, ţinându-se cont şi de activităţile realizate, altele decât cele prevăzute în programul minimal”.

Totodată, edilul notează că “în lipsa acestei evaluări nu se poate cunoaşte modul în care Muzeul de Istorie din Turda a fost administrat şi măsura în care dvs. v-aţi îndeplinit obligaţiile asumate prin contractul de management. Indiferent de cât de performant sau de puţin performant ar fi managementul Muzeului de Istorie, managerul acestuia are o serie de obligatii stabilite atât prin contractul de management cât şi prin lege, pe care este ţinut să le îndeplinească, atâta vreme cât au fost asumate. Din interpretarea coroborată a prevederilor art.36 alin.2, art.39-40 din OUG nr.189/2008 rezultă că evaluarea anuală a managerului se face pornindu-se de la analiza raportului de activitate întocmit de către acesta”.

Primarul reproşează, în context, că directorul  MIT “nu şi-a întocmit raportul de activitate în baza căruia să se facă evaluarea anuală”. “Lipsa rapoartelor de activitate a făcut imposibilă analiza activităţii dvs. şi evaluarea managementului. Evaluarea performanţelor şi a modului de îndeplinire a obligaţiilor asumate de către dvs. prin contractul de management nu poate fi făcută decât de către Comisia de Evaluare (nu şi de alţi specialişti indiferent de numărul lor) şi doar analizându-se rapoartele anuale de activitate – rapoarte pe care dvs. aţi omis cu desăvârşire  să  le întocmiţi”, afirmă edilul.

 

Articole din aceeasi categorie