Pentru copii, „lecţii” de preistorie, cu Pietricel, la MNIT

Un proiect de educaţie muzeală, iniţiat la Muzeul Naţional de Istorie a Transilvaniei, atrage an de an, deja, sute de copii interesaţi de o incursiune în preistorie în care sunt însoţiţi de un personaj de poveste, numit Pietricel.

Proiectul „Cu Pietricel ne jucăm şi preistorie învăţăm”, coordonat de muzeograf dr. Monica Tecar, a fost reluat şi în acest an şcolar, activităţile şi atelierele programate fiind astfel gândite încât, pe lângă monica-tecar-3informarea elevilor şi dezvoltarea unor abilităţi artistice ale acestora, să contribuie şi la promovarea patrimoniului MNIT în rândul publicului format din copii.

„Preistoria este o epocă grea, dar prin joacă şi cu ajutorul lui Pietricel, ea poate fi pe înţelesul tuturor” – declară, în interviul acordat ziarului Făclia, muzeograf dr. Monica Tecar. Dar, aş adăuga eu, înţelegerea preistoriei de către copii depinde, în mare măsură, de abilitatea „dascălului”, abilitate de care, este evident, Monica Tecar nu duce lipsă.

– De unde a apărut „Pietricel”, la Muzeul Naţional de Istorie a Transilvaniei?

– Pornind de la una din funcţiile prioritare ale muzeului, anume aceea de „punere în valoare a patrimoniului muzeal în scopul cunoaşterii, educării şi recreerii”, de trei ani, deja, MNIT derulează un program de pedagogie muzeală ce are ca obiectiv principal stimularea interesului copiilor faţă de o anumită perioadă din istoria comunităţilor umane de pe teritoriul românesc, necunoscută lor: epoca pietricel-2preistorică (din paleolitic până la epoca fierului), prin intermediul  „poveştilor” unor piese de o valoare istorică excepţională, aflate în patrimoniul muzeului nostru.

Ţinând cont de vârsta elevilor implicaţi în activităţi (5-10 ani), întregul proiect are ca personaj central un băieţel, cu numele Pietricel. Numele vine tocmai de la perioada istorică avută în atenţia noastră: epoca pietrei/preistorie. Pietricel, venit din timpuri îndepărtate, ne însoţeşte în aventura noastră printr-o epocă istorică incitantă, dar mai puţin familiară copiilor.

– Cum este structurat programul „Cu Pietricel ne jucăm şi preistorie învăţăm”?

– Programul este structurat pe mai multe activităţi, prin ele încercând să acoperim, atât cât se poate, tot ceea ce înseamnă epoca preistorică, de la primele mărturii ale apariţiei omului pe meleagurile noastre, la descoperirea focului şi uneltelor, apoi a ceramicii, a războiului de ţesut, până la ridicarea aşezărilor fortificate. Nu sunt trecute cu vederea momentele importante din viaţa comunităţilor umane, momente ce cuprind elemente de magie, credinţă sau tehnici de prelucrare a metalelor. Metodele folosite sunt „povestea” şi „joaca”.

– Câţi copii au participat până acum la acest program?

– Programul de pedagogie muzeală are ca scop principal interacţiunea dintre muzeu şi instituţiile de învăţământ preuniversitar, promovarea patrimoniului în rândul publicului format din copii şi, astfel, activitati-pietricel-4facilitarea accesului acestora la cultură şi o formă alternativă de educaţie. Activităţile şi atelierele sunt astfel realizate şi concepute încât să pună în lumină artefacte/piese de epocă preistorică de o valoare excepţională aflate în patrimoniul MNIT.

Dacă în primul an (2013-2014) de la demararea programului au participat puţine clase de elevi, în anul următor (2014-2015) a avut loc o „invazie” de participanţi, numărul ridicat al acestora (cca. 1600) fiind pus mai ales pe seama unei bune mediatizări a activităţilor (presa scrisă, radio, mediul online). Este anul în care au fost organizate două expoziţii cu obiectele realizate de elevi, la deschiderea uneia dintre ele fiind prezente în jur de 600 de persoane. Cea de-a doua a fost organizată cu ocazia evenimentului dedicat Nopţii Muzeelor (16 mai). Cererea mare de participare la aceste activităţi ne-a ambiţionat să înscriem proiectul în programele co-finanţate de Administraţia Fondului Cultural Naţional, în septembrie 2015 aflându-ne printre câştigători. Partener în proiect a fost Colegiul Naţional „George Bariţiu”, prin elevii clasei I, îndrumaţi de doamna prof. înv. primar Loredana Petrule (căruia ţinem încă o dată să îi mulţumim!).

În vara anul 2015 (iunie) am reuşit să înscriem muzeul la activităţile derulate în Parcul Central clujean cu ocazia evenimentelor dedicate Orăşelului Copiilor (organizator: Asociaţia Amicus). Atunci, tema muzeului nostru a fost legată de Tăbliţele de la Tărtăria, colectivul fiind format din subsemnata, Gabriela Gheorghiu şi Dana Şerban. Muzeul a fost prezent şi anul acesta la eveniment, tema fiind legată de obiectele de podoabă din epoca preistorică. Sperăm că vom participa şi în 2017.

În prima parte a anului 2016, activităţile au început în aprilie şi s-au derulat până în luna iunie, la ele participând aproximativ 450 de elevi. De Noaptea Muzeelor (din mai 2016), pe lângă vizitarea unei expoziţii (partenerii noştri în realizarea expoziţiei au fost tot elevii doamnei învăţătoare Loredana Petrule) în sala de pedagogie muzeală, vizitatorii au participat, gratuit, şi la un atelier, unde au activitati-pietricel-2confecţionat unelte asemănătoare cu cele preistorice.

– Care este perioada de desfăşurare a activităţilor proiectului, în acest an şcolar?

– Anul acesta şcolar (2016 – 2017), startul activităţilor s-a dat în data de 16 noiembrie, când Pietricel a confecţionat unelte şi arme preistorice împreună cu  elevii  clasei a II-a de la Şcoala Gimnazială „Ion Creangă” din Cluj-Napoca (elevi îndrumaţi de doamna învăţătoare Rodica Istrate). Activităţile şi atelierele se vor derula în perioada  noiembrie 2016 – iunie 2017, ele adresându-se copiilor cu vârste cuprinse între 5 şi 10 ani.

– Adică…? 

– Adică, elevilor din ciclul primar de învăţământ, de la clasa pregătitoare până la clasa a IV-a). Deoarece am primit cereri de participare şi din partea grădiniţelor, am gândit două activităţi (Pietricel – copil venit din preistorie, Vasul – formă şi culoare) la care să participe şi aceşti copii.

– Ce activităţi veţi desfăşura cu copiii?

– De această dată propunem copiilor unsprezece activităţi, astfel: 1. Povestea scrisului (noiembrie – decembrie 2016; ianuarie – mai 2017); 2. Ocupaţiile în preistorie: olăritul (noiembrie – decembrie 2016; ianuarie – mai 2017); 3. Ocupaţiile în preistorie: ţesutul (aprilie – mai 2017); 4. Meşteşugul uneltelor şi armelor (noiembrie – decembrie 2016; ianuarie – mai 2017); 5. Locuinţa preistorică: coliba (noiembrie – decembrie 2016; ianuarie – mai 2017); 6. Pietricel – copil venit din preistorie (noiembrie – decembrie 2016; ianuarie – mai 2017); 7. Vasul – formă şi culoare (ianuarie – iunie 2017); 8. Micul arheolog (mai – activitati-pietricel-5iunie 2017); 9. Locuinţa preistorică – machetă (mai – iunie 2017); 10. Magia coacerii pâinii (mai – iunie 2017); 11. Poveştile Nilului (aprilie – mai 2017).

După cum se observă din planul de activităţi, sunt unele teme care se reiau, din anii trecuţi: povestea scrisului, olăritul sau meşteşugul uneltelor şi armelor. Restul sunt activităţi noi, concepute/gândite tocmai din nevoia de diversificare. Preistoria este o epocă grea, dar prin joacă şi cu ajutorul lui Pietricel, ea poate fi pe înţelesul tuturor.

– Concret, cum se desfăşoară activităţile programului?

– Fiecare activitate constă dintr-o prezentare în power point a unei „poveşti” din preistorie, „ţesută” pe tema aleasă, urmată apoi de partea cea mai dorită de copii, cea a atelierului, unde participanţii vor confecţiona un obiect sau o machetă legată de tema respectivă. La unele dintre activităţi vor participa şi studenţi şi doctoranzi ai Facultăţii de Istorie.

O altă noutate a acestei serii de activităţi se leagă de locul de desfăşurare. Până acum toate activităţile s-au desfăţurat la sediul MNIT, în sala de pedagogie muzeală. Din acest an am gândit trei activităţi (Micul activitati-pietricel-3arheolog,  Magia coacerii pâinii şi Locuinţa preistorică) ce se vor desfăşura la Ţaga, unde instituţia noastră deţine un interesant parc etno-arheologic. Tot aici (deoarece vom sta o zi întreagă!), pe lângă activitatea propriu-zisă, vom participa la o serie de jocuri şi concursuri – de exemplu, concurs de tras cu arcul.

– Ce caută „poveştile Nilului” în acest program de preistorie?

– Într-adevăr, una dintre activităţi, „Poveştile Nilului”, iese din tiparele noastre. Nu mai este preistorie şi nu mai există Pietricel! Dar, există piramide, faraoni, mumii… De ce „Poveştile Nilului”? Pentru că Muzeul Naţional de Istorie a Transilvaniei deţine o frumoasă colecţie de piese egiptene, printre care se numără şi o mumie. Având aceste obiecte în patrimoniu, ne-am gândit că putem „ţese” în jurul lor o serie de poveşti, pe care să le valorificăm în ateliere. Dorim ca, pe viitor, să mai includem astfel de activităţi.

– Alte noutăţi?  

– Fiindcă vorbim despre noutăţi, mai trebuie să menţionăm organizarea unei mese rotunde, la sediul MNIT, la care avem intenţia de a invita cât mai multe cadre didactice din învăţământul primar din Cluj-Napoca. Scopul acestei mese rotunde (se va desfăşura pe perioada unei singure zile, cel mai probabil în primăvară, data nefiind încă stabilită) este acela al interacţiunii directe între MNIT şi instituţiile şcolare. Temele principale ale discuţiilor vor fi legate de: implicarea muzeului în ansamblul ştiinţelor educaţionale, disponibilitatea muzeografilor pentru realizarea unor programe de pedagogie muzeală, receptivitatea cadrelor didactice vis-à-vis de participarea la astfel de programe educaţionale, impactul asupra educaţiei, căutarea/folosirea unor contexte noi de învăţare, utilitatea realizării unor parteneriate educaţionale.

Până în prezent au răspuns invitaţiei noastre, ca şi parteneri în organizare, trei cadre didactice, două de la Şcoala Generală „Ioan Bob” (prof. înv. primar Elena Morar şi prof. înv. primar Mădălina Şomlea) şi una activitati-pietricel-1de la Şcoala Gimnazială „Ion Creangă” (prof. înv. primar Rodica Istrate), cadre didactice care au participat cu elevii la aproape toate activităţile de pedagogie muzeală desfăşurate până acum.

Tot anul viitor avem intenţia de a scoate şi o carte de poveşti dedicată copiilor şi având ca erou principal, bineînţeles, pe nimeni altul decât Pietricel. Cartea este doar la stadiu de schiţă, deoarece  cuprinde o serie de poveşti şi jocuri combinate cu multe desene  realizate în creion de către firma LizArt, din Mechelen, Belgia.

– Cum se pot înscrie copiii la activităţile programului „Cu Pietricel ne jucăm şi preistorie învăţăm”?

– Programările se fac cu cel puţin două săptămâni înainte de desfăşurarea fiecărei activităţi (date de contact: www.mnit.ro; www.facebook.com/mnitcluj). în funcţie de locurile disponibile în calendarul activităţilor de pedagogie muzeală.

La solicitarea unei programări (prin email sau telefonic) se comunică date privind grupul participant (unitatea de învăţământ, clasa, numele şi prenumele cadrului didactic însoţitor, numărul de elevi), activitatea, precum şi data şi intervalul orar solicitat.

– Care este numărul maxim de copii, la o activitate?

– Nu există un număr maxim de copii. De obicei, la o activitate participă o clasă de elevi, de aceea activitati-pietricel-7numărul lor diferă. Recunosc că am avut anul trecut, la una dintre activităţi, 37 de copii! Am fost un pic înghesuiţi, dar ne-am descurcat.

Ce faceţi în cazul în care numărul solicitanţilor rămaşi fără locuri este foarte mare?

După cum am mai spus, la activităţi se participă în baza unei programări. De obicei, se ţine o activitate pe zi. Au fost, însă, cazuri când am avut mai multe solicitări (asta se întâmplă în Săptămâna Altfel). Atunci am planificat două clase în aceeaşi zi, la intervale orare diferite.

Anul acesta am avut o solicitare ieşită oarecum din tiparele noastre: câţiva părinţi, membri ai unui grup de pe un site de socializare, au cerut să participe şi ei la o activitate. A fost o activitate părinte – copil, de altfel, destul de bună ideea! Ora pe care au solicitat-o a fost 18:00.

Prin urmare, soluţii găsim întotdeauna.

M. TRIPON

Articole din aceeasi categorie