ONU cere depăşirea “obstacolelor considerabile” în calea educaţiei fetelor refugiate

AFP

Fetele refugiate au de două ori mai puţine şanse de a merge la gimnaziu comparativ cu băieţii, conform unui studiu al ONU.

Refugiaţii au parte în general de un acces mai redus la educaţie decât alţi copii, dar fetele sunt afectate în mod special şi este nevoie de un “efort internaţional” pentru “a inversa tendinţa”, a subliniat responsabilul Înaltului Comisariat al ONU pentru Refugiaţi (UNHCR), Filippo Grandi. Jumătate din cei aproximativ 3,5 milioane de copii refugiaţi în întreaga lume nu merg la şcoală, iar fenomenul este prezent în special în învăţământul secundar sau superior.

Potrivit studiului UNHCR, fetele constituie majoritatea copiilor refugiaţi care nu sunt şcolarizaţi. “Fetele refugiate sunt de două ori mai puţin susceptibile să se înscrie în învăţământul secundar” decât băieţii în lume, potrivit acestui studiu. În unele ţări precum Kenya şi Etiopia, dezechilibrul este şi mai pronunţat, cu patru fete refugiate înscrise în învăţământul secundar la zece băieţi, potrivit aceleiaşi surse. Studiul subliniază că normele sociale şi culturale fac ca băieţii să aibă prioritate faţă de fete în ceea ce priveşte accesul la educaţie.

Familiile de refugiaţi se bazează adesea pe fete pentru a efectua diverse treburi casnice, cum ar fi să aibă grijă de fraţii şi surorile mai mici, adaugă studiul UNHCR.

Alte familii se tem de acte de hărţuire sexuală. “Nicio fată nu ar trebui să rateze şcoala pentru că este prea departe sau periculos. Fetele refugiate trebuie să fie protejate mai mult de hărţuire, agresiuni sexuale sau răpiri în drum spre şcoală”, relevă UNHCR.

Educaţia, aminteşte studiul, permite fetelor să se protejeze mai bine şi să fie mai puţin vulnerabile la exploatare, violenţă sexuală, sarcini nedorite sau căsătorii de minori.

Articole din aceeasi categorie