Medic nutriţionist clujean: “Copiii cu obezitate de azi sunt viitorii pacienţi diabetici, cardiovasculari, oncologici şi psihiatrici”

Studiile recente realizate de Organizația Mondială a Sănătății, relevă faptul că România se află pe locul doi în Europa în ceea ce privește obezitatea la copii. Situaţia a devenit de-a dreptul alarmantă, deşi nu o dată, nutriţioniştii au încercat să tragă un semnal de alarmă în acest sens şi, totodată, să atragă atenţia asupra importanţei educaţiei alimentare pe care părinţii le-o oferă copiilor, acasă.

Desigur, printre principalele cauze ale obezităţii la copii se numără lipsa de mișcare dar mai ales alimentația nesănătoasă, intens procesată subliniază medicul clujean dr. Mădălina Indrie, medic primar Diabet, Nutriţie şi Boli Metabolice, specialist în obezitate, (acreditat de Asociaţia Europeană pentru Studiul Obezităţii). Consecinţele în timp sunt grave, pentru că de la obezitate se poate ajunge, treptat, la diverse afecţiuni.

“Obezitatea la copii este o problemă foarte importantă, pentru că vorbim de viitorii adulţi: copilul cu obezitate de acum va deveni adultul cu obezitate de mai târziu, pentru că sunt 80% şanse să rămână cu obezitate. În timp, kilogramele în exces duc către insulino-rezistenţă, procese inflamatorii, ateroscleroză, încărcarea grasă a ficatului, oncogeneză. Prin urmare, copilul cu obezitate de acum va fi adultul tânăr cu diabet, steatoza hepatică, hipertensiune arterială, iar acest adult tânăr este pacientul care va face un eveniment cardiovascular (infarct sau accident vascular cerebral) sau va avea un diagnostic oncologic la o vârstă mult mai tânără decât generaţiile trecute. Practic, se preconizează că vor fi generaţii întregi care vor deceda înaintea părinţilor. Obezitatea la copii de acum este o problemă foarte gravă, dacă ne uităm în macrotimp”, spune dr. Mădălina Indrie.

Alimentaţie greşită şi deconectare emoţională

Din păcate, însă, în lipsa unui echilibru emoţional, încercând să umple inconştient un gol, copiii consumă tot mai des alimente intens procesate. În privinţa cauzelor, sunt doi factori care acţionează sinergic, adică se potenţează unul pe altul, mai subliniază dr. Mădălina Indrie. “Primul este alimentaţia intens procesată, industrializată cu palatabilitate foarte mare, adică gust foarte plăcut care va descărca în creier toată chimia plăcerii şi a recompensei, asociindu-se astfel mâncarea cu rezolvarea problemelor emoţionale. Iar al doilea este deconectarea emoţională prin care trec mulţi dintre copii în relaţia cu părinţii lor şi în relaţia cu ceilalţi copii sau cu şcoala. În felul în care arată modul nostru de viaţă acum, inteligenţa emoţională este foarte importantă. Iar singura sursa din care mintea copilului poate absoarbe siguranţă şi echilibru emoţional este părintele. În opinia mea, relaţia părinte-copil ar trebui să fie ceva foarte complex, ceva foarte atent aşezat, cultivat şi îndrumat de specialişti la nevoie (psihologi), ceea ce nu se întâmplă”, consideră medicul clujean.

Mai îngrijorător este faptul că părinţii nu înţeleg semnele de alarmă ale copiilor, prin care mintea şi corpul lor spun că ceva nu e în regulă. “Strigătele de ajutor ale copilului sunt altfel decât ale adultului (crize de panică, note mici la şcoală, incapacitatea de a fi atent la ore sau la teste, agresivitate faţă de ceilalţi copii, dureri de cap sau de burtă nesistematizate). Astfel de comportamente, dacă nu sunt înţelese de adult, sfârşesc prin a fi pedepsite. Se creează astfel un gol emoţional între părinte şi copil, pe care creierul inconştient al copilului îl umple cu plăcerea cea mai la îndemană, cu iluzia plăcerii pe care i-o oferă mâncarea, devenind tot mai atras de acele alimente cu gust plăcut. El nu are altă sursă pentru o stare de bine şi echilibru emoţional, decât în cele două minute în care mănâncă un croissant sau o ciocolată”, afirmă dr. Mădălina Indrie.

Alimentaţia sănătoasă se învaţă acasă

În acelaşi timp, aceasta atrage atenţia asupra importantei educaţiei alimentare a părinţilor şi cum să spui nu copilului fără să creezi un conflict. “Sigur, contează foarte mult şi modelul alimentar pe care îl au copiii la şcoală, ce alimente li se oferă acolo, dar tot acasă se induce relaţia normală cu mâncarea. Lecţiile de nutriţie cred că sunt binevenite în şcoli, dacă sunt implementate de specialişti în nutriţie şi dacă nu exercită tensiune suplimentară pe copii (note, teme, teste). Astfel de lecţii sunt foarte binevenite în special pentru elevii de liceu întrucât la această categorie de vârstă începi să devii autonom în decizia alimentară. În concluzie, se poate spune că situaţia este alarmantă, îngrijorătoare chiar. Cu cifrele de obezitate de acum, specialiştii de diabet, oncologie, cardiologie şi psihiatrie vor avea foarte mult de lucru… Copiii cu obezitate de azi sunt viitorii pacienţi diabetici, cardiovasculari, oncologici şi psihiatrici, pentru că obezitatea este asociată şi cu depresia”, mai spune Mădălina Indrie.

Anca M. Colibăşanu

Articole din aceeasi categorie