Localizarea AML, activă pentru apelurile de urgență

Cetățenii care sună la numărul de urgență 112 de pe smartphone beneficiază de tehnologia Advanced Mobile Location (AML). Facilitatea a fost implementată de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), împreună cu operatorii de telefonie mobilă și în parteneriat cu Google și Apple. Această tehnologie permite transmiterea către Sistemul 112 a coordonatelor geografice asociate locului din care se sună, exclusiv pe durata apelului de urgență și nicidecum în alte condiții – informează Serviciul de Telecomunicații Speciale.

Aceeași sursă face precizarea că tehnologia AML vine și în sprijinul persoanelor cu dizabilități de auz și/ sau vorbire care trimit SMS la 113 de pe telefoanele cu sistem de operare Android.

Facilitatea AML, dezvoltată și pusă gratuit la dispoziția serviciilor de urgență, în scopul sprijinirii utilizatorilor de smartphone în situații de urgență, nu necesită instalare de componente sau aplicații suplimentare și are o acuratețe de ordinul metrilor/ zecilor de metri.

„La acest moment, AML funcționează în toată țara, iar când cetățenii sună la 112, operatorii STS și dispecerii agențiilor de intervenție au la dispoziție coordonatele geografice cu o acuratețe mult mai mare. Am realizat teste, am analizat diverse scenarii tehnico-operaționale și am integrat toate configurațiile necesare, astfel încât această tehnologie să vină cât mai mult în sprijinul apelantului. Totodată, a fost nevoie de actualizarea legislației pentru implementarea acestei tehnologii. Noi continuăm demersurile pentru modernizarea Sistemului 112 printr-un proiect finanțat din fonduri europene pe care ne dorim să îl finalizăm în 2021”, declară prim-adjunctul directorului STS, general-maior ing. Ionel-Sorin Bălan, într-un comunicat remis, miercuri, presei.

Același document menționează și condițiile obligatorii pentru furnizarea informațiilor de localizare, astfel:

Funcționarea AML – Android (condiții obligatorii pentru furnizarea informațiilor de localizare prin serviciul ELS/AML):  telefonul trebuie să includă sistemul de operare Android, începând cu versiunea OS 4.0 sau superior și să aibă Serviciile Google Play instalate; utilizatorul să nu fi optat în prealabil la dezactivarea serviciului ELS, din setările de localizare ale telefonului său; telefonul trebuie să fie înregistrat într-o rețea mobilă din România, cu acces la servicii de SMS și/ sau internet; telefonul trebuie să aibă integrate funcțiile de GPS și WiFi.

Serviciul Android ELS recunoaște când un utilizator efectuează un apel de urgență la 112 sau când se transmite un SMS la 113 și va calcula locația folosind mai multe surse de localizare (AGPS, rețea mobilă, WiFi și senzori din telefon). Locațiile ELS sunt calculate pe dispozitiv și trimise prin SMS și/ sau internet, direct către Sistemul 112, utilizând protocoale standard din industrie.

ELS nu funcționează: pentru telefoanele care nu au cartela SIM introdusă sau care au cartele SIM cu servicii inactive; dacă telefonul este setat pe modul avion; dacă nivelul bateriei telefonului este sub 10%.

Serviciul ELS se va activa doar la apelarea numărului 112, respectiv la transmiterea de mesaje la numărul 113 destinat persoanelor cu dizabilități de auz și/sau vorbire, în restul timpului fiind inactiv, fără a consuma baterie. Informația de localizare este transmisă din telefonul mobil direct către Sistemul 112; Google nu primește această locație transmisă către serviciul de urgență. Dacă la apelarea numărului de urgență 112 conexiunea la internet este oprită, serviciul ELS va transmite poziția, însă doar prin SMS. Pentru transmiterea și afișarea corespunzătoare a amprentei de timp ce însoțește informația de localizare de tip AML, se recomandă activarea opțiunii de actualizare automată a datei și orei asociate telefonului mobil.

Condiții obligatorii pentru furnizarea informațiilor de localizare AML pentru iPhone: sistemul de operare al telefonului trebuie să fie actualizat la versiunea 13.4; telefonul trebuie să fie înregistrat într-una din rețelele mobile din România cu care Apple are acord în implementarea AML; telefonul trebuie să aibă acces la serviciul de SMS.

Când un utilizator inițiază un apel la numărul de urgență 112, telefonul iPhone calculează poziția integrând date din mai multe surse, cum ar fi sistemele de sateliți și rețelele WiFi. Ulterior, coordonatele sunt împachetate într-un SMS care este transmis direct către Serviciul 112, fără a mai fi nevoie de vreo operațiune.

AML nu funcționează: pentru telefoanele iPhone care nu au cartela SIM introdusă sau care au cartele SIM cu servicii inactive; la transmiterea de mesaje de urgență către serviciul SMS 113.

„La acest moment, recepționarea coordonatelor geografice prin tehnologie AML nu este disponibilă pentru apelanții care se află în roaming internațional, precum și pentru cei care nu au semnal în rețeaua proprie (roaming național). Pentru utilizarea eficientă a informațiilor furnizate prin tehnologia AML, au fost actualizate procedurile de operare și întreg personalul SNUAU a fost instruit în acest sens” – precizează sursa citată.

Conform STS, toate cele patru metode de localizare implementate în țara noastră (AML, aplicația mobilă APEL 112, Geolocation și Cell ID/Sector ID) sunt complementare una celeilalte, „însă nici una nu este infailibilă”. „Așa cum se întâmplă și în celelalte țări care au implementat soluții de transmitere a coordonatelor geografice pe timpul apelurilor de urgență, fiecare metodă are o anumită rată de succes. Astfel, conform raportului Asociației Europene a Numărului de Urgență 112 (EENA) din 2019, la nivel european, rata de succes pentru AML este de până la 65%”- explică STS. Din acest motiv, cetățenii care sună la numărul 112 sunt rugați să ofere și să confirme pe cât posibil detaliile privind locația lor.

M. T.

Articole din aceeasi categorie