Liceul Teoretic „Pavel Dan” – Trecut, prezent și viitor

Data oficială care marchează debutul activității liceului este 14 septembrie 1953, instituția purtând numele de Școala Medie Serală. În primul an a funcționat ca școală cu cursuri la seral pentru salariații care doreau să își completeze studiile, cea mai mare parte fiind muncitori la Industria Sârmei.  În primăvara anului 1954 sediul școlii s-a mutat în fostul conac moșieresc Bethlen cu o mică clădire anexă, iar la trei ani de la înființare s-a construit un nou local amplasat chiar în curtea școlii.

An de an instituția a înregistrat o creștere semnificativă a numărului elevilor și a fost supusă reformelor care aveau loc în sistemul de învățământ. Astfel, din anul 1968 s-a trecut la sistemul de învățământ liceal cu 12 clase, doi ani mai târziu o nouă reglementare stipulează generalizarea învățământului obligatoriu de 10 ani. Prin Decretul prezidențial din 12 iulie 1977 privind aprobarea rețelei liceelor s-a hotărât desființarea Liceului Real – Uman din Câmpia Turzii, în locul lui instalând-și sediul Școala Generală Nr. 5. În toamna  anului 1990 este reînființat Liceul Teoretic  din Câmpia Turzii și din anul școlar 1992 – 1993 adoptă numele patronului spiritual al școlii, PAVEL DAN, în memoria prozatorului român născut pe aceste meleaguri.

În anul școlar 2010-2011 Școala Gimnazială „Iuliu Deac” din Câmpia Turzii a fost desființată, cu comasarea efectivelor la Liceul Teoretic „Pavel Dan”, populația școlară ridicându-se, în septembrie 2015, la cifra de 1.067 elevi.

Infrastructură

Procesul de învățământ se desfășoară în  trei sedii.

La adresa de pe strada Tudor Vladimirescu nr. 33 sunt școlarizați elevi aparțind ciclului primar, repartizați în cinci clase, însumând, în anul școlar 2018-2019, un total de 137 elevi.

Sediul central este situat pe strada 1 Decembrie 1918 nr. 17, unde se găsesc: corpurile de clădire A și B, destinate orelor de curs, cu 26 săli clasă și două laboratoare; corpul C – clădire monument istoric -, unde există un laborator de informatică, laborator de biologie, bibliotecă, două săli de clasă, cabinet consilier școlar, birou contabilitate; corpul D, cu o sală de clasă, cabinet medical, atelier și arhivă; teren de sport sintetic și sală de sport. În  anul școlar 2018-2019, numărul total al elevilor care au studiat la sediul central a fost de 723 elevi: 3 clase cu elevi din ciclul primar, 6 clase cu elevi din ciclul gimnazial și 17 clase cu elevi aparținând ciclului liceal.

La sediul situat pe strada Gh. Lazăr nr. 16, corpul de clădire este compus din săli de clasă, sală festivă, trei laboratoare, o bibliotecă, birouri, teren de sport, parc. În anul școlar 2018-2019 aici și-au desfășurat activitatea elevi repartizați în 9 clase: 5 clase – ciclul primar și 4 clase – ciclul gimnazial.

Oferta educațională pentru ciclul liceal cuprinde specializările în filiera teoretică: matematică – informatică și științe ale naturii – intensiv engleză pentru profilul real, și specializarea filologie – intensiv engleză, pentru profilul uman.

Misiune, viziune, valori

Valorile promovate de Liceul Teoretic „Pavel Dan” își au rădăcinile în tradiția acestei instituții de învățământ care de-a lungul istoriei sale s-a remarcat și ca o structură inovatoare, dovedind implicit o deschidere către educația incluzivă. Acordăm importanța necesară integrării elevilor cu cerințe educaționale speciale și a celor din familii defavorizate, în virtutea principiului: fiecare copil este unic și are aceeași șansă la educație.

Fiind o școală a comunității, așteptările noastre sunt înalte, în termeni de progres. Ne dorim să formăm cetățeni integrați în lumea complexă în care trăiesc, cetățeni care să aibă respect pentru sine și pentru ceilalți, capabili să lucreze în echipă și să facă față noului, care să se poată servi de tehnologie pentru a se dezvolta, care să aibă capacitatea de a se adapta la diverse contexte sociale, prin cultivarea abilității de a înțelege cum simte, gândește și se comportă altă persoană, care să acționeze cu autonomie crescândă, judecând prin prisma propriilor concepții.

Misiunea școlii este de a asigura o educație de calitate, eficientă și flexibilă, cu așteptări ridicate față de toți elevii, punând accentul pe progres, adaptată nevoilor și aspirațiilor individuale. Ne dorim să oferim o educație adaptată provocărilor actuale din societate, care să permită transferul cunoștințelor în viața reală, o educație pentru dezvoltare permanentă, care să sprijine și să stimuleze nevoia de învățare pe tot parcursul vieții.

Rezultate și performanțe școlare

Activitatea didactică, rezultatele și titlurile obținute de-a lungul anilor recomandă Liceul Teoretic „Pavel Dan” ca pe o instituție apreciată în comunitatea educațională. Ne dorim să pregătim tineri care să se integreze în mediul economic și să dobândească competențe de învățare pe tot parcursul vieții, cu un sentiment de identitate națională care să-i determine să-și aplice cunoștințele în societatea globală. Procentele de promovabilitate la examenele de Evaluare Națională și Bacalaureat sunt anual peste 90%, rezultat al unui efort de echipă, al părinților implicați și al profesorilor care își respectă meseria.

În 30 octombrie 2017, în urma rezultatelor obținute la examenele naționale  din sesiunea iunie – iulie 2017, unitatea este premiată de către Consiliul Județean Cluj pentru contribuția adusă la creșterea prestigiului învățământului clujean.  Două eleve ale școlii, Mărgărițoiu Maria și Mureșan Ioana – Diana, au obținut media 10 la examenul de Bacalaureat. Anul școlar următor confirmă din nou valoarea învățământului clujean, acesta plasându-se pe locurile fruntașe. În urma sesiunii din iulie 2018, 7 licee au promovabilitatea de 100% și cinci medii de 10. Două au fost de la Liceul Teoretic „Pavel Dan” din Câmpia Turzii, obținute de elevele Teodora Dan și Andreea Florea. Rezultate cu atât mai valoroase cu cât ultimele medii de admitere la liceu nu se opresc la media  8,00.

Sesiunea de vară 2019 a examenelor naționale aduce rezultate care ne confimă că eforturile noastre nu sunt în zadar. Peste 40 de medii între 9 – 9,95 la examenul de Bacalaureat și o medie de 10  la examenul de Evaluare Națională, obținută de Anda Moldovan.  Sunt rezultate care ne onorează și cu care ne mândrim.

Activități educative extrașcolare

Liceul Teoretic „Pavel Dan” este un spațiu educațional autentic, bine integrat în comunitatea pe care o deservește, construit pe valori durabile, cu priorități bine definite, subsumate dezideratelor de continuitate și inovație, cunoaștere, integrare și competitivitate. Activitățile educative extrașcolare sunt diverse și  urmăresc obiective stabilite prin misiunea școlii.

Tipologia activităților acoperă domeniile cultural-artistice, aniversare, de ecologizare, științifice, sportive, turistice, civice și de voluntariat. Dintre activitățile care s-au bucurat de succes în ultimii doi ani amintim:  Spectacol aniversar „Liceul Teoretic «Pavel Dan» – 65 de ani de activitate, 65 de ani de viitor”, simpozionul „Pavel Dan – promotor al culturii locale”, Let ‘S Do It România, Noaptea Cercetătorilor Europeni 2018, Crosul Pavel Dan, Trenul Unirii, Speranță de Crăciun, Dăruind vei dobândi.

Ultimii ani au adus un număr semnificativ de premii și distincții obținute la concursurile cuprinse în calendarele activităților educative naționale, regionale și județene. Olimpiada de limba latină, limba română și limba engleză, istorie, religie, Lectură și scriere creativă, „Alege! Este dreptul tău”, Made for Europe 2019, Concursul național de poezie „Mai aproape de Eminescu”, Educația, pașaport pentru succes, Olimpiada Pământului, Apa – O prioritate mondială, Concursul de matematică aplicată „Adolf Haimovici”, Creativity at work, Pe urmele sfinților, Festivalul-Concurs de Book-Trailere Boovie 2019 – sunt câteva din competițiile la care elevii școlii au ales să participe din dorința de a se cunoaște și a se dezvolta.

În perioada septembrie 2016 – august 2018 Liceul Teoretic „Pavel Dan” a făcut parte, alături de instituții de învățământ din Lituania, Polonia și Macedonia, din parteneriatul strategic ERASMUS+ cu tema „Learning through Outdoor Experience”. Proiectul a urmărit abordarea actului didactic într-o manieră inovativă, dezvoltarea competențelor transcurriculare, cadrele didactice având șansa de a exploata noi metode de învățare și modul de a ajunge la cele mai bune rezultate prin schimbul de experiență internațională.

În cadrul apelului național 2019 pentru propuneri de proiecte ale programului Erasmus+, Acțiunea K1, în domeniul educației școlare, Liceului Teoretic „Pavel Dan” i s-a aprobat proiectul cu titlul „Feel FREE – For a Revival of the Educational Environment”. Activitățile se vor desfășura în perioada septembrie 2019 – iunie 2021, iar grantul obținut va susține participarea a 15 cadre didactice la programe de formare oferite de furnizori din spațiul european.

Toate acestea demonstrează că unitatea școlară înțelege ce este reușita pornind de la evaluarea propriului efect pedagogic și este o școală care își cunoaște impactul.

***

Andreea Florea, unul din absolvenții cu media 10 la examenul de Bacalaureat 2018 ne face următoarea confesiune: „Liceul Teoretic «Pavel Dan», în sine, este o clădire marcată ușor de trecerea timpului, îndeajuns de misterioasă încât să te facă să bați timid la ușa ei. Cine ar fi crezut că dincolo de zidurile bătute de vânt și ploaie, atâția ani, te izbește un val de căldură?! Cam așa a fost prima mea zi de liceu și, de atunci, toate celelalte: îmbătată de duioșia profesorilor și, în același timp, însetată de cunoaștere, confuză în privința viitorului, dar atât de sigură că am făcut o alegere bună. În patru ani de liceu, în acest liceu, am avut parte de amintiri nemuritoare, pentru că testele la matematică nu se uită atât de repede, cum nu se uită nici formulele la fizică și nici orele de română. S-a sfârșit la fel cum a început, promițător, media 10 la Bacalaureat, o reușită a mea, a părinților, a liceului și a tuturor profesorilor care au contribuit la dezvoltarea mea. Mulțumesc Liceului Teoretic «Pavel Dan» pentru că a fost o adevărată familie! Și ce copii frumoși a crescut!”

La început de octombrie, înțelegându-ne trecutul, trăind corect prezentul, nu ne rămâne decât să planificăm viitorul. Rezultatele școlii, în detaliu, ne obligă la introspecție și strategie viitoare. Obiectivele noastre declarate vizează o educație de calitate, eficientă, cu așteptări ridicate față de toți elevii școlii, în termeni de progres. Ne dorim în continuare o bună relație cu comunitatea, iar pentru părinți avem același mesaj, îi îndemnăm să le fie alături copiilor în toate momentele parcursului lor școlar. Ne dorim implicarea familiei în așa fel încât împreună să formăm o echipă redutabilă, bazată pe încredere și respect reciproc, iar pentru anul școlar pe care abia l-am început ne dorim rezultate frumoase și progres, astfel încât să dovedim că Liceul Teoretic „Pavel Dan” este, într-adevăr, o instituție cu vocația binelui public, care aduce servicii comunității.

Director,
Prof. Daniela Cristina POPA

Articole din aceeasi categorie