În întâmpinarea centenarului – Colegiul Naţional „Emil Racoviţă” se prezintă

Pe cea mai frumoasă stradă din Cluj, aproape de colțul medieval imortalizat de poezia blagiană, nu departe de statuia Sfântului Gheorghe în luptă cu balaurul, lângă Biblioteca Academiei și doar la câțiva pași de Universitate, rezonând în cheie spirituală, culturală și intelectuală cu aceste instituții și simboluri ale cetății, Colegiul Național „Emil Racoviță” rămâne, la o sută de ani de la înființare, o emblemă a excelenței pentru învățământul clujean.

Nu doar tradiția sa ori succesul profesional al absolvenților săi de-a lungul timpului, dar și datele prezentului confirmă acest statut aproape de invidiat. Din anul 2012, C.N.E.R. a obţinut an de an locul I la „Gala Excelenţei”– eveniment organizat de Inspectoratul Școlar Județean și Consiliul Judeţean Cluj –pentru că numărul de elevi participanţi la olimpiadele naţionale crește de la un an la altul, iar rezultatele obținute sunt tot mai numeroase și mai importante. În anul centenar 2019, colegiul a atins performanţa de a avea 76 olimpici naţionali, mulţi dintre ei participând la două și chiar la trei olimpiade.

Implicit, de-a lungul timpului, mulţi dintre elevii colegiului au primit titlul „Elevul anului”la concursul „10 pentru Cluj”–organizat de Primăria Cluj-Napoca, în scopul susţinerii educaţiei și al promovării performanţei. Recompensele nu au întârziat să apară, an de an elevii merituoși au fost răsplătiți cu Excursia Premianților, o călătorie cu scopuri educative în Italia, Germania, Grecia sau Austria, care-și pune amprenta în formarea lor și totodată le dă imboldul de a duce performanța mai departe.

Rezultatele elevilor și ale profesorilor acestei școli, obținute de-a lungul timpului, au dus la dobândirea titulaturii de colegiu național, a statutului de școală europeană, precum și la clasarea pe locul 5 la Concursul „Zece pentru România”, în anul 2009. Preocuparea constantă pentru excelența intelectuală este dovedită de valorile ridicate ale mediilor de intrare la liceu, mediilor de absolvire, mediilor obţinute la examenul de bacalaureat și mediile obținute. În anul centenar 2019, C.N.E.R. se află pe primul loc în ţară după rezultatele la bacalaureat (cea mai mare medie a mediilor). Succesul îl dau nu doar calitatea actului educațional, efortul depus și implicarea elevilor și a profesorilor, în egală măsură, cât mai ales relația extraordinară dintre elevi și profesori, atât de bine evidențiată de absolventa noastră Teodora Modoi: „Am avut norocul să întâlnesc în școală și în afara ei oameni minunați de la care am avut enorm de învățat, dintre care unii mi-au devenit mentori în adevăratul sens al cuvântului”. În acest sens,la Opera Naţională Română din Cluj-Napoca a avut loc în anul 2017 concertul omagial ,,Vivat Academia”dedicat Colegiului Naţional Emil Racoviţă” de către absolvenți, un omagiu adus liceului și dascălilor care au servit și servesc cu credință și devotament o cauză nobilă – aceea de a forma oameni.

În întâmpinarea celor 100 de ani de învățământ românesc în școala noastră, C.N.E.R. își prezintă și agenda bogată în concursuri, proiecte și parteneriate, precum și activități de voluntariat.

Concursurile organizate pe diferite domenii le-au permis elevilor să-și dovedească interesul pentru domenii vaste ale cunoașterii, deopotrivă pentru științele reale și pentru cele umane.

Concursul național de cultură generală „Humanitas” (inițiat de Fundația „Humanitas”) reprezintă o călătorie prin cele mai diverse domenii: știință, istorie, antropologie, memorialistică, jurnal, gastronomie, mitologie etc. De-a lungul anilor, echipele noastre s-au situat pe locuri de frunte în clasament, dar succesele care au adus faimă colegiului au venit odată cu participarea la două finale: în 2013 și în 2016.

La concursurile de discurs public (sub egida „The English Speaking Union”) și de monologuri dramatice în limba engleză – găzduite, până la etapa regională, de școala noastră – elevii racoviţiști s-au situat pe primele locuri la nivel național. În anul 2017, eleva Mira Pop, din clasa a XI-a, s-a calificat la etapa internațională de Discurs Public în limba engleză de la Londra.

În aprilie 2016, o delegaţie formată dintr-o elevă, o profesoară și un părinte a fost invitată de către Parlamentul Europei pentru o ceremonie de decernare de premii pentru cei mai buni tineri traducători din Europa. Eleva Maria Chiorean, atunci în clasa a XI-a a fost câștigătoare la nivel naţional.

Teatrul a fost pentru mult timp un refugiu și o mare iubire pentru elevii din „Racoviţă”. Au devenit tot mai buni, participând la concursuri și festivaluri naţionale și internaţionale, adunând un număr impresionant de premii și reușind, în anul 2016,să câștige marele premiu al festivalului naţional de teatru organizat la Cluj, „Come with us to Dramaland”.

De sorginte interbelică, colaborarea între Liceul de Aplicaţie, seminarul Pedagogic Universitar și Universitate continuă și în secolul XXI prin implicarea colegiului nostru în diverse concursuri iniţiate de Universitatea „Babeș-Bolyai”, Universitatea Tehnică și Universitatea de Medicină și Farmacie. Astfel, a devenit tradiție participarea liceului nostru la concursul „Școala Ardeleană și Valorile Europene” – desfășurat anual sub egida filialei din Cluj a Academiei Române– al cărui scop îl constituie promovarea culturii române. Lucrările elevilor au fost apreciate și recompensate la toate edițiile concursului cu premii și mențiuni.

Marea Unire de la 1 Decembrie 2018 am sărbătorit-o tot împreună cu Academia, prin cele 16 ore de dezbateri și activităţi din cadrul „Maratonului Istoriei” – organizat de Academia Română, dar și prin incursiunea în timp mediată de „100 de ani de istorie prin ochii unui adolescent” – un proiect în parteneriat cu Colegiul Economic „Dionisie Pop Marţian” din Alba Iulia – al cărui scop urmărea evocarea principalelor momente ce au dus la înfăptuirea Marii Uniri.Cu ocazia Centenarului României, elevii noștri au fost premiați de către I.S.J. Cluj pentru video-eseul „Prin școală se înalţă un neam”. Marea Unire a fost celebrată și de consiliul elevilor prin evidenţierea talentelor lor artistice la „Marea Unire a Liceelor”, activitate care anul acesta va deveni „Marea Unire a Liceelor Centenare”.

Activitățile desfășurate cu elevii noștri au ca scop atât cultivarea interesului faţă de valorile spiritualității românești și europene, cât și formarea unor trăsături pozitive de caracter: perseverență, responsabilitate, tărie morală, optimism, spirit de camaraderie, ingeniozitate. Proiectul „Comori ale spiritualității românești” în care au participat elevi din 18 licee din Romania, proiectul „Desantul scriitorilor”, care i-a adus la C.N.E.R. pe Ana Blandiana, Doina Ruști, Ioan Aurel Pop și Dinu Flămând, întâlnirile elevilor cu supravieţuitori ai Holocaustului sau cu reprezentanţii comunităţii europene sunt numai câteva exemple în acest sens.

Una dintre colaborările mai puțin obișnuite pentru un colegiu a fostparteneriatul cu Fundația Culturală „Simona Noja”, care s-a derulat, începând cu anul 2014, pe mai multe domenii.Astfel, elevi de gimanziu sau liceu au jucat în piese de teatru și au realizat dansuri tematice sub îndrumarea coregrafilor de la Studiourile de balet „Simona Noja”. De asemenea, prin programul de voluntariat al Fundației, elevii colegiului au contribuit la organizarea celor cinci ediții ale Festivalului European al Școlilor de Balet „Grand Assemblé” de la Cluj-Napoca (2015-2019) și a celor patru ediții ale competiției „European Ballet Grand Prix” de la Viena (2016-2019). O experiență deosebită au avut elevii claselor liceale în luna martie, când – la invitația directorului Operei Române, Florin Estefan – au deschis Balul Operei 2019 cu Marșul lui Napoleon, în coregrafia Codruței Oancea.

Implicarea colegiului în activități de anvergură europeană se realizează prin numeroase proiecte Erasmus și Comenius, în care colegiul nostru a fost și este partener. Proiectele europene realizate au contribuit și contribuie atât la formarea academică a elevilor noștri cât și la pregătirea lor pentru „viața de după liceu”.

Varietatealor, de la proiectele eco, CLIL – Under the sea animals, Funny Nutrition, Save Our Water Sources (SOS Water), Water Monitoring Day Challenge, la cele privind aspectele sociale ale vieţii elevilor, Encouragement for Changes, Being Young in Cluj and Hannover, Prejudices and realities, Pokemon Go – Cultural hunting, Learning from Europe’s Best Classrooms – Classroom Layout, Music in the air, Stand Up Against Bullying și până la proiectele în care matematica și știinţele se aplică altfel, How to Feel Math/H2FM, Maths & Languages (M&L), Learning math and languages through research and cooperation/ MatLan, Doing Math as Researchers Do It – MatReLa, Atelierul de cercetare pe teme matematice MATH.en.JEANS, Congresul elevilor Matematică în blugi (MATh.en.JEANS) au avut ca scop și ca rezultat o educaţie non-formală, prin participare directă la activităţi practice, implicarea elevilor fiind numeroasă și cu multe beneficii. Proiectul Erasmus+ Learning math and languages through research and cooperation/ MatLan (2014-1-RO01-KA201-002699) continuat prin proiectele Doing Math as Researchers Do It – MatReLan (proiect eTwinning) și proiectul Erasmus+ Maths & Languages/ M&L (2017-1-FR02-KA201-037137) și-au propus realizarea de ateliere de cercetare matematică pentru liceeni. Proiectul Erasmus+ How To Feel Maths (2018-1-BG01-KA229-048049_2) și-a dorit să sprijine elevii în a descoperi utilitatea matematicii. Prin activitățile acestor proiecte, elevii nu numai că și-au dezvoltat competențele specifice matematicii și limbii engleze dar au și acumulat informații despre profesia de cercetător științific și au experimentat o nouă perspectivă a ceea ce înseamnă matematica și învățarea ei.

Fiind primul an în care am participat în proiect, nu știam la ce să mă aștept. Auzisem despre el, dar nu credeam că ar putea fi atât de complex precum a fost. Pot să spun că acest proiect mi-a arătat din nou ceea ce iubesc mai mult la matematică și m-a motivat să o redescopăr. Pe scurt, am experimentat matematica în toate formele ei și am ajuns să o cunosc mai bine pe toate planurile și cred că, în acest scop, nimic nu se compară cu experiența M&L. – Flavia Cîmpean, elevă participantă în cadrul proiectului M&L

Voluntariatul constituie o activitate importantă în viaţa elevilor din C.N.E.R. Aceștia s-au dovedit buni organizatori, prin participarea ca voluntari la organizarea Olimpiadei Internaţionale de Matematică sau a numeroase conferinţe și ateliere de lucru, solidari,atunci când au făcut Lanţul uman pentru Raluca, generoși,prin ajutorul oferit an de an celor de la Acoperământul Maicii Domnului sau Asociaţia Nan Marian Băișoara, dar și responsabili în zona civică, prin implicarea în campanii de ecologizare a zonelor verzi și plantat de copaci alături de CERT.

La finalul incursiunii în timp la Colegiul centenar de pe strada Kogălniceanu, cronicarul nu poate decât să spere că toate lucrurile, deloc puţine, rămase nespuse, sunt și vor fi consemnate pentru aprecierea celor care și-au adus contribuţia la realizarea lor, cât și pentru încurajarea celor ce vor urma.

Cronicar racoviţist

Articole din aceeasi categorie