Curtea de Conturi scoate la iveală numeroase nereguli la Primăria Cluj-Napoca

Curtea de Conturi a României a făcut public raportul privind acţiunile de audit financiar şi control din anul 2013 la nivelul instituţiilor administraţiei publice centrale şi la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale. Raportul dezvăluie o serie de nereguli la mai multe instituţii din judeţul Cluj. Printre acestea se numără Primăria Cluj-Napoca, Primăria Turda, Primăria Gherla şi Agenţia de Ocupare a Forţei de Muncă Cluj. Neregulile descoperite sînt legate de gestiunea economico-financiară, efectuarea unor cheltuieli neprevăzute de legislaţie şi achiziţii publice.

Curtea de Conturi a României a descoperit o serie de nereguli la Primăria Cluj-Napoca. Potrivit raportului întocmit de instituţia de control a României, municipalitatea clujeană nu a stabilit şi încasat impozitul pe Primaria-Cluj-18clădiri, datorat de către SC Grand Hotel SRL Cluj-Napoca, în sumă de 3.197.000 lei, în condiţiile în care primăria a eliberat acordul de funcţionare pentru activităţi: ”Hoteluri şi facilităţi de cazare, orar non-stop şi activităţi de restaurant, bar, terasă”.

„Începînd din luna iulie 2011 pînă în prezent, SC Grand Hotel SRL Cluj-Napoca a depus la Direcţia de impozite şi taxe locale Cluj-Napoca: ”Declaraţie – Decont privind sumele încasate reprezentînd taxă hotelieră, datorată în temeiul Legii nr. 571/22.11.2013, privind Codul fiscal” din care reiese fără echivoc că entitatea respectivă a desfăşurat activitate hotelieră în toată această perioadă. De asemenea, societatea a obţinut în anul 2011 atît autorizaţia de mediu emisă de Agenţia Regională pentru protecţia mediului, Cluj-Napoca cît şi Certificat de clasificare a hotelului „GRAND HOTEL ITALIA” ca şi hotel de 5 stele, emis de către Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului. Cu toate informaţiile de care dispunea Direcţia de impozite şi taxe din cadrul Primăriei Cluj-Napoca privind stadiul executării lucrărilor la clădirea hotelului, precum şi activităţile desfăşurate în această clădire, nu a întreprins măsuri pentru determinarea contribuabilului la declararea şi impunerea clădirii în vederea stabilirii impozitului aferent sau impunerea acesteia din oficiu”, arată raportul Curţii de Conturi.

În document se mai precizează că o altă neregulă descoperită la primăria clujeană este legată de nestabilirea şi evidenţierea veniturilor bugetare cuvenite din regularizarea taxei pentru eliberarea autorizaţiilor de construire în sumă de 1.126.000 lei. De asemenea, se mai menţionează că au fost acordate nejustificat în anul 2013 scutiri de la plata majorărilor de întîrziere aferente obligaţiilor bugetare nefiscale, reprezentînd redevenţe (taxe de concesiune), chirii şi alte datorii nefiscale datorate bugetului local, de către persoane fizice şi juridice de pe raza administrativ – teritorială a Municipiului Cluj-Napoca în sumă de 5.693.000 lei.

În urma controlului a mai reieşit că nu a fost constatată, stabilită şi încasată taxa pentru eliberarea autorizaţiei privind lucrările de racorduri şi branşamente la reţelele publice de telefonie, internet şi televiziune prin cablu, stabilită prin HCL nr. 59/31.01.2013 la 12 lei pentru fiecare racord în cuantum de 1.697 mii lei. Primăriei Cluj-Napoca i se mai impută faptul că nu a încasat cota parte de cel puţin 50 % din sumele încasate de unităţile de învăţămînt sub formă de venituri proprii din închirierea unor bunuri aparţinînd proprietăţii publice a unităţii administrativ – teritoriale (898 mii lei) şi nu a fost stabilit şi încasat impozitul pe terenul deţinut de către Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară Cluj-Napoca şi utilizat pentru desfăşurarea de activităţi economice (asociere în participaţiune) în sumă de 247 mii lei.

O altă neregulă descoperită la Primăria Cluj-Napoca constă în nededucerea din preţul contractului nr. 321244/07.12.2011, încheiat de Municipiul Cluj-Napoca cu SC Vaal Arhitectura SRL Bucureşti a penalităţilor datorate pentru nerealizarea proiectării ansamblului: Sala de concerte, sediul Filarmonicii Transilvania şi Anexe, în perioada convenită şi în conformitate cu obligaţiile asumate prin contract. Prejudiciul calculat de specialiştii Curţii de Conturi în acest caz se ridică la 148.000 lei.

În documentul dat publicităţii de Curtea de Conturi a României reiese că toate aceste nereguli constatate la Primăria Cluj-Napoca se datorează necunoaşterii de către funcţionari a legislaţiei fiscale în domeniul impozitelor şi taxelor locale, precum şi interpretării eronate a unor prevederi din Codul fiscal şi a normelor de aplicare a acestuia. O altă cauză ar fi exercitarea necorespunzătoare a atribuţiilor de serviciu de către persoanele cu atribuţii de stabilire, impunere, colectare şi control a impozitelor şi taxelor locale.

Probleme şi la Gherla

Tot anul trecut a fost supusă controlului şi auditului financiar de Către Curtea de Conturi Primăria Gherla. Aici s-a descoperit că pe parcursul anului 2013, personalul de specialitate din cadrul instituţiei nu a procedat, prin activităţi de inspecţie fiscală, la verificarea concordanţei dintre datele din declaraţiile fiscale cu cele din evidenţa contabilă a contribuabililor, potrivit competenţelor conferite de reglementările legale în vigoare, rezultînd venituri cuvenite bugetului local nestabilite şi neîncasate în sumă de 62.000 lei. De asemenea, nu s-a procedat la calcularea, înregistrarea şi încasarea veniturilor din închirieri, respectiv concesiuni în cuantumul şi la termenele legale, în sumă de 251.000 lei.

Neclarităţi în finanţarea ONG-urilor la Turda

La nivelul Primăriei municipiului Turda cele mai mari deficienţe au fost constatate în domeniul finanţării activităţilor culturale şi sportive prin intermediul ONG-urilor. Curtea de Conturi a stabilit că la Turda nu există un program anual al proiectelor finanţate din fonduri publice nerambursabile, o fundamentare a necesarului de fonduri şi o stabilire a priorităţilor.

De asemenea, se impută faptul că în contractele de finanţare nerambursabilă nu au fost prevăzuţi indicatori de evaluare a rezultatelor proiectelor finanţate şi nici clauze penalizatoare pentru nerealizarea acestora. De asemenea, nu s-a realizat o monitorizare a impactului proiectelor şi evenimentelor culturale şi sportive asupra comunităţii locale, iar autoritatea finanţatoare nu a întocmit rapoarte anuale de analiză, cu privire la îndeplinirea obiectivelor (scopurilor) propuse prin proiectele finanţate în domeniile cultură, sport, religie.

Tot la Turda s-a constatat că pentru execuţia lucrărilor de ”Reabilitare şi modernizare străzi în Municipiul Turda” au fost efectuate plăţi nelegale, ca urmare a actualizării eronate a preţurilor unitare stabilite prin oferta financiară şi contractul de execuţie de lucrări, fapt care a condus la prejudicierea bugetului local al municipiului Turda cu suma de 319.000 lei, pentru care s-au calculat foloasele nerealizate în sumă de 6.000 lei.

AJOFM Cluj cu plăţi nejustificate de 599.000 lei

Controlul Curţii de Conturi a scos în evidenţă nereguli şi la nivelul Agenţiei Judeţene de Ocupare a Forţei de Muncă Cluj. Aici s-a descoperit că s-au făcut plăţi nejustificate, în sumă de 599.000 lei, de către AJOFM Cluj către un furnizor care nu şi-a realizat obligaţiile contractuale. Curtea de Conturi arată că prin îndeplinirea obligaţiei contractuale s-ar fi ocupat o parte din locurile de muncă vacante, precizînd că AJOFM Cluj a realizat cel mai mic grad de ocupare a acestora, doar de 18% în condiţiile în care media naţională a fost 75%.

C.P.

Articole din aceeasi categorie