Copii pasionaţi de Muzeul de Istorie din Turda (I)

Muzeul de Istorie din municipiul Turda derulează, de mulţi ani, un remarcabil program de pedagogie muzeală, unic în România prin ingeniozitatea cu care sunt atraşi în activităţi instructive şcolari de toate vârstele. Oferta instituţiei pentru anul 2019 – 2020 este, aşa precum ne-a obişnuit directoarea instituţiei, istoricul Mariana Andone Rotaru, mai mult decât generoasă.

„Portaluri spre trecut” se intitulează programul atelierelor interactive, de educație non-formală, al căror scop este consolidarea dialogului dintre valorile patrimoniului naţional și publicul format din mici şcolari şi adolescenţi. Venind la muzeu pentru activităţile pasionante din atelierele organizate pentru ei, copiii au ajuns să îndrăgească MUZEUL şi se simt aici ca ACASĂ. Este, indiscutabil, o certă perfomanţă profesională să reuşeşti să atragi, într-un scurt timp, în jur de 2000 de copii în magia unor ore ludice, dar cu totul instructive, care le stimuleze creativitatea și le sporesc interesul pentru cunoaşterea atât de multor date despre istorie.

Pentru cei mici invitaţia de a veni la muzeu este „Vino, vezi și joacă-te la muzeu!”. Şcolarii pot alege să se delecteze în noi ateliere, precum ”Arta în preistorie”, în care se  deprind, sub îndrumarea muzeografilor, tehnici de decorat ceramica și pictură rupestră. În atelierul ”Jocuri romane” se trăieşte, „pe viu o zi de relaxare din viața unui soldat roman”. Captivant este şi atelierul „Scris, citit și știința de carte în Dacia”, deschis în noiembrie 2019, odată cu expoziţia temporară cu acest nume.

Nou este şi programul „Weekend la Muzeu”, cu ateliere fermecătoare pentru părinți și copii. Părinţii experimentează alături de copiii lor o suită de activități în edificiul muzeului cunoscut în trecut ca fiind ”Palatul Princiar”.

Atelierele sunt organizate pe durata întregului an şcolar, nu doar în cadrul programului „Școala altfel”. Muzeul face programări cu cel puţin două săptămâni înainte de desfăşurarea acestora. Taxa de participare la ateliere este de 10 lei/persoană, durata fiind de circa 1 oră și jumătate. Număr de participanți/atelier: 10-15 persoane. Grup țintă: pentru toate ciclurile școlare.

Atelierele:

1, Arta în preistorie

Copiilor le sunt oferite informaţii despre obiectele de artă din expoziție și tehnicile de realizare a acestora. Se fac proiecţii video cu  ”opere de artă” realizate de omul primitiv. Muzeografii îi deprind pe cei mici să modeleze obiecte în lut – vase, pandantive, mărgele, tăblițe, figurine – pe care le vor decora, folosindu-se de unelte și tehnici antice. În cadrul aceluiași atelier copiii vor realiza ”desene rupestre”, inspirându-se după imaginile descoperite în diferitele peșteri din lume. Şcolarii însuşesc termeni de specialitate şi dobândesc abilități artistice/creative (modelare, pictare, decorare).

2. Confecționarea de unelte preistorice

La Turda şi în împrejurimile sale vestigiile arheologice ilustrează modul de viaţă şi ocupaţiile cotidiene ale locuitorilor comunităților preistorice. Prin acest atelier se dorește familiarizarea elevilor cu viața cotidiană a omului din preistorie şi dezvoltarea abilităților de a observa şi a crea singuri un obiect folositor.

3. Scris, citit și știința de carte în Dacia romană

 „Euripides spunea pe bună dreptate că “acela care neglijează învățătura în tinerețe, pierde trecutul și este mort pentru viitor”.

Atelierul își propune un exercițiu imaginativ menit să atragă atenția elevilor  asupra importanței scrisului și cititului încă din perioadă romană. Împărțiți în trei grupuri intitulate sugestiv „Scribii”, „Meșterii” și „Soldații” elevii se transpun în rolurile acestor personaje. „Scribii” vor putea să scrijelească textul unui contract, în pasta moale de ceară întinsă pe o tăbliță de lemn. Tot ei vor putea să exerseze arta caligrafiei romane, redactând cu ajutorul unui “stilou” confecționat din tulpină de trestie, textul unei scrisori pe o foaie de hârtie special concepută pentru a imita papirusul sau pergamentele. Cu ajutorul unei paste modelatoare de lut, cu uscare rapidă la aer, „meșterii” vor putea să-și procure propriile ștampile cu inițialele numelui lor și să le aplice în lutul moale al vaselor produse de atelierul lor. „Soldații”, dornici să învețe carte, vor putea scrijeli litere pe fragmente ceramice și își vor inscripționa numele cu litere punctate cu dornul pe plăcuțe de identificare (tesserae militares).

4. Jocuri romane

Jocurile pe care mulți dintre noi le cunoaștem provin din antichitate și au fost jucate încă de pe vremea romanilor. Cu implicarea echipei specialiști, este prezentată o zi de relaxare din viața unui roman, iar elevii participanți învaţă regulile jocurilor de societate și folosesc pentru aceste jocuri obiecte străvechi (piatră, fragmente de cărămizi etc.) pentru a reda autenticitatea și originalitatea acestora.

În continuarea atelierelor de jocuri romane, Muzeul de Istorie organizează concursuri de jocuri romane cu jetoane, pioni și zaruri (tabula, latrunculus sau terni lapilli).

5. Heraldica pe înțelesul copiilor

Atelierul introduce copiii în lumea fascinantă a cavalerilor și domnițelor, a marilor familii domnitoare și nobiliare. În această călătorie sunt inserate steme, blazoane și embleme. Ca material didactic sunt folosite fotografii și filme documentare. Cei mici reproduc, din carton, steme și blazoane ale marilor familii și dinastii istorice, sau compun un blazon propriu.

6. Podoabe de inspirație romană

7. Coafuri după moda împărăteselor romane

În epoca romană coafura femeilor a variat în funcție de epocă. Împărătesele erau cele care lansau o pieptănătură.  Din antica Potaissa provin numeroase ace de păr din bronz, dar mai ales din os, simple sau frumos decorate. În epoca imperială, coafurile deveniseră tot mai complicate şi mai elaborate. La Rediu a fost descoperit un monument funerar cu reprezentarea unei “coafeze” aranjând părul lung și despletit al unei tinere femei.

8. Încondeierea ouălor în tehnica tradiţională

La Muzeul de Istorie din Turda, de mai mulţi ani, elevii şi adulţii interesaţi de tradiţie au prilejul să descopere străvechiul obicei al încondeierii ouălor de Paşti. Decorarea ouălor prin metoda încondeierii cu ceară de albine este un atelier interactiv şi atractiv.

Activitatea debutează prin selectarea cu grijă a ouălor albe, curăţarea şi golirea de conţinut a acestora, apoi urmează topirea cerii de albine, înnegrirea cu cărbune şi pregătirea culorilor. După selectarea motivelor preferate, fiecare „meşter” îşi exprimă măiestria prin desenarea cu ceară şi protejarea fondului pentru fiecare culoare (iniţial galben, urmează roşu, apoi se continuă cu verde sau albastru).

9. Atelier de creație – „cusături cu modele tradiționale

Muzeul de Istorie dorește să reînvie această activitate și să aducă în atenția publicului arta cusutului. Atelierul reprezintă un bun prilej pentru a descoperi acest meșteșug păstrat de-a lungul generațiilor, odinioară transmis de la mamă la fiică, aztăzi aproape uitat. Sub îndrumarea unor meșteri populari sau a muzeografilor, participanții reproduc, cu materiale similare, modele tradiționale de cusături pe obiecte mici utilitare, precum semne de carte, podoabe,  etc.

10. Reîntoarcerea legionarilor în castrul de la Potaissa

Elevii participanți sunt „teleportaţi” în antica Potaissa, unde descoperă, într-un mod antrenant,  spectaculos, secvențe din viața comunităților dacice și romane. Accentul  este pus pe viața și echipamentele militarilor romani. Sunt prezentate tehnici și tactici de luptă din antichitate, inspirate de scenele Columnei lui Traian.

Profesioniştii Muzeului de Istorie care susţin acest program excepţional sunt: Mariana Andone-Rotaru, Steliana Potora, Alina Nagy. Timea Varga, Horaţiu Groza, Paul Chorean, Gabriel Andreica şi Atilla Fodor. Discuţiile purtate cu acest grup de tineri pasionaţi de munca lor au făcut obiectul unei mese rotunde şi vom reveni cu detalii într-o viitoare ediţie a cotidianului nostru.

Carmen FĂRCAŞIU

Articole din aceeasi categorie