Consilierea școlară, o activitate mai mult pe hârtie

Abandonul școlar, absenteismul la ore, consumul de droguri în școli și violența în rândul elevilor sunt câteva dintre problemele majore cu care se confruntă învățământul clujean. Acestea însă ar putea fi cel puțin diminuate dacă specialiștii clujeni în consiliere școlară și asistență psihopedagogică și-ar onora obligațiile de serviciu și ar trata cu responsabilitate cazurile de acest tip.

Potrivit Inspectoratului Poliției Județene Cluj, numărul cazurilor de fapte antisociale din incinta şcolilor clujene sau din proximitatea acestora înregistrează un trend ascendent. Din datele Poliției reiese că autorii sau victimele acestor fapte sunt elevi cu vârste între 14 şi 18 ani, dar şi cadre didactice.

Tot mai multe infracţiuni comise în şcoli

Pe parcursul anului şcolar trecut, în unităţile de învăţământ preuniversitar clujean s-au înregistrat nu mai puţin de 49 infracţiuni, mai mult cu 2 infracţiuni faţă de anul şcolar 2016-2017. Dintre acestea, 40 au fost comise în incinta unor şcoli din mediul urban iar nouă în şcoli din zona rurală. Totodată, 44 dintre infracţiuni au fost comise în incinta şcolilor în timp ce cinci s-au înregistrat în zona adiacentă acestora. Cât priveşte tipologia infracţiunilor, 13 au fost de furt, 24 sunt loviri şi alte violenţe, patru infracţiuni de purtare abuzivă iar opt sunt de altă natură. Din datele prezentate de autorităţi reiese că pentru mai mult de jumătate din infracţiunile constatate în zona şcolilor clujene nu au fost identificaţi autorii.

Aproape 12 la sută dintre elevii clujeni au consumat droguri

O altă problemă majoră la nivelul școlilor o reprezintă consumul de droguri.

Un studiu realizat în judeţul Cluj în toate liceele şi şcolile profesionale și care a fost prezentat în această vară în cadrul unei ședințe de la Prefectura Cluj arată că 11,9% dintre elevi au declarat că au consumat droguri cel puţin o dată în viaţă, 8,1% cel puţin o dată în ultimul an şi 2,3% cel puţin o dată în ultimele 30 de zile.

La clasele X-a, XI-a şi a XII-a consumul de cannabis este cel mai ridicat, iar la clasa a IX cel mai ridicat este consumul de etnobotanice – mai arată studiul.

Datele Unităţii de Primiri Urgenţe (UPU) din 2016, 2017 şi din primele 5 luni ale lui 2018 arată aspecte și mai îngrijorătoare. În 2016 au ajuns la UPU 374 de persoane, adulţi şi minori, cu suspiciune de consum de substanţe cu efect psihoactiv. În 2017, au fost 304 persoane, iar în primele 5 luni din 2018 au ajuns la UPU 153 de persoane. Din cele 153 de persoane care au ajuns la UPU în primele cinci luni ale anului 2018, 43 sunt minori. De asemenea, un studiu al Agenţiei Naţionale Antidrog realizat în 2017 la nivel naţional arată că dacă înainte marea majoritate a consumatorilor minori aveau vârsta de 16 -17 ani, acum vârsta medie a scăzut la 13-14 ani, cu incidenţă chiar la 11-12 ani”. În ultimii ani există o tendinţă de scădere a vârstei de la care tinerii încep să consuume.

Abandonul şcolar în creştere

Pe lângă violența și consumul de droguri, o altă problemă îngrijorătoare cu care se confruntă învățământul clujean o constituie abandonul școlar. Deși oficial se raportează o rată de 4 la sută, în realitate acest fenomen s-ar afla în trend ascendent cu o rată reală de aproximativ 20%. De asemenea, 35% dintre elevii din învățământul profesional renunță la școală după trecerea din gimnaziu în ciclul liceal, deși pe piața clujeană e nevoie de forță de muncă iar agenții economici sunt dispuși să angajeze inclusiv persoane necalificate, pe care să le profesionalizeze ulterior.

Cât privește absenteismul la ore, la nivelul unităţilor de învăţământ din județul Cluj, în anul școlar 2017-2018, s-a înregistrat o rată de absenţe nemotivate/elev de 10.49.

Toate aceste cifre prezentate mai sus ar putea fi mult mai mici dacă principala instituție cu atribuții în preveniera violenței în școală, a comportamentului de risc și abandonului școlar și-ar îndeplini rolul așa cum prevede legea iar angajații ar da dovadă de o mai mare responsabilitate. Este vorba de Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE), instituție aflată în subordinea Ministerului Educației Naționale, coordonată metodologic de Inspectoratul Școlar Cluj, cu finanțare de la bugetul Consiliului Județean Cluj, ai cărui angajați sunt consilieri/psihologi școlari și logopezi.

Instituția este specializată în oferirea, coordonarea și monitorizarea de servicii educaționale specifice, acordate copiilor/elevilor, cadrelor didactice, părinților și membrilor comunității pentru a asigura tuturor accesul la o educație de calitate precum și asistența necesară în acest sens.

Printre atribuțiile CJRAE se numără asistența psihopedagogică (prin structura sa Centrul Județean de Asistență Psihopedagogică), orientare școlară și profesională, prevenirea violenței în școală, rezolvarea problematicii copiilor cu cerințe educaționale speciale (prin structura sa Comisia de Orientare Școlară și Profesională), combaterea absenteismului, prevenția comportamentelor de risc, managementul clasei și al comportamentului. Instituția se mai ocupă de realizarea de studii și materiale în sprijinul școlilor pe diverse tematici și de terapia tulburărilor de limbaj (prin entitatea sa Centrul Logopedic Interșcolar).

Puţini elevi beneficiază de consiliere şcolară

Din păcate, cei aproximativ 100.000 de elevi clujeni beneficiază foarte puțin de aceste servicii deoarece angajații centrului ignoră rolul pe care îl au în ceea ce privește consilierea școlară. Specialiștii centrului își fac programul după cum preferă ei, neavând un calendar de activități pe care să-l aplice cu strictețe. Ca dovadă în acest sens, stau semnalele venite de la diriginții de clase din școlile clujene, care spun că, din lipsa asistenței din partea CJRAE, foarte puțin pot fi abordate la ore teme sensibile (mai ales la clasele de adolescenți) și nici nu pot fi organizate activități extra-curriculare.

Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională dispune de 87 de consilieri școlari și 30 de logopezi. De asemenea, angajații Centrului Județean de Asistență Psihopedagogică desfășoară activități de asistență psihopedagogică, respectiv terapie logopedică, în tot județul Cluj.

În mediul urban, fiecărui consilier școlar îi sunt arondate două școli. Cu toate acestea, din informațiile primite de la cadrele didactice reiese că unii consilierii școlari nu numai că nu desfășoară nicio activitate cu elevii dar chiar refuză solicitările de asistență ale diriginților, invocă diverse motive. Problema e și mai gravă în mediul rural deoarece majoritatea școlilor de aici nu au arondați consilieri școlari. Singurele comune din județul Cluj în care funcționează cabinete psihopedagogice sunt Apahida, Iclod, Gilău, Mihai Viteazul, Florești, Jucu, Cojocna.

Potrivit rapoartelor de activitate ale CJRAE, în anii școlari anteriori s-a înregistrat o medie de doar 3 ședințe de consiliere individuală/psiholog/săptămană pentru preșcolari și elevi, respectiv 1 individuală/săptămană/psiholog cu părinții; în ciuda acestor indici scăzuți, Centrul Județean de Asistență Psihopedagogică a efectuat în medie într-un semestru numai 5 inspecții de monitorizare a cabinetelor de asistență psihopedagogică. În anul școlar 2017-2018 situația a fost următoarea: din cei 97 de mii de elevi şi preşcolari au fost consiliați individual 5053 de copii, în medie cu 4 şedinţe fiecare. De examinare psihologică au avut parte 2211 elevi şi preşcolari (0,7 şedinţe examinare/evaluare individuală / săptămână pentru fiecare consilier); Cât privește consilierea individuală pentru părinți, aici s-a înregistrat o medie de 1,8 şedinţe consiliere într-o săptămână pentru fiecare consilier. De asemenea, cadrele didactice au beneficiat de 0,9 şedinţe consiliere individuală într-o săptămână.

Aceasta ar fi activitatea angajaților CJRAE pe parcursul celor 34 de săptămâni de cursuri dintr-un an școlar. Mai multe concluzii vă lăsăm să trageți dumneavoastră.

C.P.

Articole din aceeasi categorie