Colegiul Tehnic Energetic Cluj-Napoca: Energeticienii – oamenii luminii

În baza legii nr. 2/1966 şi a Hotărârii Consiliului de Miniştri nr. 1378/1966, în Cluj-Napoca lua fiinţă Liceul Industrial Energetic, cu specialitatea electroenergetică, cursuri de zi şi seral. Unitatea şcolară era subordonată Ministerului Învăţământului şi tutelată de Ministerul Energiei Electrice.    

În anul şcolar 1967- 1968 ia fiinţă Grupul Şcolar Energetic Cluj, care şcolarizează muncitori, electricieni CSR. În 1967 s-a început construirea noii locaţii a Liceului Industrial Energetic Cluj, din str. Pascaly nr. 2/4, cu fonduri de la Ministerul Energiei Electrice, prin grija IRE Cluj, care a urmărit execuţia lucrării.

Începând cu anul şcolar 1968 – 1969, Grupul Şcolar Energetic Cluj funcţionează în localul nou al Liceului Industrial Energetic Cluj, ambele unităţi de învăţământ folosind în comun întreaga bază materială.

Prin Ordinul Ministerului Energiei Electrice nr. 806, în anul şcolar 1971- 1972, Liceul Industrial Energetic Cluj şi Grupul Şcolar Energetic Cluj fuzionează sub denumirea de Liceul Industrial Energetic Cluj, dispunând de o direcţiune unică, creându-se condiţiile pentru trecerea la un proces instructiv educativ întemeiat pe organizarea şi dotarea laboratoarelor şi cabinetelor de specialitate.

În 1977, în baza Decretului 207-208 se modifică denumirea Liceului Industrial Energetic Cluj în Liceul Industrial Nr. 1 Cluj, care dispune de trei profile: electrotehnică, mecanică şi construcţii, adăugându-se şi două meserii: electrician electroenergetic şi electronist. În anul şcolar 1976 – 1977 se înfiinţează clasele de liceu cu predare în limba maghiară, care au funcţionat până în anul 1988.

Ordinul nr. 8269/ 21.06.1990 al Ministerului Învăţământului şi Ştiinţei modifică din nou denumirea Liceului Industrial Nr. 1 Cluj – Napoca în Grupul Şcolar Industrial Energetic Cluj.

Ordinul nr. 4565/ 19.09.2000 al Ministerului Educaţiei Naţionale, în urma unei evaluări instituţionale, modifică denumirea Grup Şcolar Industrial Energetic Cluj-Napoca în Colegiul Tehnic Energetic Cluj-Napoca, denumire sub care funcţionează şi în prezent.

Infrastructura

Structura bazei materiale utilizate în activităţi didactice şi extracurriculare cuprinde: două clădiri școală cu 12 săli de clasă – tip cabinet, 3 săli de clasă, 4 amfiteatre, 13 laboratoare, 5 ateliere, sală multimedia, CDI acreditat CREE; o clădire cu sală de sport; o clădire cu cantină, cu 250 locuri de servire a mesei, magazii, birou; o clădire internat cu 180 locuri de cazare, birou administrator; o clădire cu: bibliotecă, contabilitate, arhivă, magazie, cabinet stomatologic, cabinet medical, atelier electrician, sala de tradiţii, sală de cenaclu, muzeul şcolii, capela şcolii; o clădire cu: o sală festivă, un atelier tâmplârie, o spălătorie, un laborator, un atelier; 3 terenuri de sport sintetice, un teren sport tenis; un poligon pentru instruirea practică; o staţie exterioară de 35 KV.

Oferta educațională

 În prezent, şcoala noastră oferă instruire prin trei forme de profesionalizare liceu cursuri de zi şi seral, în profilul tehnic, în domeniile: Electronică automatizari, Electric, învățământ profesional în domeniul Electric, învățământ postliceal și de maiștri în domeniile Electronică și automatizări și Energetică.

Pentru liceu, calificările propuse şi realizate pentru anul şcolar 2019 – 2020 sunt: tehnician în instalații electrice, tehnician în automatizări, tehnician energetician; pentru școala profesională duală: electrician exploatare joasă tensiune, electrician protecţii prin relee, automatizări şi măsurători în instalaţii energetice, electrician aparate electrice și energetice; pentru școala postliceală:  maistru electrician centrale, stații și rețele electrice, tehnician electronist echipamente de automatizare.

Misiune, viziune, valori

Colegiul Tehnic Energetic este școala care asigură pregătirea profesională, dezvoltarea armonioasă a personalității tinerilor pentru a se integra pe piața muncii. Colegiul Tehnic Energetic își asumă misiunea să ofere locuitorilor din oraş, din comunele învecinate şi tuturor celor interesați, oportunităţi de educație şi instruire accesibilă, de înaltă calitate, în domeniul Electric, Energetic, Electronic şi Automatizări, sprijinind în accelaşi timp formarea carierei, sporirea calităţii vieţii şi prosperitate economică.

Valorile promovate de Colegiul Tehnic Energetic sunt: egalitatea de șanse și cooperarea, tradiția și inovația, integritatea, interculturalitatea.

Rezultate și performanțe

De la înfiinţare şi până în prezent, în cadrul Colegiului Tehnic Energetic Cluj-Napoca s-au obţinut rezultate notabile, consecinţă a efortului izvorât, pe de-o parte, din credinţa în misiunea de dascăl din partea cadrelor didactice, iar pe de altă parte, graţie interesului acordat învăţăturii, dorinţei de instruire şi autodepăşire a elevilor, creându-se premisele unui viitor promiţător.

În ultimii doi ani, elevii au obținut rezultate remarcabile, la Olimpiada disciplinelor tehnice, domeniul electric – un premiu II, două mențiuni la faza națonală și la concursuri naționale și regionale (matematică, științe, informatică, română, sport) – 6 premii I, 5 premii II, 6 premii III, 19 mențiuni.

Activitați educative extrașcolare

Educaţia extracurrriculară (realizată dincolo de procesul de învăţământ) îşi are rolul şi locul bine stabilit în formarea personalităţii elevilor noştri.

Principalele proiecte în care este implicată școala: trei proiecte Erasmus+ ”Intercultural Competences in Vocational Training. Transnational Strategic Partnership – ICVET” (Germania, Austria, România, Portugalia, Italia, Grecia, Turcia, Cehia); „Integrierte Lese – und Schreibförderung im Fachunterricht der beruflichen Bildung – ICCS” (Germania, România, Elveția, Polonia), „You belong to us! Learning together with the Index for Inclusion” (Germania, România, Portugalia);  proiecte naționale: „Școli conectate la comunitate”, „Fii o săptămână profesor de științe!”, „Hidroelectrica viitorului” ș.a.

Personalități de succes

În geografia culturală a orașului Cluj-Napoca, Colegiul Tehnic Energetic este un reper important prin spiritul energeticianului, imprimat, de-a lungul timpului, generațiilor de absolvenți: dr. ing. Ștefan Gadola – conduce Compania EnergoBit, dr. ing. Gheorghe Vușcan – profesor universitar Universitatea Tehnică, dr. ing. Teofil Mureșan – conduce Compania Electrogrup, dr. ing. Viorel Gavrea – director general SC Tetarom SA, ing. Victor Tolan – președinte B&K Precision Group SUA, dr. ing. Ioan Bere – profesor universitar, Universitatea Politehnică Timișoara, ing. Vasile Fărcaș – director Electrica Distribuție Transilvania Nord, ing. Ioan Nemeth – director SC Nepon Product SA, dr. ing. Vasile Surducan, ing. Codruța Toma; artiști plastici de prestigiu: Marcel Lupșe, Vladimir Baciu; actori și cântăreți de operă: Constantin Cicort, Marius Aciu, Mircea Sâmpetrean, Vasile Cionca; scriitori: Ion Cristofor – Filipaș, Mircea Petean, ing. Manuela Sanda Băcăoanu; medici: Maria Olinic; economiști: Flaviu Popa, Valer Bodea; profesori: Rodica Trișcă, Aurel Lar; ofițeri: general de brigadă (r) Vasile Șomlea etc.

***

Școala este o comunitate formată din oameni unici, cu nevoi și aspirații diferite, cu roluri diferite. Școala noastră este deschisă pentru toți membrii comunității locale care aplează la serviciile educaționale oferite de CTE,  sau care doresc să realizeze parteneriate cu școala.

Colegiul Tehnic Energetic are planuri ambițioase pentru viitor și dorește să realizeze un mediu școlar de excepție pentru absolut toți elevii săi, asigurând fiecăruia șansa de a avea o viață demnă într-o societate deschisă. Cu o nouă abordare alternativă și dinamică a educației, centrată la maxim pe nevoile elevilor, școala este în căutare de parteneriate naționale și internationale care oferă exemple de bune practici, schimb de idei pentru eficientizarea procesului instructiv-educativ, precum și creșterea calității serviciilor educaționale.

Dacă noi toți, profesori, părinți, elevi, ne dorim o educație de calitate, înțelegem direcția schimbării, ne înțelegem rolul, ne respectăm unii pe ceilalți, cu siguranță o vom realiza. Nu trebuie legi, ordine sau proceduri să fii pozitiv, să oferi inspirație, să recunoști că ai greșit și să îți asumi acest lucru, fie că ești director, profesor, părinte sau elev.

Elevii de astăzi învață din ceea ce văd. Fiți exemple pozitive 24 de ore din 24, modele de viață, oferiți valori autentice și rezultatele nu au cum să nu apară!

Director, prof. ing. Octavia OLTEAN

Articole din aceeasi categorie