Cluj-Napoca: Premieră la nivel național

Prima stradă smart din România a fost realizată de Primăria Cluj-Napoca cu finanțare europeană și dispune de toate facilitățile unui spațiu public modern, „verde”, adaptat la realitățile tehnologice și de mobilitate urbană actuale. Valoarea totală a investiției este de aproape 6 milioane de lei.
Primăria municipiului Cluj-Napoca anunța la începutul lunii septembrie anul trecut începerea lucrărilor de modernizare pe strada Molnar Piuariu în cadrul proiectului ”Amenajare coridoare pietonale: Strada Molnar Piuariu”. Inițial, strada trebuia inaugurată în luna mai, însă planurile au fost scurtcircuitate de panedemia de coronavirus. Strada Molnar Piuariu pare acum desprinsă din filmele SF, iar după finalizarea lucrărilor, oferă 551 mp suprafață verde, cu 48 noi arbori plantați, cu mențiunea că cei 16 arbori existenți au fost păstrați. De asemenea, strada oferă un sistem de irigare cu senzori, culoar pietonal modern, cu prioritizarea mijloacelor de transport nemotorizate (2662 mp de spațiu exclusiv pietonal și 1253 mp suprafață carosabilă), 4 locuri pentru încărcarea automobilelor electrice și 15 locuri de parcare pentru autovehicule, 30 locuri pentru încărcarea bicicletelor/trotinetelor electrice și 22 locuri de parcare pentru biciclete, mobilier urban modern compus din bănci, scaune, mese, cadre de parcări pentru biciclete, sisteme de afișaj, cișmele, Wi-Fi gratuit pentru localnici și turiști, prize USB pentru încărcarea dispozitivelor mobile. De asemenea, iluminatul public, o componentă esențială, este de ultimă generație, eficient din punct de vedere energetic. Strada dispune de un sistem îmbunătățit de colectare a apelor pluviale și sistem de irigare cu senzori. Pe lângă reorganizarea spațială – inclusiv prin eliminarea diferențelor de nivel între spațiul exclusiv pietonal și spațiul carosabil – și dotările urbane menționate, au fost trecute în subteran elementele infrastructurii edilitare din zonă. Nu au fost uitate persoanele cu dizabilități, iar spațiul a fost adaptat protecției acestora, existând în acest sens pavaje cu marcaje tactile integrate. Proiectul cuprinde tronsonul dintre străzile Fabricii de Zahăr și Dâmboviței, inclusiv intersecția cu strada Teleorman și a fost realizat prin Programul Operațional Regional 2014-2020, Axa prioritară 4 – Sprijinirea dezvoltării urbane durabile, Obiectiv specific 4.1: Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă, respectiv bugetul local al municipiului Cluj-Napoca. Valoarea totală a investiției este de 5.900.627,28 lei (cu TVA). Primăria Cluj-Napoca are în vedere realizarea de astfel de proiecte de regenerare urbană în toate cartierele orașului, în concordanță cu SIDU – Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană.
Cristian FOCȘANU

Articole din aceeasi categorie