Cluj-Napoca, în 2018: autobuze electrice, Antonia, transport special pentru elevi

În anul 2018, oraşul Cluj-Napoca a dat tonul în multe privinţe, de la introducerea primului funcţionar virtual până la asocierea cu 7 comune pentru trenul metropolitan. Unele proiecte au prins contur, în timp ce altele au rămas “în aer”. La capitolul minusuri, rămân traficul încă îngreunat, gunoaiele sau preţurile exorbitante ale locuinţelor.

Dar dincolo de minusuri, Clujul rămâne principalul competitor al Capitalei, prin standardele ridicate pe care le oferă, rata şomajului scăzută, creşterea numărului de salariaţi, oraşul dezvoltând o strategie de stimulare a economiei prin parteneriate cu universităţi, bazate pe inovare, tehnologizare, cercetare, şi nu în ultimul rând IT, potrivit ultimelor studii.

Municipiul Cluj-Napoca a dat tonul la transportul electric în comun

Cluj-Napoca se poate lăuda cu un transport în comun modern şi foarte confortabil, iar anul 2018 a însemnat aproximativ 70 de autobuze noi. Tot în acest an au fost puse în circulație 11 autobuze electrice.

“În total, 75 de autobuze Mercedes noi circulă din 2018 în oraș, parte din politica publică a municipalității clujene de susținere a transportului în comun cu autobuze de ultimă generație, după modelele de transport public din marile orașe europene. Tot în acest an au fost puse în circulație 11 autobuze electrice Solaris”, declara recent primarul Emil Boc. Autobuzele care au intrat pe rutele Companiei de Transport Public Cluj-Napoca au 12 metri lungime, corespund tuturor normelor europene în domeniu, cu podea complet coborâtă, rampă pentru persoanele cu dizabilități. Garanția este de 5 ani sau 350.000 km. Capacitate totală de transport: 104 călători din care 26 locuri pe scaune și 78 locuri în picioare.

Autoturisme electrice pentru Poliţie

Tot anul trecut şi tot în premieră, municipalitatea a introdus în circulaţie, primele trei autoturisme electrice pentru Poliţia Locală, la un cost de 34.000 de euro bucata. Maşinile au o viteză maximă de 200 de km/ oră şi o autonomie la o încărcare de 200 de km în perioadă de iarnă şi 350 de km pe perioada verii.

Un oraş smart

Clujenii se mai pot lăuda cu faptul că municipalitatea a primit recent premiul pentru “Best Smart City Project”. O premieră a fost Antonia, primul funcţionar public virtual din România.

Concret, municipalitatea are implementate 65 de proceduri și aplicații digitale pentru cetățeni – inclusiv Antonia, primul funcționar public virtual din România, care momentan procesează non-stop 90 de tipuri de cereri necesare conform Legii. Alte exemple de bune practici sunt proiectele din domeniul mobilității urbane sustenabile, respectiv încurajarea transportului „verde” în oraș, Bugetare participativă, eliberarea online de documente și certificate de urbanism.

“De asemenea, suntem determinați să accelerăm procesul de digitalizare a administrației publice locale, abordând utilizarea tehnologiei pentru cetățeni într-o manieră incluzivă. Cu alte cuvinte, urmărim să implementăm în continuare proiecte ce utilizează tehnologiile moderne pentru a face viața de zi cu zi a clujenilor mai ușoară, de la plăți wireless pentru servicii publice la utilizarea inteligenței artificiale.

Totodată, continuăm să susținem dezvoltarea ecosistemului de inovare de la Cluj-Napoca și în special colaborarea între sectorul public, sectorul universitar, ONG, mediul privat și cetățeni, cu obiectivul de creștere a calității vieții în municipiu pentru toți locuitorii Clujului”, spunea recent primarul municipiului Cluj-Napoca Emil Boc.

Cluj-Napoca, asociere cu 7 comune pentru introducerea trenului metropolitan

Un alt proiect care a prins contur în 2018 este asocierea cu 7 comune pentru introducerea trenului metropolitan. Consiliul Local Cluj-Napoca a aprobat, în ultima şedinţă asocierea cu localităţile limitrofe municipiului pentru realizarea de studii de prefezabilitate, fezabilitate şi de impact de mediu pentru introducerea trenului metropolitan.
Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a anunţat atunci că proiectul va fi finanţat din fonduri europene. Edilul a precizat că trenul metropolitan este un proiect integrat cu metroul din interiorul municipiului Cluj-Napoca.
“S-a aprobat acordul de asociere pentru realizarea, în parteneriat cu comune limitrofe municipiului Cluj-Napoca, a studiilor de prefezabilitate, fezabilitate şi de impact de mediu pentru introducerea trenului metropolitan pe traseul Gilău – Floreşti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonţida. Trenul metropolitan este un proiect integrat cu metroul din interiorul municipiului Cluj-Napoca, astfel încât în afara oraşului să avem un tren de suprafaţă, în interior să avem metrou, iar după ce iese din Cluj să-l conectăm cu linia de cale ferată existentă, pentru dezvoltarea culoarului de nord al oraşului. Ne propunem ca în ianuarie 2019 să scoatem la licitaţie studiile de prefezabilitate şi fezabilitate, pentru a putea obţine chiar din acest exerciţiu financiar bani europeni pentru tren”, a spus atunci edilul.
Potrivit primarului, neimplementarea unui astfel de transport va avea un impact negativ puternic, materializat prin creşterea, în continuare, a traficului rutier în Cluj-Napoca: “Coroborat cu centura metropolitană se impune şi proiectul trenului metropolitan care dă o şansă de modernizare şi dezvoltare şi pentru partea de mobilitate şi pentru cea de creştere economică a întregii zone şi ajută şi la o dezvoltare durabilă a transportului din zona municipiului Cluj-Napoca, prin reducerea numărului de maşini şi a poluării. Neimplementarea unui astfel de transport va avea un impact negativ puternic, materializat prin creşterea, în continuare, a traficului rutier în Cluj-Napoca, aspect care va duce la congestii, la creşterea emisiilor de noxe, a zgomotului”.

Cel mai mare parc din Cluj-Napoca

Un alt proiect important pentru clujeni a trecut anul trecut de votul consilierilor. Municipiul Cluj-Napoca ar putea avea un nou parc, care ar urma să fie amenajat în partea estică a oraşului, în zona Bulevardului Muncii şi va purta numele Parcul Tineretului.

În ultima şedinţă de consiliu local, aleşii au aprobat indicatorii tehnico economici pentru investiţia “Înfiinţare zonă verde şi de agrement Parcul Tineretului-Pădurea clujenilor”, pentru atragerea de fonduri europene în vederea realizării acestui proiect.

Potrivit proiectului de hotărâre, printre tipurile de activități care vor fi finanțate se numără realizarea de alei pietonale, piste pentru bicicliști, trotuare, amenajare spații verzi, plantarea de arbori, achiziționarea și montarea elementelor de foișoare, pergola, scena, wi-fi, mobilier urban, realizarea sistemelor de irigații/sistem de iluminat. Principalul rezultat așteptat al investiției vizează reconversia și reutilizarea unui teren degradat din Cluj-Napoca și transformarea lui în zonă de agrement și petrecere a timpului liber pentru comunitate, revitalizarea și modelarea terenului prin amenajarea acestuia ca o pădure – parc și spațiu de recreere pentru locuitorii municipiului pe o suprafață totală de aproximativ 213.000 mp.

Valoarea totală este de 22,8 milioane de lei, durata de execuție a lucrărilor este de 24 de luni, iar durata totală de implementare cu toate activităţile suport este de 36 de luni de la începerea implementării.

Finanțarea va fi de 85% fonduri europene, 13% bugetul statului și 2% contribuţia UAT Primăria Cluj-Napoca.

În ultimii ani, în această zonă, municipalitatea a plantat puieţi de arbori pentru a o împăduri.

Autobuze speciale pentru transportul elevilor, primul proiect pilot din ţară

În prima zi de şcoală, mai exact în toamna anului 2018, la Cluj a demarat proiectul-pilot „Autobuze/ microbuze cu circuit închis pentru elevii din clasele primare”, dedicat copiilor din clasele 0 – IV. Proiectul a pornit de la o iniţiativă votată de clujeni în cadrul proiectului Bugetare participativă 2017. Primarul Emil Boc declara atunci: “Acest proiect a fost printre cele mai votate din programul de Bugetare Participativă. Dacă asculţi vocea cetăţenilor, nu se poate să dai greş”.

Parcări mai scumpe

Tot anul trecut, municipalitatea a decis scumpirea parcărilor în centru, din 1 ianuarie 2019. Astfel, o oră de parcare va costa 7 lei, nu 5 lei. Astfel, potrivit noului regulament, plata se va putea face prin echipamente de plată stradale (parcometre), case de plată automate, tichete de parcare răzuibile, prin SMS sau card bancar. Tichetele de parcare răzuibile vor avea culori diferite. Intervalele de taxare sunt: Zona I (30 minute, 1 oră, 2 ore) şi Zona II (1 oră, 2 ore, 4 ore).

Anca M. Colibăşanu

Articole din aceeasi categorie