Cazurile de infecții nosocomiale, în creștere în județul Cluj

Numărul cazurilor de infecții intraspitalicești depistate anul trecut în unitățile medicale clujene au crescut cu nouă la sută, se arată într-o analiză a Direcției de Sănătate Publică a Județului Cluj. Inspectorii sanitari atrag atenția că medicii curanți evită în continuare să declare infecțiile asistenței medicale, propunând introducerea obligativității participării, periodic, a cadrelor medicale la cursuri cu tematica infecțiilor intraspitalicești.

Infecțiile nosocomiale(intraspitalicești) constituie în continuare una dintre problemele majore cu care se confruntă sistemul medical clujean. Din datele prezentate de Direcția de Sănătate Publică a Județului Cluj, în 2018 s-au înregistrat 1892 de infecții asociate asistenței medicale. Cele mai expuse medii sunt ATI -780 de cazuri, chirurgie 552 cazuri și pediatrie-45 de cazuri. Din informațiile DSP Cluj, mai mult de jumătate din totalul infecțiilor asociate asistenței medicale au fost înregistrate la pacienți cu vârsta de peste 65 ani. Dintre cazurile de infecții intraspitalicești, 21% au fost infecții de plagă, 20% infecții respiratorii, 16 % infecții urinare, 13 % bacteriemii, 25 % infecții digestive – majoritatea infecții cu Clostridium difficile.

La nivelul judeţului se face supraveghere de rutină a infecţiilor nosocomiale în toate spitalele iar la nivelul a două unităţi medicale supravegherea se face în sistem sentinelă. Unităţile sentinelă selectate sunt Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Cluj-Napoca şi Institutul Regional de Gastroenterologie-Hepatologie “Prof. Dr. Octavian Fodor” Cluj-Napoca. Cazurile de infecții înregistrate de DSP Cluj, deși sunt destul de numeroase, nu reflectă nicidecum situația reală cu privire la acest tip de îmbolnăviri. Și asta pentru că o mare parte din infecțiile care apar nu sunt declarate. Reprezentanții DSP Cluj spun că medicii curanți evită să declare cazurile de infecții intraspitalicești, lucru care îngreunează activitatea de supraveghere şi control a acestora.

Printre cauzele care duc la aceste îmbolnăviri pe parcursul spitalizării se numără atât lipsa de responsabilitate a cadrelor medicale şi a echipelor manageriale, cât şi modul defectuos în care se utilizează şi achiziţionează substantele dezinfectante şi sterilizante, adică biocidele. Produsele biocide, aşa cum sunt definite de actele normative, sunt substanţele active şi preparate care conţin una sau mai multe substanţe active, având scopul să distrugă, să împiedice, să facă inofensivă şi să prevină acţiunea oricărui organism dăunător, prin mijloace chimice.

Din informațiile prezentate de DSP Cluj, anul trecut mai multe unități medicale clujene au folosit biocide care nu îndeplineau întru totul standardele naţionale şi europene în domeniu. Astfel, cu ocazia controalelor legate de utilizarea biocidelor s-a dispus scoterea din consum a 834 litri de produse biocide din cauza etichetării neconforme, fiind aplicate amenzi în valoare de 61.500 lei.

Unul dintre produsele neconforme retrase de la comercializare a fost  Elton SDIC 56 Granular distribuit de SC Euro Kerex SRL din Cluj-Napoca. Acesta avea neconformități privind etichetarea, fiind retrase de la comercializare 60 kg. De asemenea, au fost retrase Maxi Combi Clor și Tablete Mini Combi Clor distribuite de SC Euro Kerex SRL, din Cluj-Napoca. Acestea aveau neconformități privind etichetarea, fiind retrasă de la comercializare cantitatea de 57 kg.

Cosmin PURIȘ

Articole din aceeasi categorie