Cât sunt de pregătite şcolile clujene pentru noul an şcolar

Peste 97.000 de elevi clujeni vor începe luni şcoala. Cursurile vor avea 34 de săptămâni, fiind structurate pe două semestre. Semestrul I va începe pe 10 septembrie 2018 şi se va încheia pe 1 februarie 2019, iar cel de-al doilea, pe 11 februarie 2019 şi se va încheia pe 14 iunie 2019. În ceea ce priveşte vacanţele, acestea se vor desfăşura astfel: de pe 22 decembrie 2018 -13 ianuarie 2019 va fi vacanţa de iarnă, de pe 2 februarie 2019 – 10 februarie 2019 va fi  vacanţa intersemestrială, urmând ca în perioada 20 aprilie 2019-5 mai 2019 să fie vacanţa de primăvară. În contextul noului an şcolar, ziarul Făclia a încercat să afle cum au fost pregătite şcolile clujene pentru a primi elevii.

Primăria Cluj-Napoca susţine că anul acesta a realizat lucrări de reparații curente de urgență și întreținere  la 76  unități de învățământ preuniversitar din municipiul. Intervenţiile au vizat igienizări interioare și exterioare, înlocuit tâmplării, reparații acoperișuri, hidroizolații, fațade, reparații la grupuri sanitare, bucătării,  instalații sanitare, electrice, încălzire,  reparații pardoseli, parchet, gresie, reparații la împrejmuiri. Lucrările au fost demarate odată cu începerea vacanței de vară și au fost finalizate până la începerea anului școlar. Valoarea acestor investiţii s-au ridicat la 10.576.289 lei. Pe lângă școli și grădinițe, au fost efectuate lucrări de reparații și întreținere la opt creșe, iar valoarea acestora a fost de 500.000 lei.

Totodată, în această vară Primăria a efectuat lucrări de amenajare la curțile, aleile și terenurile de sport ale acestora. Până în prezent au fost realizate astfel de lucrări la 31 de unități (22 școli + 9 grădinițe).

Autobuze speciale pentru transportul copiilor la școală

Primăria Cluj-Napoca implementează o nouă politică educațională în materie de transport la școală, odată cu începerea noului an școlar. De la începerea școlii a fost demarat un proiect pilot, care presupune transportul elevilor de ciclu primar către și dinspre unitățile de învățământ unde aceștia învață. Proiectul presupune ca toți elevii din clasa 0 până în clasa a IV-a inclusiv, de la liceele “Avram Iancu” și “Nicolae Bălcescu” în principal, vor beneficia de autobuze școlare dedicate, care vor porni din 4 cartiere ale Clujului: Zorilor, Mărăști, Gheorgheni și Mănăștur. Acestea îi vor duce pe elevi până la școală. Este vorba despre aproximativ 900 de elevi. Elevii de ciclu primar din alte școli pot folosi autobuzele speciale cu circuit închis, acestea urmând traseul autobuzelor CTP. Pentru ca elevii să fie în deplină siguranţă, un agent al poliţiei locale va fi prezent în aceste autobuze pe întreaga durată a cursei.

Gratuităţi la transportul în comun pentru 23.000 de elevi

În politica educaţională a Primăriei Cluj-Napoca se înscrie şi programul de acordare de gratuitate pe două linii pentru toți elevii clujeni care utilizează mijloacele de transport public pentru a merge la școală. De asemenea, circulă gratuit pe două linii elevii care folosesc transportul în comun pentru a se deplasa la activități educative extra-școlare. Gratuitatea nu se acordă celor care au nota scăzută la purtare sau care au absentat nemotivat de la activitățile educaționale. ‚’În acest fel, urmărim să oferim un sprijin familiilor care au copii școlari, să încurajăm prezența elevilor la ore și implicarea lor în activități extra-curriculare, care să îi ajute să își construiască o bază educațională cât mai solidă pentru viitorul lor. De asemenea, elevii care nu intră în niciuna din categoriile de mai sus au 50% reducere la transportul în comun, iar toţi elevii care doresc beneficiază de 50% reducere pe o a treia linie. În prezent, peste 23.000 de elevi beneficiază de această facilitate’’, arată primăria clujeană. În noul an şcolar vor beneficia de gratuitate la transportul pe toate liniile elevii orfani şi cei proveniţi din casele de copii. De asemenea, Primăria subvenţionează transportul elevilor din Colonia Sopor, Valea Fânaţelor şi Colonia Pata Rât spre şcolile din oraş. Tinerii nedeplasabili cu dizabilităţi neuromotorii vor beneficia de transport cu microbuze special dotate pe trasee stabilite de comun acord de municipalitate şi o serie de ONG-uri partenere.

De asemenea, pe perioada şcolii, există curse speciale pentru elevi cu plecări din cartiere spre zona centrală la orele 7,25 şi reîntoarcerea la orele 14,10.

Burse pentru elevii clujeni

Municipalitatea a menținut politica educațională prin care toți elevii din învăţământul preuniversitar de stat, cu media peste 8,50 și nota 10 la purtare, primesc bursă.

Astfel, în semestrul 1 al anului şcolar 2016-2017 s-au acordat 13.101 burse, în semestrul 2 – 15.916 burse, în semestrul 1 al anului şcolar 2017-2018 – 13.547 de burse, în semestrul 2 – 16.494 de burse, adică un total de peste 59.000 de burse în cei doi ani şcolari. Suma alocată a crescut de la 10,1 milioane de lei în 2016 şi 2017, la 11,6 milioane de lei în 2018.

Ghiozdane pentru copiii din familiile defavorizate

Aproximativ  500 copii ce provin din familii beneficiare de prestații și servicii sociale  vor beneficia de ghiozdane și rechizite.

Pachetul specific claselor 0 și I conține următoarele produse: un ghiozdan, un set acuarele cu pensulă, un bloc desen, un caiet muzică, şapte caiet matematică, şapte caiete dictando de tip 1, un penar echipat cu  şase bucăți de creioane colorate, şase carioci, trei pixuri, trei creioane, o ascuțitoare, un liniar ( riglă) de 20 cm, o radieră și un stilou cu două rezerve.

Pachetul specific clasei a II-a până la clasa a XII-a conține următoarele produse: un ghiozdan, un set acuarele cu pensulă, un caiet biologie, un bloc desen, un caiet muzică, şapte caiete matematică, şapte caiete dictando, un penar echipat cu  şase creioane colorate, şase carioci, trei pixuri, trei creioane, o ascuțitoare, un liniar ( riglă) de 20 cm, o radieră și un stilou cu două rezerve. Valoarea acestor ghiozdane echipate a fost de 47.315,59 lei (valoarea unui ghiozdan echipat specific claselor 0 și I este de 99,02 lei și valoarea unui ghiozdan echipat specific clasei a II-a până la clasa a XII-a  este 93,53 lei).

Școlile speciale, pregătite pentru începerea noului an școlar

Consiliul Judeţean Cluj susţine că la nivelul unităților de învățământ special pe care le are în subordine s-au finalizat în bune condiții lucrările necesare pentru a asigura, odată cu începerea noului an educațional, condițiile optime derulării procesului instructiv-educativ și de recuperare, precum și a celorlalte activități specifice. Totodată, reprezentanţii CJ Cluj susţin că toate unitățile de învățământ special de sub autoritatea forului administrativ județean beneficiază de autorizație de funcționare.

În ceea ce privește lucrările derulate în vederea asigurării condițiilor optime de școlarizare, Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă a efectuat pe parcursul verii lucrări de igienizare și reparații curente necesare pentru cei peste 150 de elevi cu dizabilitate intelectuală și elevi cu tulburări din spectrul autist ce beneficiază de serviciile educaționale și terapeutice ale școlii. Totodată, Consiliul Județean a achiziționat, prin intermediul programului destinat dezvoltării infrastructurii locale, mobilierul pentru 10 săli de clasă.

La Școala Gimnazială Specială Centru de Resurse și Documentare privind Educația Incluzivă/Integrată au fost igienizate clasele, grupurile sanitare și casa scării, realizându-se dezinsecţia în toate spațiile interne şi deratizarea, în exterior. De asemenea, alte operațiuni au fost cele de efectuare a verificărilor periodice la microbuzele școlare și a reparațiilor aferente, urmând ca unitatea să beneficieze în noul an educațional inclusiv de mobilier școlar nou pentru clasele primare şi de două panouri de baschet pentru curtea școlii.

În ceea ce privește Școala Gimnazială Specială pentru Deficienți de Auz „Kozmutza Flora” , și aici au fost realizate, în vacanța de vară, o serie de lucrări de reparații. Au fost, astfel, schimbate gresia, faianța și obiectele sanitare din toalete și hol, s-au zugrăvit și igienizat sălile de clasă și au fost efectuate reparații atât la nivelul acoperișului, cât și în ceea ce privește centrala termică. În acest context, instituția de învățământ special este pe deplin pregătită să primească cei aproximativ 120 de elevi.

Pe lângă activitățile de igienizare și zugrăvire, Liceul Tehnologic Special pentru Deficienți de Auz Cluj-Napoca a înlocuit tâmplăria din lemn cu uși și geamuri termopan, a montat placaje de faianță în școală și grădiniță, precum și gresie pe hol și în magaziile din grădiniță și a demarat lucrările de reparații necesare. Totodată, au fost înlocuite jgheaburile și burlanele de scurgere de la clădirea liceului și s-a renovat atât magazia pentru alimente, cât și beciul din grădiniță și magazie.

În ceea ce privește Școala Profesională Specială „Samus”, au fost efectuate reparații curente și zugrăveli la bucătărie, cantină și dușurile din internat. Totodată, au fost realizate lucrări de reparații și automatizări la poarta de acces în unitate iar elevii care au efectuat stagii de practică în meseria de zugrav au amenajat și igienizat patru săli-atelier. Igienizări și reparații s-au făcut și în camerele din internat și din școală, acolo unde situația a impus acest lucru. În anul educațional 2018-2019 unitatea școlară va funcționa cu 37 de clase de învățământ special gimnazial și profesional, având cca. 380 de elevi, dintre care trei grupe „A Doua Șansă”.

Grădinița Specială a derulat operațiunile specifice începutului de an școlar – igienizări și deratizări, pentru cei 40 de preșcolari cu cerințe educative speciale înscriși în prezent și repartizați pe cinci grupe de nivel. Instituția de învățământ special face înscrieri pe tot parcursul anului școlar, în funcție de recomandările medicilor specialiști și solicitările părinților.

Școala Gimnazială Specială „Transilvania” Baciu a realizat, pentru asigurarea condițiilor optime la debutul anului școlar în care sunt înscriși 49 de elevi, o serie de lucrări de reparații ale pereților, precum și de igienizare și zugrăvire a spațiilor interioare din sălile de clasă, coridoare și alte zone în care se desfășoară activități.

În cadrul Liceului Tehnologic Special Dej, lucrările prilejuite de începerea noului an școlar au vizat amenajarea locului de joacă pentru elevi, în curtea interioară a liceului, acesta venind în sprijinul activităților recreative pe care profesorii le desfășoară cu cei cca. 140 de elevi.

Alături de lucrările de igienizare a sălilor de clasă și cele de reparare a mobilierului școlar, Școala Gimnazială Specială Huedin, unde sunt înscriși 60 de elevi cu cerințe educative speciale, s-a pregătit pentru anotimpul rece și a aprovizionat unitatea cu material lemnos necesar încălzirii spațiilor destinate învățământului.

În judeţul Cluj există 637 obiective de învăţământ preuniversitar de stat. Dintre acestea, 555 au primit autorizaţie sanitară, adică 87,00 la sută dintre unităţi, în timp ce un număr de 82 de obiective (13,00%) sunt fără autorizaţie.

Valentin Cuibus (ISJ Cluj): Problema apei curente în unele şcoli va persista multă vreme

Şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Cluj, Valentin Cuibus, a declarat, vineri, într-o conferinţă de presă, că în unele şcoli din sate mai izolate problema apei curente va persista încă mulţi ani din cauza costurilor mari. „E o discuţie veche care nu va putea fi rezolvată pe termen scurt, pentru că e vorba de investiţii de foarte multe milioane de euro ca să introduci apa potabilă într-un sat la cinci kilometri sau 10 kilometri de centrul de comună, în condiţiile în care satul respectiv are o populaţie de 60, 70, 100 de oameni.

E o chestiune care va persista mult timp de acum înainte”, a spus Valentin Cuibus. Potrivit acestuia, numărul şcolilor fără autorizaţie sanitară de funcţionare este în scădere în judeţul Cluj. „Şcoala va începe în toate unităţile de învăţământ din judeţ. Mai sunt locuri în care vor continua lucrările, dar fără să afecteze desfăşurarea procesului de învăţământ. (…) În privinţa autorizaţiilor de funcţionare, este o creştere de trei procente a autorizaţiilor pe obiective, la 87%. Diferenţa de 13% este practic pe mediul rural, nici măcar nu sunt în centrele de comună, ci în sate şi este cauzată în mare măsură de lipsa apei potabile şi a apei curente”, a explicat şeful ISJ Cluj.

Articole din aceeasi categorie