Apă şi drumuri, pentru Beliş

După patru ani de tergiversări, de amînări explicate prin „lipsa de fonduri”, locuitorii satelor Bălceşti şi Beliş vor avea, în sfîrşit, apă. Proiectul de alimentare cu apă a satului Bălceşti şi de înlocuire a conductelor din satul Beliş, demarat în 2008, din bani guvernamentali, amînat, subfinanţat etc., va fi finalizat în această lună cu bani de la bugetul local.

Acest proiect, dar şi alte proiecte aflate în derulare sînt cîteva dintre temele abordate în discuţia cu primarul comunei Beliş, Viorel CRAINIC.

Viorel-Crainic– Aţi anunţat, de curînd, începerea lucrărilor de modernizare a unui drum care face legătura între satele Bălceşti şi Dealu Botii.

– Lucrările de modernizare se desfăşoară în cadrul unui proiect care se derulează în colaborare cu Primăria Mărgău, în cadrul Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară „Măgura”, cu finanţare din fonduri europene sută la sută, nerambursabile, pe Măsura 322 – Dezvoltarea infrastructurii în spaţiul rural.

Este vorba de modernizarea drumului comunal DC 121, care face legătura între satele Beliş – Bălceşti – Dealu Botii – Răchiţele. De asemeni, în proiect este cuprinsă înfiinţarea reţelei de alimentare cu apă şi canalizare în satul Răchiţele, construirea şi dotarea unui centru social de zi pentru copii în satul Răchiţele şi modernizarea şi dotarea Căminului Cultural, pentru promovarea specificului cultural, în comuna Mărgău.

Pentru aceste obiective noi am primit o finanţare de 6.200.000 euro, din care 4 milioane şi jumătate sînt pentru drum. Circa 70% din acest drum este din pămînt. Drumul va fi reabilitat, modernizat, asfaltat.

– De ce era necesar acest drum?

– Din două motive. În primul rînd pentru că locuitorii satului Dealu Botii, care aparţine de comuna Beliş, nu aveau cum să ajungă în centrul de comună decît dacă veneau prin comuna Mărgău, pe traseul Răchiţele – Mărgău – Călata – Călăţele – Beliş. O distanţă de vreo 50 de kilometri!

– Aceeaşi problemă ca şi cu satul Giurcuţa de Jos, rezolvată între timp.

– Exact. Numai că în acest caz, distanţa de la centrul de comună pînă la Dealu Botii se reduce la 15 minute de mers cu maşina, respectiv la 10 km de drum.

– Care este cel de-al doilea motiv pentru care acest drum trebuia făcut, sau mai bine zis modernizat?

– Este un drum turistic extraordinar de interesant, plus că este o legătură pentru cei care vin din Alba. Dacă vii pe drumul naţional care leagă localităţile Albac şi Huedin şi vrei să ajungi la Padiş, nu mai ocoleşti prin Călăţele – Călata, ci o iei prin Bălceşti, faci 10 km pînă în Dealu Botii, ajungi la intersecţia cu drumul judeţean şi apoi imediat eşti în Padiş.

– Cînd au fost demarate lucrările la drum?

– În acest an, în primăvară. Am avut, la un moment dat, mici probleme cu proprietarii de pădure, care n-au înţeles că un drum comunal este în administrarea celor două comune, ei crezînd că dacă traversează proprietatea lor, le aparţine. Am avut nişte „contre”, să zic aşa, cu Direcţia Silvică, cu proprietarii de pădure, respectiv cu composesoratele, care au înţeles mai greu cum stau lucrurile, dar problema s-a rezolvat, în sensul că am întabulat drumul, aşa cum era normal, pe Primăria Beliş.

– În ce stadiu sînt lucrările?

– Avem ca termen de finalizare luna iunie, anul viitor. N-aş putea să spun, în procente, cît s-a realizat pînă acum, important este însă că s-a creat culoarul, s-au aşezat podeţele, s-a început balastarea, deci lucrarea este în grafic din punct de vedere al execuţiei.

Proiectul acesta este unul anunţat de mult. S-a întîrziat însă începerea lui efectivă din cauza procedurilor de licitaţie, stufoase, din cauza contestaţiilor care s-au făcut. Fiind o lucrare destul de bună, de atractivă, ca preţ, aşa cum se întîmplă întotdeauna, au existat şi contestaţii. De aceea, un pic am întîrziat începerea lucrărilor.

– Problema cea mai mare a Belişului, în ultimii ani, a fost apa. Ştiu că aţi demarat, în 2008, un proiect pe Ordonanţa 7, de alimentare cu apă a satului Bălceşti şi de înlocuire a conductelor în satul Beliş. Rezolvarea problemei apei a fost una dintre promisiunile dvs electorale, cu care, de altfel, aţi şi cîştigat primul mandat. Spuneaţi, de altfel, într-un interviu din octombrie 2011: „Era normal să am apa în vedere fiindcă era o problemă prioritară. Belişul a avut apă, dar de ani buni putem vorbi deja de o instalaţie care nu mai face faţă nevoilor, o instalaţie care este, de mult, depăşită şi fizic şi moral. E o instalaţie din anii ’70, de cînd s-a mutat Belişul, pe ţevi de metal, care acum sînt colmatate, fisurate, crăpate. Instalaţia e la limita de avarie. Funcţionează încă, dar la cea mai mică problemă tot satul rămîne fără apă”.

În noiembrie şi decembrie 2011 a trebuit să aduceţi apă în sat de lîngă Călăţele, cu cisternele. Spuneaţi, într-un interviu pe care ni l-aţi acordat în ianuarie 2012, că Guvernul nu vă alocă banii necesari pentru finalizarea proiectului, deşi 90% din lucrări sînt făcute. Mai aveaţi nevoie de 300.000 lei şi aţi primit, în decembrie, cînd oricum nu mai puteaţi face nimic, 10.000 lei.

De curînd aţi anunţat că la sfîrşitul lunii august proiectul va fi, în sfîrşit finalizat…

– Este prima dată cînd vorbesc de acest proiect cu plăcere. Adică, nu: a fost şi perioada aceea de început, cînd am demarat lucrările, dar pe parcurs mi-am pierdut entuziasmul văzînd că banii vin tot mai rar şi sînt tot mai puţini.

După problemele pe care le-am avut în toamna şi iarna aceasta, am spus, în prima şedinţă de consiliu din acest an, că lăsăm la o parte orice altă investiţie şi că prioritară pentru noi este apa. Împreună cu consilierii locali am luat hotărîrea ca suma necesară finalizării lucrărilor, sau cel puţin 70-80% din această sumă să fie alocată din bugetul local.

– Banii de la Guvern n-au mai venit?

– În momentul acesta, după calculele mele, am mai avea de luat de la Guvern vreo 2 miliarde de lei vechi, bani care ne-ar fi fost aproape suficienţi pentru finalizarea lucrărilor. Nu i-am primit, încă. Sperăm că, poate, noul guvern va face ce n-a făcut celălalt. De altfel, tocmai ni s-a cerut o situaţie a lucrărilor pe Ordonanţa 7, a stadiului în care se află aceste lucrări şi a sumelor pe care le mai avem de încasat.

De aceea vorbesc acum cu plăcere despre acest proiect: pentru că alocînd banii de la bugetul local, pot să spun, cu bucurie, că se lucrează la apă şi sper ca la sfîrşitul lunii august să finalizăm acest proiect, să nu mai avem probleme şi să fie rezolvată definitiv problema apei în Beliş, dar şi în Bălceşti.

– În afară de drumul spre Dealu Botii şi de proiectul de alimentare cu apă, aveţi şi alte proiecte în derulare?

– Dacă în mandatul 2008-2012 aproape că n-am reuşit să fac mare lucru, în sensul că n-am reuşit să construiesc ceva, să fie vizibil, în comună, paradoxal, pot să spun că acest mandat a fost, pentru mine, unul mai bun decît cel de dinainte, pentru că am reuşit să semnez contracte pentru comuna Beliş, pe finanţare sută la sută din fonduri europene, de vreo 6 milioane de euro. E vorba de 4 milioane şi jumătate alocaţi pentru drumul spre Dealu Botii, un milion şi jumătate pentru modernizarea a două drumuri forestiere care sînt, oarecum, şi turistice. De asemeni, este vorba şi de acel centru de informare turistică pe care sîntem pe punctul de a-l demara. În cîteva zile, sper, va începe construcţia clădirii.

– Unde va fi amplasată?

– În centru satului Beliş, vizavi de Primărie.

– Spuneaţi de modernizarea unor drumuri forestiere. Oare nu forestierii sînt cei care strică, în zonă, drumurile, inclusiv cele comunale şi judeţene?

– Ei sînt cei care le-au avut pînă acum în administrare. Ei, adică direcţiile silvice. Le-am preluat noi, printr-o Hotărîre de Guvern. Din taxele pe metru cub de masă lemnoasă vîndută, ei aveau alocată o sumă pentru întreţinerea drumurilor forestiere, or acest lucru nu s-a întîmplat niciodată, aşa că… bucuroşi au acceptat transferul acestor drumuri, în starea în care sînt acum, către primării.

– Cu podurile nu aveţi probleme, în satele comunei?

– Ba da. Sînt două poduri, în Poiana Horii, în centru, şi la Smida, la „coada” lacului, care traversează Doda Pilii – Smida. Acestea obligatoriu trebuie refăcute, pentru că structura lor de rezistenţă este la limita de jos. Datorită lucrărilor care au avut loc pe drumul judeţean dintre Răchiţele şi Ic Ponor, traficul greu a fost deviat pe partea asta, Poiana Horii – Giurcuţa – Smida, ceea ce a dus la deteriorarea serioasă a podurilor. Am chemat nişte proiectanţi să facă o expertiză tehnică şi după ce o vom avea, vom căuta, împreună cu Consiliul Judeţean, să găsim o rezolvare.

Şi pentru că tot veni vorba de Poiana Horii, aici mai avem de continuat lucrările de regularizare a cursurilor de apă.

– Spuneaţi, nu demult, despre o hală agro-alimentară pe care intenţionaţi să o deschideţi în satul Beliş.

– Am estimat deschiderea acestei hale spre sfîrşitul lunii august, începutul lui septembrie, dar n-am vrut să forţez nota, pentru că am zis că prioritară, pentru noi, rămîne apa. În cazul în care o să mai apară nişte lucrări suplimentare, dat fiind faptul că un an şi jumătate n-am făcut nimic şi probabil şi costurile sînt acum un pic mai mari decît le-am estimat noi iniţial, am zis că trebuie să avem bani pentru apă. Şi atunci, hala am lăsat-o un pic deoparte.

Că va fi gata la sfîrşitul lunii august sau că va fi gata la mijlocul lui septembrie, nu cred că mai are importanţă. Hala va funcţiona în centrul satului Beliş, fiind construită pe structura vechiului depozit de cărbune de la centrala termică acum dezafectată. În această hală vrem să aducem toată piaţa de duminică. Ne dorim însă ca această hală să funcţioneze zilnic, iar sătenii să poată găsi aici nu numai duminica produsele de care au nevoie. Va fi o hală agro-alimentară normală, cum este în orice oraş sau în orice localitate importantă. Adică, dacă omul are marfă şi are cerere şi dacă are şi disponibilitate, să poată veni în cursul săptămînii la Beliş şi să poată vinde într-un spaţiu amenajat.

Primăria Beliş

– În felul acesta creaţi şi nişte locuri de muncă.

– Da, pentru că aceste două sau poate trei locuri de muncă, cîte vor fi în primă fază, sigur că se vor autofinanţa din beneficiile pe care le vor aduce tocmai spaţiile închiriate pentru activităţi comerciale.

– Alte proiecte…?

– Ne este în plan astfaltarea celor două drumuri comunale reciclate, Doda Pilii-Giurcuţa de Sus şi Bălceşti-Beliş. După finalizarea lucrării la apă, dar şi după finalizarea drumului spre Dealu Botii, drumul Beliş-Bălceşti va trebui, obligatoriu, asfaltat.

– Cînd am discutat ultima oară, în ianuarie a.c., şi aveaţi probleme mari cu apa, relaţiile cu oamenii din sat erau foarte tensionate. În pofida acestor probleme, oamenii v-au acordat, prin vot, un nou mandat…

– Da, dar faptul că am avut probleme cu apa l-am simţit la vot. Eu am mai spus-o şi într-un alt interviu: ca primar întotdeauna eşti vinovat pentru ceea ce se întîmplă sau pentru ceea ce nu se întîmplă în comună. Că vina nu este, în procente, sută la sută a ta, asta este altă problemă.

– Dacă v-au ales din nou înseamnă că oamenii au înţeles cine a fost de vină pentru că ei n-au avut apă?

– Da, în marea lor parte au înţeles. Dar oamenii, dacă te-au pus la primărie, aşteaptă rezolvări la problemele lor şi au dreptul la nişte răspunsuri. Cum interpretează ei aceste răspunsuri, asta este deja altceva.

– Cît la sută din voturile exprimate în Beliş, la referendum, au fost pentru demiterea lui Traian Băsescu?

– Peste 80%.

– Este şi problema apei unul dintre motivele pentru care credeţi că s-a votat aşa?

– Da, este şi acesta unul dintre motive. Dar omul se uită mai ales la pensie, la nivelul lui de viaţă, la modul cum (nu) poate să-şi întreţină un copil în şcoală.

– Cinstit vorbind: în perioada guvernării PDL a fost Belişul o comună defavorizată?

– Categoric da.

– Din cauza apartenenţei politice a primarului?

– Nu văd de ce de altceva. Ca să vă dau un exemplu: am avut atîtea proiecte depuse la diverse ministere şi toate au fost respinse. M-am întrebat, nu o dată: cum poţi să obţii finanţare din afară, din bani europeni, iar din bani guvernamentali nu eşti în stare? Unde-i… problema? Un proiect depus la Ministerul Dezvoltării, de asfaltare a drumurilor din Beliş – respins. Proiecte de canalizare pentru localităţile Beliş şi Bălceşti (actuala canalizare acoperind 10% din nevoi) – respins. Plus altele. Şi atunci sigur că rămîi cu gîndul că lucrurile astea se întîmplă pentru că nu eşti cu… şliţul portocaliu!

Eu înţeleg lucrurile astea, dar pînă la un punct. Dacă dai bani la trei primării PDL, atunci dă măcar şi la una din celelalte. Pentru canalizare, nu ştiu dacă vreo primărie liberală din judeţul Cluj a primit vreun ban. Dacă n-aş fi cîştigat atîtea proiecte europene, nu m-aş fi înscris, pentru nimic în lume, într-o nouă competiţie pentru Primărie!

– Nu vă mai întreb de proiecte. Vă întreb însă dacă este adevărat că Belişul are o maşină de pompieri.

– Este adevărat şi ne mîndrim cu asta. Şi vreau ca în acest an să mai aducem una. Tocmai am primit o ofertă din partea unei fundaţii, care ne va aduce din Luxemburg o maşină de 3 tone, mult mai mare şi mai nouă decît cea pe care o avem acum.

– Cine conduce maşina de pompieri pe care deja o aveţi?

– Un angajat al primăriei. Ceilalţi din echipă sînt voluntari.

– Aţi avut intervenţii pînă acum?

– Da, la păşuni, iar maşina noastră şi-a dovedit din plin eficienţa.

– Colaboraţi cu ISU?

– Toate primăriile sînt coordonate şi colaborează cu ISU.

M. TRIPON

Articole din aceeasi categorie