Anul administrativ 2019, în Cluj-Napoca

Anul administrativ 2019 a stat sub semnul înverzirii oraşului şi al mobilităţii urbane. O serie de proiecte importante au primit undă verde, unele dintre iniţiative începând deja să prindă contur.
De departe, eşecul răsunător al anului a fost colectarea selectivă, în timp ce proiectul “SF” anunţat a fost (în contextul traficului rutier infernal din oraş) implementarea- în viitorul apropiat- a autobuzelor fără şofer.
Traseul final al Centurii
Unul dintre cele mai importante proiecte este cel care vizează Centura Metropolitană a Clujului. Luna trecută, municipalitatea a anunțat că una dintre cele opt variante de traseu propuse pentru centura metropolitană a Clujului a primit avizul din partea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Astfel, traseul propus pentru această centură ocolitoare esențială pentru dezvoltarea orașului și a zonei metropolitane începe dincolo de localitatea Gilău, venind în paralel cu Someșul în partea nordică a acestuia, pe traseul comunelor Gilău și Florești, traversează înspre sud intrarea Clujul în zona denumită nodul N și își continuă traseul în partea de sud a Clujului, în proximitatea Făgetului, urcând către zona nordică și conectându-se cu actuala centură de Est. Costurile estimate pentru construirea centurii metropolitane se ridică la 150 de milioane de euro.
Paşi pentru metrou și tren metropolitan la Cluj
Alte două obiective importante, pe termen lung, pentru municipiul Cluj-Napoca vizează construirea trenului şi metroului. În acest sens, Primăria Cluj-Napoca a anunțat, recent, câștigătorul licitației, care va efectua studiile de fezabilitate pentru realizarea acestora. Este vorba despre o asociere de firme din România, Italia și Franța, și anume SWS ENGINEERING SPA-SYSTRA-METRANS ENGINEERING SRL.
Concret, obiectul contractului este reprezentat de „Servicii de elaborare Studii de Pre-Fezabilitate, Fezabilitate, impact asupra mediului şi evaluarea strategică adecvată pentru obiectivul de investiţii „Tren Metropolitan Gilău – Floreşti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonţida”- etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de Metrou şi Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și studiile conexe viitoarelor obiective de investiții”.
Pentru demonstrarea experienței similare, firma SYSTRA și-a prezentat portofoliul, care include activități similare pentru metrourile din Toulouse și Tel Aviv.
În cadrul licitației s-au prezentat cinci asocieri de firme din România, Italia, Franța și Marea Britanie, dar două dintre ele au fost respinse, pentru că nu au îndeplinit cerințele de calificare solicitate în documentația de atribuire. Pe noua linie de metrou sunt propuse 15 stații pe o lungime de aproximativ 16 km.
Mai mult verde pentru oraş
Municipalitatea clujeană a anunţat încă de la începutul acestui an că una dintre priorităţi este construirea de noi parcuri şi reamenajarea unora dintre cele existente deja. Astfel, primăria a dat undă verde pentru reamenjarea Parcului Feroviarilor, pentru realizarea unui parc nou în cartierul Zorilor şi a altuia în Bună Ziua. De asemenea, municipalitatea clujeană mai are în desfăşurare lucrări la parcul din zona “Între Lacuri”. Nu în ultimul rând, Primăria Cluj-Napoca are în derulare proiectul Pădurea clujenilor şi Cetăţuia, unde un spaţiu verde generos urmează să fie amenajat. Estimarea municipalităţii este că se vor putea atrage şi cheltui peste 100 milioane euro în modernizarea spaţiilor verzi şi crearea de noi spaţii verzi.
O premieră inedită- cumpărarea de locuinţe sociale
O iniţiativă inedită din partea Primăriei Cluj- Napoca a venit în luna august a acestui an, când s-a lansat procedura de achiziție de pe piața liberă a unor imobile de locuințe cu destinația de locuințe sociale, de la persoane fizice și juridice. Este vorba despre o nouă alternativă la numărul redus de locuinţe sociale la nivelul municipiului, raportat la numărul de cereri de locuințe sociale (apartamente cu 1, 2 și 3 camere), cu destinația de locuințe sociale. Municipalitatea clujeană acordă anual, în medie, 15 locuințe sociale, în condițiile în care numărul de cereri este de aproximativ 400 pe an. În acest fel, prin achiziționarea de locuințe disparate, prin această iniţiativă, se evită situația creării unor blocuri sau cartiere întregi de locuinţe sociale dedicate în exclusivitate grupurilor vulnerabile, care sunt expuse riscului stigmatizării şi segregării sociale.
Pubele stradale inteligente
Tot în vara acestui an, Cluj-Napoca a devenit prima localitate din țară în care cetățenii pot colecta selectiv deșeurile stradale cu ajutorul unor sisteme inteligente. În acest sens, municipalitatea a instalat mai multe staţii de colectare– câte una pentru deșeurile de plastic, respectiv pentru deșeurile din hârtie – în mai multe locaţii din oraş, astfel încât clujenii să poată colecta selectiv deșeurile stradale.

Anca M. COLIBĂȘANU

Articole din aceeasi categorie