Eurodeputatul ALDE, Norica Nicolai: „Sper să existe voința de a aduce mai multă coeziune și unitate în abordarea prezenței noastre în UE”

Eurodeputatul român Norica Nicolai avertizează că alegerile din mai 2019 vor fi esențiale pentru viitorul Uniunii, menţionând că urmează modificări importante, cum ar fi schimbarea majorității de vot din Consiliu, recent anunțată de președintele Comisiei Europene. Într-un interviu acordat ziarului Făclia de Cluj, Norica Nicolai susţine că toate acestea ne vor slăbi capacitatea de apărare a intereselor proprii. Cât priveşte declaraţia comisarului european pentru buget Günther Oettinger cum că România, Ungaria, Polonia și o parte din guvernul Italiei vor să slăbească și să distrugă proiectul european, Norica Nicolai susţine că astfel de afirmaţii pur politice nu servesc intereselor unei Uniuni mai coezive, ci dimpotrivă, o slăbesc. Legat de disputa politică internă, europarlamentarul ALDE arată că liderii politici de la București trebuie să înțeleagă că în momentul acesta este vorba de interesul țării și nu de interesele lor personale sau electorale. 

Rep: Doamna Norica Nicolai, vă apropiați de finalul mandatului de europarlamentar. Care au fost principalele direcții de acțiune pe care le-ați avut în acești ani în legislativul european?

Europarlamentar Norica Nicolai: Am activat în cele patru comisii și patru delegații în care sunt membră, iar o parte destul de mare dintre activități s-au desfășurat în cadrul Comisiei pentru Pescuit, unde am coordonat mai multe dosare importante din calitatea de raportor principal dar și secundar.

Amintesc doar câteva dintre ele: situația pescuitului recreativ în UE, paza europeană de frontieră și de coastă, Acordul internațional privind zonele din afara jurisdicțiilor naționale – Convenția ONU privind dreptul mării, Dezvoltarea economiei albastre. În plus, în cadrul Comisiei de Afaceri Externe sunt raportorul permanent pe relația cu Azerbaidjan, iar Parlamentul European mi-a aprobat recent un raport pe această temă: astfel, am reușit să propun și să îmi fie acceptată o abordare care să deschidă calea spre alimentarea cu energie din Caucaz, insistând în același timp pe amplificarea relațiilor între UE și Azerbaidjan, ceea ce este de o extrem de mare importanță și pentru România. Republica Moldova a constituit de asemenea o preocupare constantă a acestui mandat, prin prisma calității pe care am avut-o în cadrul Delegației la Comitetul Parlamentar de asociere UE-Moldova și al Delegației la Adunarea Parlamentară Euronest. Am organizat și susținut evenimente la Parlamentul European în care am încurajat calea dialogului între autoritățile europene și reprezentanții Republicii Moldova, având în vedere situația politică și de securitate speciale în această zonă, care ne afectează și pe noi ca țară. Nu în ultimul rând, o mare parte din activitate mi-am dedicat-o promovării imaginii României la Bruxelles dar și prin promovării proiectelor și direcțiilor de acțiune ale UE la noi în țară. Astfel, am organizat o serie de evenimente, conferințe și dezbateri, pe teme istorice, politice, dar și de sănătate publică și mediu, ocazii cu care am demarat sau susținut campanii de promovare a țării noastre și a politicilor europene în sprijinul cetățenilor.

Rep: Lideri ai ALDE din România v-au vehiculat numele ca variantă pentru deschiderea listei de candidați la alegerile europarlamentare din 2019. De ce e nevoie să vă continuați activitatea în Parlamentul European?

Norica Nicolai: Într-adevăr, este o decizie a ALDE și cred că ea vine și ca urmare a faptului că se preconizează că alegerile din mai 2019 vor fi esențiale pentru viitorul Uniunii. Urmează modificări importante, cum ar fi schimbarea majorității de vot din Consiliu recent anunțată de președintele Comisiei Europene, iar toate acestea ne vor slăbi capacitatea de apărare a intereselor proprii, și așa deja slab apărate la nivelul Uniunii. În cele două mandate pe care le-am avut în Parlamentul European, cred că au fost extrem de evidente determinarea mea și experiența de negociere pe care le-am folosit la Bruxelles în apărarea intereselor românilor, dar și experiența mea profesională anterioară acestor mandate. Toate acestea au fost luate în considerare în decizia de a candida din nou la aceste alegeri.

Rep: Comisarul european pentru buget Günther Oettinger a spus că România, Ungaria, Polonia și o parte din guvernul Italiei vor să slăbească și să distrugă proiectul european. Cum comentați acest lucru?

Norica Nicolai: În momentul de față, pentru că această Comisie a fost incapabilă să găsească soluții viabile pentru marile probleme cu care se confruntă Uniunea, cele bugetare mai ales, accentuate după viitoarea plecare a Marii Britanii în 2019, dar și cele care privesc migrația după eșecul mecanismului de redistribuire care a fost introdus, acum prin unii dintre reprezentanții săi vine cu declarații pur politice care nu servesc intereselor unei Uniuni mai coezive, ci dimpotrivă, o slăbesc.

Rep: Se preconizează ca, în urma alegerile pentru legislativul european, partidele de extremă dreapta să aibă o reprezentare considerabilă în acest for. Cum vedeți ascensiunea acestor formațiuni și de ce credeți că a luat amploare acest fenomen în Europa?

Norica Nicolai: Cred că este momentul ca Uniunea Europeană să facă o analiză a unui anumit deficit democratic în comportamentul unor comisari și al unor state membre care se comportă ca lideri ai Uniunii fără să înțeleagă că de fapt această organizație este compusă din 28, în curând 27 de state membre cu drepturi egale. Dacă privim lucid, recrudescența acestor fenomene este generată de mai multe decizii greșite, de lipsa de soluții la subiectele mari cu care se confruntă Uniunea, ceea ce conduce la un discurs anti-UE pe care unii îl promovează în statele membre, consolidând astfel forțe politice populiste și extremiste, dar este și o formă de revoltă a cetățenilor împotriva unui leadership european nu întotdeauna foarte performant și mai ales nu întotdeauna foarte democrat.

Rep: Din fericire România este ferită de astfel de mișcări. Ba mai mult, potrivit sondajelor, populația continuă să aibă încredere în proiectul european. Constituie acest lucru un atu pentru România și cum poate fi valorificat în negocierile pe care le are la Bruxelles?

Norica Nicolai: Cu siguranță, România este unul dintre statele membre profund favorabile proiectului european și am convingerea că se va lucra în continuare pentru menținerea acestui proiect. Eu cred că de fapt țara noastră are foarte mari probleme în interior, dată fiind disputa dintre președinte și guvern, președintele fiind cel care ne reprezintă la Consiliile Europene, iar guvernul fiind cel care pune în aplicare politicile europene. Această dispută susținută permanent de președintele Klaus Ioannis nu face deloc bine Românei, o vulnerabilizează și cred că singura posibilitate de a avea o voce comună este să avem lideri responsabili la București, cărora să le pese de România, lideri patrioți și nu lideri care înclină să dea dreptate unui stat membru sau altul în detrimentul intereselor pe care le are România. Sper ca în următorul mandat, dat fiind că avem și alegeri prezidențiale, să lucrăm cu un președinte mult mai responsabil și mult mai aplecat să susțină interesul României.

Rep: În 2015 se lansa acel plan de investiţii pentru Europa, aşa-numitul „Plan Juncker”. În ce măsură credeți că acest plan și-a atins obiectivul și cât de mult a profitat România de pe seama acestui proiect?

Norica Nicolai: Planul Juncker a fost unul ambițios, parțial și-a atins obiectivele, din păcate criza financiară nu are nici acum soluții viabile, dat fiind faptul că situația economică europeană se schimbă permanent. România din păcate a beneficiat foarte puțin de acest plan dar vreau să subliniez că nu din cauza faptului că Bruxellesul ar fi creat impedimente la adresa noastră, ci pentru că nu a existat o capacitate sau o viziune comună cu privire la marile investiții de care țara noastră are nevoie, și mă gândesc în primul rând la infrastructură.

Rep: Cum comentați situația politică actuală din România și în ce măsură pot afecta disputele interne mandatul pe care-l va prelua țara noastră la începutul anului 2019 la nivelul președinției Consiliului UE?

Norica Nicolai: Președinția României din anul 2019 va fi una care de obicei este dominant tehnică, dar vom avea două specificități care pot afecta inclusiv starea Uniunii și a României: Brexitul, și amintesc că nici acum nu avem un acord cu Marea Britanie, nu avem o analiză clară a consecințelor mai ales financiare asupra Uniunii și dorința actualei Comisii de a avea o înțelegere pe cadrul multianual bugetar următor. Dacă președintele care va reprezenta România în Consiliu nu înțelege că conlucreze corect și eficient cu guvernul care va fi prezent în toate dosarele tehnice, și deja se lucrează cu președinția austriacă pentru a sprijini închiderea unor dosare pe rol în 2019, noi riscăm o imagine care nu ne este benefică. Dar eu totuși am speranța că dincolo de procesele electorale europarlamentare și prezidențiale, liderii politici de la București să înțeleagă că în momentul acesta este vorba de interesul țării și nu de interesele lor personale sau electorale. Îmi este greu să admit că vom avea o astfel de realitate cu clasa politică românească, dar sper totuși să existe voința de a aduce mai multă coeziune și unitate în abordarea prezenței noastre în UE.

Interviu realizat de Cosmin PURIŞ

Articole din aceeasi categorie