Un plan Schengen pentru România şi Bulgaria

– Financial Times –

Comisia Europeană a elaborat un plan de reformă a spaţiului Schengen, însă propunerile sale nu vor discuta cazul Bulgariei şi României – cele două state UE care îşi doresc aderarea la spaţiul Schengen, dar care pînă în prezent le-a fost refuzată.

Deşi ambele ţări au îndeplinit cerinţele tehnice pentru a adera la Schengen, pentru membrii existenţi – conduşi de Franţa şi Germania – corupţia sistemică din serviciul public subminează controalele la frontieră. Un împovărător “mecanism de cooperare şi verificare” este menit să asigure o îmbunătăţire continuă.

Diplomaţii gîndesc însă creativ. Unul dintre principalele puncte de dispută este că, dacă Bulgaria şi România vor admise în Schengen, ar fi creat “un pod terestru” din Grecia pînă la teritoriul Schengen continental (În prezent, Grecia nu are frontiere terestre cu alte state Schengen şi,în condiţiile în care frontiera dintre Grecia şi Turcia este principala poartă de intrare spre Europa a imigranţilor ilegali, pierderea actualei “zone-tampon” constituie o problemă).

Polonia, care gestionează acum acest dosar în calitate de deţinătoare a preşedinţiei prin rotaţie a UE, a readus în discuţie ideea unui acces al României şi Bulgariei la Schengen în două etape: se păstrează pentru moment controlul paşapoartelor în cazul frontierelor terestre şi maritime, dar este eliminat cel pentru transportul aerian. Aceasta i-ar bloca, în teorie, pe imigranţii ilegali din Grecia să treacă în Bulgaria de la început. În acelaşi timp, frontiera terestră dintre România şi Ungaria ar rămîne, de asemenea, o frontieră “reală” a spaţiului Schengen.

Ideea este că pînă şi o aderare parţială ar mulţumi pe moment România şi Bulgaria, precum şi pe nenumăraţii lor susţinători din Europa de Est, care sînt dornici de a-i vedea că au aderat la Schengen.

Există însă o problemă. Planul de aderare parţială presupune ca pasagerii care călătoresc cu avionul între două aeroporturi din Schengen să arate documentele de identificare. Nu mai este însă cazul. O mulţime de companii aeriene permit acum accesul la bordul unui avion fără a fi arătat paşaportul în vreun stadiu: nici la check-in, nici la aeroport, şi nici chiar la urcarea în avion.

Dacă presupunem – aşa cum UE o face în mod evident – că frontierele terestre ale Bulgariei şi României nu sînt fără fisuri, aceasta înseamnă că un imigrant care vine dinspre Turcia poate ajunge la Sofia, prin Grecia, fără a-şi prezenta documentul de identitate. Şi într-adevăr, acest lucru se întîmplă astăzi. De acolo, nu există nici un motiv pentru care aceşti imigranţi nu vor putea în viitor lua un avion spre Frankfurt, Paris sau Stockholm, fără a-şi arăta vreodată documentul de identitate.

În practică, este mai mult decît probabil ca guvernul francez, să zicem, să se asigure discret că toţi transportatorii care vin din România şi Bulgaria să aibă instituite cerinţe de verificare a documentelor de identitate. Însă chiar şi aceste precauţii de bază ar lăsa personalul de la sol al Air France, TAROM, Ryanair şi al altor companii pe post de noi paznici ai Schengen – ceea ce ar fi mai bine decît lipsa oricăror controale terestre, odată ce România şi Bulgaria au aderat complet la Schengen.

Articole din aceeasi categorie

    Nu exista articole asemanatoare