Teatru Teatrul Maghiar de Stat Cluj – Napoca

O nouă premieră : “Cina festivă a lui Don Juan”

miercuri, 6 martie, ora 19

La o săptămînă distanţă, scena condusă de Tompa Gabor, Teatrul Maghiar de Stat Cluj – Napoca, propune o nouă premieră, “Cina festivă a lui Don Juan. După Tirso de Molina, scrisă cît p-aci de Moliere, cu un strop de Mozart, Da Ponte şi Georges Battaile”.

Este un titlul nou, dar unul care ne prilejuieşte reîntîlnirea cu regizorul Matthias Langhoff, o reîntîlnire ca să fim corecţi, prima fiind în 2010, odată cu regia la ‘Măsură pentru măsură’.

Matthias Langhoff (n. 1941, Zurich) face parte din acea familie frumoasă dar restrînsă de regizori de top, încadrările specialiştilor plasîndu-l în primii 10 regizori europeni, statut la care a ajuns prin muncă, prin calitatea artistică a demersului regizoral, prin originalitatea abordărilor scenice. A început pe scena Berliner Ensemble (1963), au urmat Volksbuhne Berlin (‘Pădurea’ de Ostrovski, ‘Othello’ şi ‘Regele Lear’ de Shakespeare, ‘Raţa sălbatică’ de Ibsen, ‘Prometeu înlînţuit’ de Eschil,…), Schauspielhaus Bochum /’Woyzeck’ de Buchner, ‘Livada de vişini’ de Cehov, ‘Domnişoara Julia’ de Strindberg,…), Theatre Vidy – Lausanne (‘Macbeth’ de Shakespeare, ‘Trei surori’ de Cehov, ‘Revizorul’ de Gogol,…), ‘Don Giovanni’ de Mozart la Grand Hotel Theatre din Geneva, ‘Simon Boccanegra’ de Verdi la Opera din Franckfurth, ‘Quartet’ de Heiner Muller la Meyerhold Centre, ‘Oedip tiranul’ de Sofocle pe scena Saratov Kiselev Youth Theatre (Rusia), invitaţii în întreaga lume… Este membru al Academiei de la Berlin, Ofiţer al Legiunii de Onoare, profesor în cadrul Conservatorului de Artă Dramatică de la Paris,…

Cina festivă a lui Don Juan este, ca să citez din interviul Eszterei Biro cu Matthias Langhoff, “o piesă superbă, e povestea unui mare personaj care, faţă în faţă cu moartea, refuză să renunţe. Moartea este prezentă tot timpul în această piesă, de la bun început. Şi tocmai acest lucru ne dă emoţii. Don Juan nu vrea să grăbească cursul evenimentelor, nu doreşte să moară discret. El ar putea spune : “destul, mă bag în pat şi mor încet, cum se cade, poate ajung şi pînă la Dumnezeu”. De ce nu acceptă pur şi simplu, că Dumnezeu are ultimul cuvînt de spus ?, ne-am putea întreba noi. Dacă există Dumnezeu. Don Juan însă îl neagă pe Dumnezeu, aşa cum îl neg şi eu, de altfel (…) Faptul că pun în scenă piesa ‘Don Juan’ înseamnă, printre altele, că îmi lipseşte ‘Don Giovanni’ şi că, pentru mine, el trebuie să fie prezent tot timpul, ca ceva ce am pierdut. Pentru mine cea mai mare incertitudine o reprezintă modul în care vom folosi aceste arii, sper să găsim modalitatea adecvată”.

Regia şi decorul sînt semnate de Matthias Langhoff, costumele Carmencita Brojboiu, conducerea muzicală Incze G. Katalin, mişcarea scenică Sinko Ferenc, în distribuţie Hathazi Andras (‘Don Juan’), Biro Jozsef, Kato Emoke, Viola Gabor, Szucs Ervin, Kollo Csongor, Laczko Vass Robert, Petho Aniko, Varga Csilla, Bodolai Balazs, Bereczky Gergo, Orban Attila, Buzasi Andras, Imre Eva, Sigmond Rita, Marosan Csaba.

Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie

    Nu exista articole asemanatoare