Salariile “la privat” au crescut cel mult cu rata inflației

În mediul privat, creşterile de salarii din 2009-2011 au fost cel mult la nivelul ratei inflaţiei, astfel că lefurile nu au crescut în mod real faţă de 2006-2008, iar rentabilitatea capitalului uman a scăzut cu 12%

„În perioada de creştere economică 2006-2008, majorările salariale efectiv realizate au fost mai mari decît se prevedea la începutul anului sau cu un an în urmă şi cu 5-10 procente peste rata inflaţiei. În 2009-2011, nu avem creşteri de salarii reale, în majoritatea cazurilor acestea au crescut cel mult cu nivelul inflaţiei”, se arată în studiul Paywell 2011, realizat de compania de consultanţă şi audit PwC. Astfel, în 2010 companiile au crescut efectiv salariile cu 4,3% deşi planificările vizau majorări de 6,4%, iar bugetarea prevedea salarii mai mari cu 10,2% faţă de 2009. În 2009-2010 majorările efectiv realizate au fost sub nivelul inflaţiei, care s-a situat la 8%. În 2011 lucrurile stau ceva mai bine, deoarece salariile au crescut cu 5,1%, iar rata inflaţiei ajunge la 4,6%. Studiul remarcă și o majorare a diferenţelor dintre creşterile de salarii programate şi nivelul efectiv realizat. În acelaşi timp, evoluţiile salariale au fost influenţate de scăderea PIB-ului şi de creșterea ratei şomajului.

A 15-a ediţie a studiului PayWell România a fost realizat prin intervievarea a 152 de firme din nouă sectoare de activitate, 80% cu capital integral străin, și 50% cu o cifră de afaceri mai mare de 50 milioane de euro.

Devenim tot mai puțin competitivi pe piața muncii

Cu toate că majorările salariale au fost aproape nesemnificative, costurile cu forţa de muncă raportate la costurile totale ale companiilor au crescut cu 10%, de la 9,26% în 2009, la 10,13% în 2010. Totuși, costurile cu forţa de muncă din România se menţin în continuare scăzute în comparaţie cu cele din Europa de Vest, se arată într-un alt studiu al PwC România. Aceste evoluţii au scăzut rentabilitatea capitalului uman din România cu 12%, de la 1,53 la 1,34, aproape de media din Europa Centrală şi de Est (1,36), menţinîndu-se însă un avantaj semnificativ comparativ cu Europa de Vest (1,17). Rentabilitatea capitalului uman este măsurată ca fiind venitul brut generat de fiecare angajat pentru fiecare unitate monetară (fie ea euro, dolar american sau leu), plătită de angajator sub formă de remunerare. Rezultatele studiului a fost prezentate în cadrul unei Conferinţe de Resurse Umane organizată astăzi de PwC România.

În actualul context economic, cele mai multe companii din România s-au confruntat cu o deteriorare a rezultatelor financiare. La aceasta s-a adăugat şi o uşoară majorare a costurilor cu forţa de muncă, pe măsură ce multe dintre companii au abandonat practicile de muncă neplătită sau de angajare cu normă redusa, care au fost utilizate pe scară largă în perioada de apogeu a crizei. Prin urmare, rentabilitatea medie a capitalului uman în România a scăzut în mod semnificativ în 2010. Acesta este un semn de îngrijorare cu privire la competitivitatea României, iar companiile locale ar trebui să se concentreze pe îmbunătăţirea rezultatelor financiare şi a productivităţii muncii, pentru a menţine atractivitatea Romîniei ca destinaţie de investiţii în Europa Centrală şi de Est”, consideră Peter de Ruiter, liderul Departamentului de Consultanţă Fiscală şi Juridică al PwC România.

Studiul PwC Saratoga Romania 2011 prezintă date referitoare la indicatori ai capitalului uman, pe baza datelor colectate de la 81 de companii din 5 ramuri economice (telecomunicaţii şi tehnologie, produse industriale, industria farmaceutică, industria bunurilor de larg consum şi sectorul bancar).

Articole din aceeasi categorie

    Nu exista articole asemanatoare