Românii își dau aproape toți banii pe mîncare

Consumatorii români sunt nevoiţi să îşi cheltuiască cea mai mare parte a veniturilor pe produse alimentare şi băuturi nealcoolice, cheltuielile fiind astfel limitate la strictul necesar, potrivit studiului Climatul de consum Europa, realizat de GfK.

„Situaţia în România este schimbătoare în momentul de faţă. Cu toate că România a reuşit să depăşească criza anul acesta, cu o creştere de la an la an de 0,2% în al doilea trimestru şi o rată a şomajului care a scăzut uşor la cu puţin sub 5%, aceste îmbunătăţiri nu s-au făcut încă simţite şi nu au avut un efect pozitiv asupra vieţii de zi cu zi a românilor. Inflaţia se situează la 7,9%, iar TVA la 24%. Pe parcursul ultimului an, ca parte a măsurilor de salvare, salariile funcţionarilor publici au fost reduse cu pînă la 25% şi deocamdată nu a fost posibil să se renunţe la aceste reduceri. Acest lucru este confirmat de indicatorul privind dorinţa de cumpărare, care în prezent se situează la -37,6 puncte. După o uşoară redresare la -20,9 puncte în august, acesta a scăzut din nou în ultimele două luni ca urmare a nesiguranţei legate de evoluţia crizei datoriilor în Europa şi SUA”, se menţionează în documentul citat

 Neliniște în Europa
Potrivit studiului, consumatorii europeni sunt, în mod vizibil, din nou neliniştiţi, confruntaţi cu dezbaterea în desfăşurare privind bailout-ul Greciei şi cu înrăutăţirea crizei datoriilor în Franţa şi Italia. Încă din iunie, aşteptările privind starea economiei „aproape că s-au prăbuşit” în majoritatea ţărilor europene incluse în studiu, cele mai accentuate scăderi înregistrîndu-se în Germania (de la 50,3 la 4,8 puncte), Austria (de la 19,6 la -26,2 puncte) şi Franţa (de la -15,3 la -42,2 puncte). Singurele ţări care au reuşit să evite acest trend puternic descendent într-o oarecare măsură au fost Polonia (de la -13,9 la -10,2 puncte), Bulgaria (de la -10,8 la -15,3 puncte) şi România (de la -26,2 la -32,8 puncte).

Ca urmare a nesiguranţei economice în creştere, aşteptările privind veniturile au scăzut în întreaga Europă. După cum era de aşteptat, cele mai pesimiste ţări au fost Grecia (-59,3 puncte) şi Portugalia (-58,5 puncte), cu toate că şi în Franţa se anticipează o reducere semnificativă a veniturilor (-51,9 puncte).

Majorarea impozitelor şi taxelor şi încetinirea creşterii economice în Uniunea Europeană afectează şi dorinţa de cumpărare a consumatorilor. Cele mai mari valori ale indicatorului continuă să se înregistreze în Germania (29,7 puncte) şi Austria (26 puncte), urmate la o distanţă semnificativă de Bulgaria (-2,2 puncte). Ezitarea legată de efectuarea de cumpărături majore acum sau amînarea acestora înregistrează cel mai ridicat nivel în Portugalia (-49,6 puncte), Marea Britanie (-49,1 puncte) şi România (-37,6 puncte).

Rezultatele au fost luate din studiul „Climatul de consum MAXX”, comandat de Comisia Europeană, care are la bază interviuri cu consumatori efectuate lunar, în toate ţările Uniunii Europene.

Articole din aceeasi categorie

    Nu exista articole asemanatoare