Rectificarea bugetară mai dă nişte bani pentru spitale şi primării

Proiectul de ordonanţă privind a doua rectificare bugetară din acest an prevede suplimentare fondurilor pentru spitale, primării, pensii, dar şi reducerea fondurilor pentru şomaj.

Conform proiectului de ordonanţă privind rectificarea bugetară, publicat de Ministerul Finanţelor Publice, bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate va fi suplimentat cu 147 milioane lei pentru plata datoriilor mai vechi de 90 de zile ale spitalelor, cu prioritate a celor din reţeaua regională de spitale de urgenţă. Obligaţiile restante reprezintă bunuri şi servicii achiziţionate cu termen de plată mai vechi de 90 de zile înregistrate în contabilitate şi neachitate pînă la data intrării în vigoare a Ordonanţei privind rectificarea, în ordinea cronologică a înregistrării acestora, fără a putea fi efectuate angajamente legale noi pe baza acestei sume la nivelul spitalelor.
Plata obligaţiilor restante la spitale se realizează astfel: în limita serviciilor medicale efectuate în 2011 peste valoarea de contract, respectiv în limita serviciilor medicale efectuate în 2012 peste valoarea de contract pînă la data de 30 septembrie 2012; pentru unităţile sanitare publice cu paturi care nu se încadrează în prevederile anterioare, pe răspunderea ordonatorului principal de credite cu privire la faptul că obligaţiile de plată mai vechi de 90 de zile de la data scadenţei reprezintă bunuri şi servicii care au fost achiziţionate prin aplicarea procedurilor legale privind achiziţiile publice, sînt evidenţiate în contabilitate şi se încadrează în bugetul aprobat pe 2011, respectiv pe 2012. Condiţiile şi modalităţile de stingere a obligaţiilor de plată ale spitalelor vor fi aprobate prin ordin comun al ministrului Sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.
Proiectul mai prevede autorizarea Ministerului Sănătăţii de a diminua suma prevăzută la „Programe pentru sănătate” cu 1 milion de lei şi să majoreze cu aceeaşi sumă transferurile din bugetul de stat către bugetul fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate. De asemenea, diminuarea cu 30 milioane lei prevăzută în bugetul Ministerului Sănătăţii, la titlul 65 „Cheltuieli aferente programelor cu finanţare rambursabilă” va fi efectuată fără afectarea creditelor de angajament.

Mai puţini bani pentru şomaj

Cheltuielile bugetului asigurărilor pentru şomaj se vor diminua cu 205 milioane lei, datorită, în principal, reducerii cu 130 milioane lei la titlul „Asistenţă socială”, precum şi cu 70 milioane lei a transferurilor între unităţi ale administraţiei publice, din care se plătesc în principal contribuţiile aferente indemnizaţiilor de şomaj.

La titlul „Asistenţă socială” se prevede o majorare de 66,7 milioane lei.
De asemenea, veniturile sistemului de asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale se diminuează cu 73,9 milioane lei, datorată în principal contribuţiilor de asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale plătite de angajatori, iar cheltuielile sistemului de asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale vor creşte cu 900.000 lei.

Bani mai mulţi pentru pensii

La bugetul asigurărilor sociale de stat, proiectul propune majorarea veniturilor bugetului asigurărilor sociale de stat aferent sistemului public de pensii cu 69,1 milioane lei. Aceasta va rezulta din diminuarea veniturilor curente ale sistemului public de pensii cu 106,5 milioane lei, datorată în principal contribuţiilor de asigurări sociale de stat, şi majorarea subvenţiei acordată de la bugetul de stat cu 175,6 milioane lei.

Fonduri suplimentare pentru bugetele locale

Rectificarea prevede şi suplimentarea sumelor defalcate din TVA (TVA) către bugetele locale cu 1,07 miliarde lei. Pentru echilibrarea bugetelor locale, sumele defalcate din TVA sunt suplimentate cu 874,8 milioane lei, din care 450 milioane lei se alocă judeţelor după o metodologie aprobată de ministrul Finanţelor Publice, în scopul achitării plăţilor restante şi a altor obligaţii de decontare înregistrate în contabilitate ale unor unităţi administrativ-teritoriale şi instituţii publice finanţate integral din bugetele locale, din subordinea acestora, rezultate din relaţii cu furnizorii de bunuri, servicii şi lucrări, precum şi din relaţiile cu unele instituţii publice.

Repartizarea pe unităţi administrativ-teritoriale a sumelor se face prin hotărîre a consiliului judeţean, pe baza cererilor scrise prezentate de ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale însoţite de documente justificative care să ateste existenţa arieratelor şi beneficiarii sumelor.

Finanţare pentru “laptele şi cornul”
Rectificarea prevede şi suplimentarea sumelor defalcate din TVA pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate la nivelul judeţelor cu 11,9 milioane lei, din care 9 milioane lei pentru finanţarea drepturilor privind acordarea de produse lactate şi de panificaţie pentru elevii din învăţămîntul primar şi gimnazial de stat şi privat, precum şi pentru copiii preşcolari din grădiniţele de stat şi private cu program normal de 4 ore, în vederea asigurării produselor lactate şi de panificaţie pentru elevii din clasa pregătitoare, 2,9 milioane lei pentru finanţarea cheltuielilor cu învăţămîntul special şi centrele judeţene de resurse şi asistenţă educaţională ca urmare a preluării de către acestea a logopezilor şi consilierilor şcolari de la şcolile din judeţ, 55.000 lei destinaţi plăţii sumelor prevăzute prin hotărîri judecătoreşti avînd ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din unităţile de învăţămînt special şi din centrele de resurse şi asistenţă educaţională.

Proiectul mai prevede suplimentarea sumelor defalcate din TVA pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor şi municipiului Bucureşti cu suma de 283,2 milioane lei, din care 99,9 milioane lei se alocă pentru finanţarea de bază a unităţilor de învăţămînt preuniversitar de stat pentru categoriile de cheltuieli prevăzute în Legea educaţiei naţionale, ca urmare a înfiinţării claselor pregătitoare, 20,2 milioane lei se retrag din sumele destinate plăţii sumelor prevăzute prin hotărîri judecătoreşti avînd ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din unităţile de învăţămînt preuniversitar de stat, 200 milioane lei se alocă pentru finanţarea drepturilor asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap grav sau indemnizaţiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav, 3,5 milioane lei se alocă pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate din Bucureşt privind acordarea de produse lactate şi de panificaţie pentru elevii din învăţămîntul primar şi gimnazial de stat şi privat, precum şi pentru copiii preşcolari din grădiniţele de stat şi private cu program normal de 4 ore. Sumele defalcate din TVA destinate finanţării Programului de dezvoltare a infrastructurii şi a unor baze sportive în spaţiul rural se diminuează cu suma de 100 milioane lei.

Creştere economică de numai 1%

A doua rectificare bugetară pe anul 2012 este fundamentată pe o creştere economică revizuită în scădere la 1%, faţă de nivelul de 1,2% luat în calcul la prima rectificare bugetară, în august 2012, în timp ce bugetul iniţial a fost construit pe o creştere de 1,8-2,3%.

Veniturile bugetului de stat sunt prevăzute să scadă cu 1,095 miliarde lei, iar cheltuielile bugetului de stat se majorează, pe sold, cu 307,7 milioane lei. Veniturile din TVA sînt diminuate cu 1,309 miliarde lei, iar principalele venituri ale bugetului de stat care se majorează sînt cele din accize.
Potrivit proiectului, vor creşte cheltuielile de personal, cheltuielile cu bunuri şi servicii, cheltuielile cu subvenţiile, cheltuielile aferente proiectelor cu finanţare din fonduri externe nerambursabile şi transferurile între unităţi ale administraţiei publice. Se diminuează fondurile de rezervă, cheltuielile aferente programelor cu finanţare rambursabilă, cheltuielile de capital şi bugetul fondurilor provenite din credite externe.

Articole din aceeasi categorie

    Nu exista articole asemanatoare