Rampa temporară de deşeuri menajere ale judeţului Cluj ameninţă calitatea apei în zona Turda – Cîmpia Turzii

Comunicat de presă

Compania de Apă Arieş este îngrijorată în urma materialelor apărute în presa locală, naţională şi judeţeană referitoare la o posibilă amenajare a unei rampe temporare de deşeuri menajere care să deservească întreg judeţul Cluj, pînă la darea în folosinţă a Centrului de Management Integrat a Deşeurilor de la Pata Rît. În acest sens, cel puţin din punct de vedere profesional, avem obligaţia de a trage toate semnalele de alarmă cu privire la riscurile pe care le presupune amplasarea unui astfel de obiectiv în arealul de deservire al CAA.

IMG_7643Dorim să aducem la cunoştinţa factorilor de decizie implicaţi că în acest areal al CAA există mai multe zone de protecţie a surselor de apă potabilă care deservesc municipiile Turda şi Cîmpia Turzii, dar şi celelalte comunităţi rurale care au aderat la ADI Apa Văii Arieşului, zone în care este exclusă amenajarea unor astfel de rampe, chiar şi cu caracter temporar.

Din punct de vedere tehnic ar trebui discutat de protecţia hidrogeologică, de siguranţa reţelelor. Conform normativelor trebuie să fie respectate nişte distanţe, care să nu pericliteze desfăşurarea activităţii şi a alimentării cu apă a întregului sistem, mai ales pentru Cîmpia Turzii, a cărui sistem de aducţiune trece prin zonă.

Totodată CAA doreşte să evite periclitarea Pasului II la programul european, în a cărui finanţare este cuprinsă şi reabilitarea vechilor surse de apă ale municipiului Turda, iar dacă sursa de apă este compromisă, alocarea de fonduri se face inutil. Pe lîngă reabilitarea sursei Turda 1, mai sînt prinse la reabilitare şi sursele Poiana şi Călăraşi aflate în avalul acviferului, şi ele trebuind să fie protejate în mod imperios.

Compania de Apă nu a fost anunţată despre demersurile pentru construirea rampei şi nici nu cunoaşte cu exactitate locaţia rampei planificate, însă, în urma unor discuţii purtate de domnul director general Cristian Octavian Matei cu preşedintele Consiliului Judeţean Cluj, domnul Mihai Seplecan, dorim să facem următoarele precizări:

1. Potrivit legislaţiei în vigoare, sursele de apă potabilă sînt protejate împotriva poluării apei prin instituirea a două zone de protecţie sanitară (una cu regim sever, a doua cu regim de restricţie) şi un perimetru de protecţie hidrogeologică, toate trei fiind concentrice. HG 930)2005 prevede la art.3, art. 4, art. 5, art. 6, art. 7 definirea acestor zone de protecţie din jurul surselor şi rolul lor de protecţie din jurul surselor şi rolul lor de protecţie.

La art. 19 (1) se precizează: „în perimetrele de protecţie hidrogeologică măsurile de protecţie au drept scop păstrarea regimului de alimentare a acviferelor cît mai aproape de cel natural, precum şi evitarea poluării apelor subterane şi a lacurilor şi nămolurilor terapeutice cu substanţe poluante greu degradabile sau nedegradabile (…)

2. În Ordinul nr. 88 din 20 martie 2007 pentru aprobarea Regulamentului-cadru al serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare (emis de Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală) se arată:

„Art. 55 (1) Pe traseul reţelelor aparţinînd sistemului de alimentare cu apă şi de canalizare este interzisă amplasarea de construcţii provizorii sau definitive.

(2) Pentru construcţiile ce urmează a fi executate în zona de protecţie şi de siguranţă a conductelor reţelelor de alimentare cu apă şi de canalizare, autorizaţia de construire va fi emisă numai după obţinerea avizului operatorului.”

„Art. 57 (1) Executarea de către terţi a lucrărilor de orice fel, în special a celor de săpătură, de-a lungul traseelor sau în intersecţie cu reţelele de apă şi de canalizare, precum şi a celor de extindere a reţelelor de apă şi de canalizare se va face numai în baza unui proiect întocmit de un operator economic autorizat, însuşit de operatorul sistemului de alimentare cu apă şi de canalizare. (…)

(3) Avarierea sau distrugerea parţială ori totală a unor părţi din reţeaua de apă şi/sau de canalizare, provocată cu ocazia efectuării de lucrări de construcţii, va fi remediată prin grija persoanei juridice vinovate de producerea avarierii sau distrugerii, pe cheltuiala sa, fără ca prin aceasta persoana juridică vinovată să fie exonerată de plata daunelor produse operatorului cu privire la imposibilitatea acestuia de a asigura serviciile de apă şi)sau de canalizare. Lucrările se vor efectua imediat după avariere sau distrugere, reglementarea aspectelor juridice sau financiare realizîndu-se ulterior înlăturării avariei. După terminarea lucrărilor de remediere, reţeaua afectată trebuie să corespundă condiţiilor pentru care a fost proiectată.”

Avînd în vedere aceste reglementări, Compania de Apă Arieş, fără a se opune apriori proiectului de construcţie a rampei temporare de depozitare a deşeurilor menajere, atrage atenţia asupra respectării acestora şi a pericolului reprezentat de eventuale scurgeri de la o astfel de rampă în pînza freatică, adică în acviferul ce reprezintă sursa de apă potabilă a CAA pentru întreg arealul deservit, ceea ce ar compromite întregul volum de apă destinat consumului.
Director general
Cristian Octavian MATEI

Articole din aceeasi categorie