Pîinea noastră cea de toate zilele este plină de E-uri

Peste 50 % dintre sortimentele de pîine feliată de pe piaţa românească conţin aditivi alimentari (E-uri), relevă studiul Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor din România

Rezultatele studiului arătă că 4 dintre produsele studiate conţin 8 E-uri, dar există totuşi şi multe produse fără aditivi alimentari. Astfel, 4 sortimente toast produse de Karamolegos Bakery conţin 8 aditivi alimentari, iar unul 6 E-uri. Producătorii Poiana Soarelui, Carrefour România şi Real – Hypermarket Cotroceni comercializează pîine feliată cu 5 şi 6 aditivi. Vel Pitar SA fabrică produsul Vel Pitar cu 4 E-uri, dar şi produsele Keine Touch, care nu conţin aditivi. Produsul feliat Băneasa, fabricat de Morărit Panificaţie Băneasa, conţine 3 aditivi, pîinea Mega Image a societăţii cu acelaşi nume – 2 aditivi, iar cîte unul din sortimenele de pîine fabricate de SC Dobrogea Grup SA, Grewe SRL, Metro Cash&Carry au doar un aditiv. Produsele Bongrana ale Dobrogea SA, Savoria ale Smart Food Solutions, HapiHap produse de Titan SA, Snack Attack ale societăţii cu acelaşi nume şi produsul Carrefour al producătorului Băneasa Feeria nu conţin aditivi.

Pîinea „neagră” este colorată artificial

Rezultatele studiului au fost confirmate și de Aurel Popescu, preşedintele Patronatului Român din Industria de Morărit şi Panificaţie (ROMPAN). „Circa o treime dintre cei 4.500 de producători de pîine din România folosesc aditivi alimentari în procesul de fabricaţie, peste normele legale admise, pentru a avea o productivitate mai mare. Aditivii nu sînt toxici decît dacă sînt folosiţi în doze mai mari decît cele permise prin lege, iar creşterea acestor doze reduce calitatea produsului finit” a spus Popescu. El a explicat că, în mod normal, producătorii folosesc aditivii pentru a îmbunătăţi calitatea grîului şi a făinii, dacă aceastea nu au conţinutul optim de gluten. „Anul acesta am avut o calitate excepţională la grîu, deci nu ar fi nevoie de amelioratori în procesul de fabricaţie, mai ales că se ridică şi costurile”, a adăugat şeful ROMPAN.

În opinia sa, producătorii se află în situaţia de a furniza pîinea cerută de comerciant şi mai puţin cea solicitată de consumatori. „Consumatorii cer pîine fără sare, fără gluten, cu ingrediente funcţionale, dar producătorii aduc ceea ce îi cere comerciantul pentru că altfel este ameninţat că nu îi mai scoate pîinea la vînzare”, a spus Popescu.

El a mai explicat că pîinea neagră obţinută din făină neagră are o culoare brună, naturală, este mai afînată, în timp ce unele sortimente de pe piaţă vîndute ca pîine neagră au o culoare roşcată, nenaturală şi sînt foarte pufoase, fiind colorate cu aditivi.

Aditivii alimentari sînt substanţe folosite la prepararea unor produse alimentare pentru ameliorarea calităţii acestora sau pentru a permite aplicarea unor tehnologii avansate. Cei mai utilizați aditivi sînt conservanţii, antioxidanţii, acidifianţii, emulsificatorii, agenţii de gelificare şi afînare, stabilizatorii, îndulcitorii, potenţiatorii de aromă etc. La consumarea acestora trebuie să se ţină cont de cantitatea zilnică acceptabilă – cantitatea de aditiv alimentar, raportată la kilogramul de greutate corporală, care poate fi consumată zilnic pe perioada întregii vieţi, fără un risc semnificativ pentru sănătate.

Articole din aceeasi categorie

    Nu exista articole asemanatoare