În plină revoluţie digitală, un editor britanic este decis să salveze presa locală

La Repubblica

În plină revoluţie digitală, în Anglia apare un editor decis sa salveze presa. Nu toată presa, desigur, ci doar ziarele locale. Şi nu toată lumea este sigură că va ajunge să le salveze. Unii se tem că le-ar putea distruge definitiv, avînd în vedere reputaţia sa de tăietor brutal de costuri şi porecla pe care i-au dat-o redacţiile aflate sub conducerea sa – “Rommel”, precum “Vulpea deşertului” nazistă. El personal ar fi preferat să i se spună “Monty”, ca mareşalul englez care l-a învins pe Rommel în Africa, avînd în vedere că numele său este David Montgomery.

Cu toate acestea, iniţiativa lui “Rommel” Montgomery primeşte astăzi atenţia mass-mediei britanice. Fostul editor al “News of the World” – tabloidul duminical aflat în proprietatea lui Rupert Murdoch – şi fost CEO al Daily Mirror – un alt tabloid londonez – a pus pe picioare un consorţiu pentru a achiziţiona unul dintre cele mai mari lanţuri de ziare regionale din Marea Britanie – aproximativ 100 de ziare şi 60 de site-uri pe Internet – rebotezat “Local World”.

În total, au o valoare de 100 de milioane de lire sterline. În 2011, au avut o cifră de afaceri totală de 273 milioane euro cu 21 de milioane profit. Aceste cifre par să fie un certificat de sănătate, dar ascund un declin abrupt, dacă Montgomery şi-a adjudecat majoritatea grupului, cu o investiţie de 52 de milioane, cînd numai cu şase ani în urmă grupul a fost estimat la un miliard şi jumătate de lire sterline.

Şi presa locală britanică a suferit o lovitură dublă, cea a revoluţiei Internetului, care atrage cititorii gratis pe web, şi cea a crizei economice care a dus la scăderea publicităţii. Cu toate acestea, Montgomery este optimist: “Nu am pierdut încrederea în presă”, a afirmat el, precizînd: “În cea locală, de care va fi întotdeauna nevoie. Oamenii vor dori întotdeauna informaţii cu privire la ceea ce se întîmplă în propriul oraş, în propriul cartier şi nu Google sau Yahoo le vor da aceste informaţii”.

Editorul în vîrstă de 64 de ani crede că va reuşi atît folosind toate platformele disponibile – hîrtie, Internet şi tabletă – cît şi economisind puternic costurile. Cum? Renunţînd la modelul tradiţional de jurnalism, pentru a folosi echipe mici de angajaţi, fără a mai recurge la divizarea muncii între jurnalişti, personal tehnic şi staff şi, posibil, fără a-i considera cu adevărat reporteri pe angajaţii săi.

Previziunile privind noua aventură lansată de “Rommel” sînt dificile. Şi proiectul său anterior a fost demarat cu ambiţii mari. În 2000, odată fondat grupul Mecom, Montgomery a cumpărat peste 300 de publicaţii din jumătate de Europa, din Germania pînă în Polonia şi Olanda, dar în 2008 a declarat o pierdere de 944 milioane de lire sterline şi şi-a vîndut toate ziarele germane, inclusiv Berliner Zeitung, astfel încît anul trecut acţionarii l-au obligat să demisioneze.

Acum, “Vulpea deşertului” şi-a făcut din nou apariţia, dar la el în ţară.

Articole din aceeasi categorie

    Nu exista articole asemanatoare