Guvernul s-a înþeles cu Bechtel: 6,9 milioane euro/km de autostradã

 Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu a anunþat cã Guvernul a avizat noul contract cu compania americană Bechtel pentru construirea , care prevede reducerea costului aferent lucrării la 6,9 milioane euro/km şi permite scoaterea la licitaţie a tronsoanelor încă neîncepute.

Conform Mediafax, Boagiu a precizat că acest contract nu va fi prezentat public, constructorul american insistînd ca termenii înţelegerii să rămînă confidenţiali. Ea a arătat că din contract a fost eliminată clauza care interzicea statului român pentru o perioadă de doi ani să scoată la licitaţie vreunul dintre tronsoanele autostrăzii, în cazul rezilierii contractului, astfel că în perioada imediat următoare va fi lansată licitaţia pentru sectorul de drum Gilău – Nădăşel, documentaţia aferentă fiind finalizată.

Potrivit ministrului, cuantumul total al solicitărilor de plată formulate de către constructorul american către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a fost redus, în urma negocierilor, de la 380 milioane euro la 115 milioane euro, sumă care va fi plătită în trei tranşe, respectiv pînă la 31 decembrie 2011, pînă la 31 martie 2012 şi pînă la 31 mai 2012. Termenele de plată a facturilor au fost de asemenea extinse, de la maximum 25 zile la 65 zile, iar clauzele de indexare şi cele privind costurile indirecte au fost eliminate. „Prin aceste clauze, şi dacă lucrau, şi dacă nu lucrau, erau îndreptăţiţi să primească lunar un milion de euro”, a spus Boagiu.

Pentru tronsoanele care urmează să fie executate de Bechtel au fost introduse clauze similare celor din contracte pentru construcţia altor autostrăzi, referitoare la termene de executare şi penalităţi zilnice pentru depăşirea acestor termene, cuprinse între 0,05% şi 10% din valoarea secţiunii rămase de executat. „Mai există şi o modificare legată de perioada de garanţie, care urcă de la 24 luni la 30 luni”, a adăugat ministrul.

 Bechtel terminã tronsoanele începute

Potrivit ministrului Transporturilor, compania Bechtel va continua lucrările doar la tronsoanele Cîmpia Turzii-Gilău şi Suplacu de Barcău-Borş, reprezentînd 118 kilometri din cei 415 kilometri ai autostrăzii Transilvania, statul fiind liber să liciteze celelalte 6 tronsoane, fără nici o pretenţie din partea constructorului american. Proiectul autostrăzii Transilvania a fost împărţit în opt tronsoane de construcţie. Lucrările nu au fost începute pe şase dintre ele, însumînd 297 de kilometri, respectiv Braşov-Făgăraş (53 km), Făgăraş-Sighişoara (52 km), Sighişoara-Ogra (56 km), Ogra-Cîmpia Turzii (36 km), Cluj Vest-Mihăileşti (24 km) şi Mihăileşti-Suplacu de Barcău (76 km). Costul de construire a autostrăzii Transilvania pe tronsoanele unde Bechtel continuă să lucreze va fi redus la 6,9 milioane euro/km, faţă de 14,7 milioane euro/km în prezent, pentru celelalte tronsoane costul estimat şi raportat inclusiv la specificul terenului fiind de 7,2 milioane euro/km, nivelul final urmînd însă să fie stabilit în urma licitaţiilor. Boagiu preciza în luna august că plăţile restante pe care Guvernul trebuie să le mai achite companiei Bechtel însumează circa 90 milioane euro, achitate în două tranşe, dintre care prima în perioada imediată, iar a doua la finalul acestui an. Tronsonul Suplacu de Barcău-Borş va fi finalizat în totalitate de Bechtel în 2013, Boagiu evitînd însă să avanseze şi un termen de finalizare a întregii autostrăzi Transilvania.

Articole din aceeasi categorie

    Nu exista articole asemanatoare