FORT: Transportatorii rutieri de pasageri pregătesc un sistem fără licenţe de traseu

fortFederaţia Operatorilor Români de Transport (FORT) a anunţat că membrii federaţiei vor preda licenţele de transport aferente curselor regulate interjudeţene şi vor înfiinţa un sistem bazat pe comenzi on-line, în care pensionarii nu vor mai beneficia de reduceri.

FORT reclamă, într-un comunicat, „situaţia haotică în care se află transportul de persoane din România” şi anunţă că a decis, într-o şedinţă desfăşurată în 16 iunie, să „predea licenţele de transport aferente curselor regulate interjudeţene trecînd la o noua formulă de transport”. De asemenea, Federaţia incriminează „concurenţa neloială şi ilegală” care „a explodat în ultimele 12 luni” şi susţine că „Inspectoratul de Stat pentru Controlul Transporturilor Rutiere (ISCTR) se declară neputincios” faţă de „fenomenul curselor regulate mascate sub forme aparent nereglementate”.

De fapt, Federaţia se referă la aşa numitele curse ocazionale, care nu au un orar strict, se bazează pe comenzi on-line şi care ar fi devenit „curse regulate mascate”. Insă chiar asta intenţionează să facă şi FORT: „Transportatorii membri FORT acoperă întreg teritoriul naţional şi deţin autogări în toate oraşele României, urmînd să folosească o platformă on-line”, se mai spune în comunicat. Afirmaţia a fost confirmată de preşedintele onorific al FORT, Augustin Hagiu care susţine că noul sistem se va baza „rezervări on-line” făcute de pasageri.

Un alt aspect reclamat în comunicatul FORT este obligaţia „de a suporta din bugetul propriu transportul persoanelor din categoriile defavorizate (pensionari, veterani, etc.)”, pentru care Ministerul Transporturilor „amînă plăţile şi cîte 9 luni”. Augustin Hagiu afirmă că în noul sistem nu se vor mai acorda reduceri pentru aceste categorii de pasageri, deoarece „nu se face asistenţă socială pe cîrca operatorilor de transport”.

În comunicat se mai spune că „în maxim 6 luni, licenţele de transport vor fi predate către Autoritatea Rutieră Română (ARR – n.r.)”, iar Augustin Hagiu susţine că a fost deja trimisă o adresă către ARR în acest sens.

Să precizăm că licenţele de transport pentru cursele interjudeţene regulate se acordă în urma unei licitaţii, ultima desfăşurîndu-se în 2013, în urma căreia licenţele au fost acordate pînă în iunie 2019. Companiile de transport pot renunţa la licenţă în acest interval, dar trebuie să notifice ARR-ul şi apoi să asigure transportul pe ruta respectivă timp de 30 de zile. Licitaţiile sînt extrem de disputate, iar firma care cîştigă licenţa pe o rută ar trebui să aibă, practic, monopol pe traseul respectiv. Conform site-ului FORT, Federaţia are aproximativ 1.500 de membri, companii de transport. Rămîne de văzut cîte dintre acestea vor fi dispuse să renunţe la licenţele pe care le deţin.

V. DĂDULESCU

Articole din aceeasi categorie